Läste att det har dokumenterats att festools antistatsystem kan paja när man använder plast cycloner som avskiljare till dammsugarna på grund av den statiska elektricitet som byggs upp. Och det har tydligen varit när dom använt dust deputy.

Och då har tydligen inte Festools garanti gällt.

Ett svar från en festool anställd i usa i ett forum. In the case of the Dust Deputy, there is very strong evidence and many documented incidents of that product recently damaging CT electronics due to static buildup and discharge. That is a definitive example of warranty being void by a third party accessory and the tool's owner would be responsible for damages.

Frågeställningen i forumtråden var hur vida festools garanti gäller om man använder tredje part tillbehör till festool. Och det trådskaparen främst tänkte på var förlängaren för borrarna till domino XL 700.

Forum tråden om någon är intresserad. http://festoolownersgroup.com/ask-f...nd-attachments-and-festool-warranty-question/
 
Fast man ska också komma ihåg att det är ett amerikanskt forum med allt vad det innebär... De är ju livrädda för att bli stämda etc.

Jag kör med en extra jordfläta mellan slangarna och har hitintills inte haft något problem med min DD.
 
Jorda cyklonen med ilte aluminiumtejp så bör ju det problemet vara ur världen?
 
phl skrev:
Jorda cyklonen med ilte aluminiumtejp så bör ju det problemet vara ur världen?
Ah, det är ju faktiskt ännu smartare än att dra en kabel! Det ska jag bygga om min med ASAP!
 
Problemet är väl att plasten inte är elektriskt ledande, då tror jag inte att en jordning av ytterhöljet på cyklonen är så effektiv på att minska uppbyggnaden av statisk elektricitet. Att däremot binda ihop inkommande/utgående slang (om man använder de antistatiska slangarna) känns som en bra ide...

Har för mig att jag sett trådar på festoolownersgroup om detta tidigare, det har då handlat om att styrkort i dammsugaren gått sönder av statiska urladdningar alltså inte skador på just antistatfunktionen i slang/dammsugaren. Det känns i så fall som att Festool klantat till delar av konstruktionen och inte klarar den förhöjda statiska uppbyggnaden som cyklonen står för...
 
  • Gilla
ceson
  • Laddar…
Givetvis ska jordningen ske mellan de antistatiska slangarna. Annars är det ju meningslöst.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
De större Festoolsugarna (typ CTL26 osv) har ett jordbleck där slangen går in i dammsugaren. Motsvarande vill jag inte minnas att jag sett på min MIDI. Kan tänka mig att det inte gör saken bättre och att risken för väldigt höga potentialskillnader ökar.

Plasten i exempelvis Dust Deputyn är som du säger inte elektriskt ledande. Däremot blir situationen inte sämre av att man jordar ner delar av utsidan på cyklonen då det minskar potentialskillnaderna.
 
Vågar inte köra min cyklon till midin. Men däremot en asksug för några hundringar tror jag kan vara kanon. Speciellt som asksugen jag har (samma skrot som Jula osv) suger jäkligt bra i början innan filter osv blir fullt. Har inte monterat ihop cyklonen ännu så jag vet inte.
 
Jag är helt inne på phl:s linje. Att förbinda slangarna elektriskt fyller helt klart en funktion ("smygjorda" slangen mellan DD och verktyg via slangen till dammsugaren, för att undvika att den förstnämnda slangen blir statiskt laddad), men det lär inte bidra till att leda bort den statiska laddning som uppstår i DD:n.

Slangen mellan DD och verktyg "hänger i luften" elektrisk sett eftersom maskinen inte är jordad. Det är alltså dammsugaren som får ta smällen, oavsett om slangarna är förbundna eller ej. Att göra som phl skriver och råjorda anslutningen mot dammsugaren vid DD:n borde ha en klart positiv effekt eftersom slangen mellan DD och dammsugare är en dålig ledare i förhållande till en kabel.

Har inte orkat läsa allt på FOG:en... har det framkommit om dammsugarna som fått stryk har varit anslutna till jordade uttag?

(Jag har också kört med en DD och CTL26 i några år utan problem).
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.