Badger skrev:
Var?
Axminster har feb ut bästa erbjudanded med dubbla skenor för typ 290 pund, dom andra drakarna ligger från 270 med en skena. Betyder under 4k landat i sverige.

du hittar butikerna i UK-tråden

Nimajneb skrev:
Axminster har feb ut bästa erbjudanded med dubbla skenor för typ 290 pund, dom andra drakarna ligger från 270 med en skena. Betyder under 4k landat i sverige.

du hittar butikerna i UK-tråden
Tackar,
Sänksåg samt en stickis makita nu inhandlat på axminster.

Mikael_L
fresve skrev:
Festools patent har ju gått ut, och efter lite googlande hittade jag åtminstonde en asiat och en indisk tillverkare som gör sänksågar.

Någon som vet när Biltema, Jula, Classe, mm mm kommer med sänksågar?

Jag fattar inte varför det inte går få tag i, orginalen är ju med i vartenda inredningsprogram, vartenda butik borde ju vara intresserad av o kränga detta verktyg till svenska folket?

/ Fredrik
Är det inte lite feltänk om man tror att vem som helst som gör en billig såg bara kan kan fräsa ett spår i bottenplattan på sågen och sen leverera med en skena och sen sälja den som sänksåg???

Då finns redan produkten, en Meec cirkelsåg för 279:- + en wolfcraft styrskena för 599 ! ;)

Men det blev ju inte någon festooldödare för det ... :o

Det är de små "detaljerna" som gör det. Först och främst själva sänkfunktionen och i det inkluderas klyvkniven som fjädrar undan. Men även funktionen att vinkling av sågen sker i själva sågsnittet. Utan det blir alla sågar med skena bara möjliga att använda för 90° snitt.

Till det har vi sedan alla fina smidiga saker som noggranna inställningsmöjligheter och skalor som man som användare kan lita på.

Jag jobbar f.n. i en branch där vi utvecklar maskiner som ska motsvara rätt kräsna kunders förväntningar. Och jag har gång på gång slagits över vad otroligt mycket extra utvecklingskostnad det blir bara för att öka lite precision eller känsla vid hanteringen av maskinen. Festool har, lixom vi, en relativt begränsad marknad, med inte allt för många sålda exemplar av att sprida utvecklingskostnaderna på. Så jag förstår att det måste kosta.

Störst chans har kanske B&D att kila in sig i segmentet, dom har trots allt en enormt stor marknadsandel mot privatpersoner, så dom kan kanske räkna hem utvecklingskostnaden lättare.

U
Produkter för proffs och specifika användare kommer alltid att finnas och detta kommer att kosta men det är volymsegmentet under som jag tycker e lite interesant. Tittar man på de flesta tekniska produkter så som bilar, tv, dvd/video skruvdrarare/borrmaskiner så kan man hitta produkter för en vettig peng som motsvarade det bästa för 5, 10 eller kanske 15 år sedan. Det bästa då funkar för många idag och de bästa idag är ofta "onödigt" bra. Detta är undergången för många erkännda märken som utvecklar en produkt som är bättre å bättre och till slut e så bra att kundkretsen är allt för liten jämfört med kostnaden för att ta fram en sådan bra produkt. Det finns mängder med artiklar och föreläsningar om detta. Titta bara på blue ray som redan har "lagts ner" trots att den tekniken e bättre än dvd, men dvd är bra nog för de flesta. Det som var produkter bara för proffsen tidigare finns nu i många villor i enklare och billigare utförande, patent löper ut och tekniken blir billigare

u95hw skrev:
Titta bara på blue ray som redan har "lagts ner" trots att den tekniken e bättre än dvd, men dvd är bra nog för de flesta.

VA!! Är Blueray nedlagt. Trodde att blueray blev vinnare när Sony använde det i PS3.

Ursäkta, väldigt OT. Blev bara väldigt förvånad...

Hornbach har just nu en grå Pattfield sänksåg för under 1100 kr. Även om vi inte pratar 1/10 mm precision så fann jag inget uppenbart fel (som glapp). Ska googla litet.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.