Hejsan!

Min gröna bautaborrmaskin från Bosch gav upp igår. Behöver således införskaffa mig en ny kraftig borrmaskin.

Det jag främst använt gamla borrmaskinen till är att köra hålsåg, borra i stål samt blanda bruk. För dessa uppgifter känns det som att en lågvarvig maskin passar utmärkt. Det jag funderar på vad gäller en lågvarvig är om den även klarar att rycka in för att borra mindre hål i trä, t.ex. då jag glömt ladda batterierna till borrskruvdragaren? Fungerar en lågvarvig borrmaskin att använda i alla situationer eller blir man i praktiken begränsad till enbart "tunga" uppgifter?

Mvh, Magnus

Ett förslag är att du köper maskin med två växlar.

En tvåväxlad variant var vad jag först tänkte skaffa. Den Bosch (PSB 700-2 RE) som jag tagit livet av var en bastant maskin med två växlar. Dock tyckte jag att den kändes plågad vid hålsågning och betongblandning. Chucken tog också stryck.

Min tanke var att en lågvarvig maskin kanske är bättre anpassad för dessa tunga jobb då den t.ex. inte har en lika komplicerad växellösning. Eller handlar det bara om att köpa en maskin i högre prisklass än grön Bosch? Behöver som sagt ha tag i en maskin främst för tunga jobb, men vill helst att den ska kunna rycka in och borra mindre hål också. Räcker 600-700 rpm för att borra mindre hål i trä/stål/plast o.dyl.?

Mvh, Magnus

Kanske var den lite för klen för jobbet?
Jag använder Biltemas ID1100 1100 W, 2 växlar med hus i metall. Den har grejat såväl hålsågning och blandning under många år.

vad ska man ha en högvarvig till då? De flesta borrar som får plats i vanliga chuckar mår bra av låga varv iallafall. De är ju maskinerna som varvar utav bara den som förstör borr.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.