Verktyg & Maskiner
Norrhyttan: [citat] Ojdå. Jag plöjde inte igenom hela tråden innan jag skrev. Bra maskin, hur som helst. Har hela tiden tyckt att man klarar sig bra med cirkelsågen, och det gör man förstås, men sänksågen känns ändå som en investering som kommer att löna sig i längden. Speciellt nu när flickvännen har fått för sig att vi ska ha ett platsbyggt vitrinskåp med gamla fönsterbågar som dörrar
-MH-: Sprang på Lavor Ashlry Kombo på nätet. Intressant maskin, någon som testat? http://www.duabhuset.se/showProduct.php?id=5472
MathiasS: [citat] Så säger man bara när man inte vet vad man pratar om. Kränzle OCH Kärcher har maskiner för hobbybruk. DOM är för hobbybruk. Sedan har båda tillverkarna maskiner för proffsbruk och dom fungerar också därefter. Högtryckstvättar är rätt enkla maskiner och man får vad man betalar för. Jämför du en 1152 med tex en 7/18 så kommer 1152 upplevas som en blomspruta. Jämför du
tegelsnickarn: Jag har nästan exakt samma mått som din verkstad(något mindre) och letar nu mindre justersåg för central placering. Drömen är med fräs i samma bord. Vad slutade det med för dig? Fräs? Såg?
thomasx: Det har du ju så klart rätt i :) Skruvarna sitter nu i fyrhjulingen ni ser framför tvåfotingen på den här bilden :) För att hålla fast grenröret i aluminium i motorn. Orginalskruv är m4x50 gängade i själva grenröret, men de gängorna höll inte för åtdragsmomentet som krävdes för att få tätt... så nu sitter P-Plats m4x60 med mutter istället, ordentligt åtdraget :) [bild]
heimlaga: Rimligtvis borde den där gå att tillverka av en torosionsstång från någon större bil. Svarva ett ämne och fila tänderna med en sågfil. Härda i olja och anlöp till blå värme....... men det är nog enklare att köpa en annan chuck eller beställa en chucknyckel från Polen eller var de nu råkar finnas.
Ola C: Här diskuterades det fräsar för fräsbordsmontering. Tror "vi" kom fram till att CMT var billigast https://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/269028-basta-fras-till-frasbordsmontering.html Den enklaste stora fräsen jag känner till annars är den här http://www.yandles.co.uk/draper-expert-1300w-230v-router-53113/p15396, kommer dock inte med 12mm hylsa men det borde gå att
pär h: Nja att stänga av pendlingen vid kurviga snitt håller jag inte med om. Är det en osb bakom gips och man vill ta ur för något tex dosa och man inte har borr. Finns det ingen anledning att köra utan pendling. Det beror även lite på tjockleken man sågar i on pendling behövs, fint som grovt snitt. Jag sågar väldigt ofta hål i 41 mm Mdf, diameter på hålen brukar vara runt 10- 30 cm och
slaskman: Jag lärde mig svetsa på AMU över en sommar för 30 år sedan. 3 veckor oavbrutet med pinnasvetsen och flera hundra meter sträng. Det har jag haft mycket nytta av genom åren så bränn på.
slaskman: Har tittat på den, känns spontant lite smäckig. Hittade denna när jag sökte [bild]
thomasloven: Wolfcraft skickade med vanlig försänkt träskruv i sin variant, så det har jag fortsatt med. Det verkar hålla tillräckligt bra, för jag använder inte pocket holes i fogar som ska utsättas för särskilt mycket last.
Daniel_N: [citat] Haha, nä rätt kass på det. Å andra sidan är det ju bra om vi kollar på samma film om vi ska tycka till om den. Finns filmen inte i fullängd någonstans? Jag ser bara en massa korta snuttar, typ 1,5-2min/styck
Akahigi: Svar från Bosch: Val av diamantskivor til GBR 15 CAG Ditt ärende* : Hej! Ska slipa olika underlag och undrar över vilka koppar som är lämpliga: 1 Betonggolv med gammalt våtrumslim på 2 Betongplatta tidigare ej avslipad (grov eventuellt ojämn) 3 Betongvägg lättbetong, med beklädnad i form av våtrumstapet, vanlig tapet. Eftersträvar avseende 3 en hög finish. Svar: För dina jobb ett
Gln: Vi brukar köra med en sån cirkelsåg för stål på jobbet det funkar klockrent. Brukar köra med en hemma byggd styrskena så blir det väldigt bra tillräckligt för oss i alla fall.
Thomas Hultqvist: Hej har du fått ordning på kompressorn?
Exostor: Osb och plyfa har jag inga problem med, de får så bra passform att de ganska lätt glider av om jag håller skruvdragaren nedåt och skakar lite. Men pappkanterna på gips gör att gipsen fastnar och trilskas nåt rent helvetiskt. Har inga hål på baksidan av mina hålsågar förutom de som borren sitter i, men det skulle ju kunna gå att fixa. Fjädrar låter ju som en genomtänkt lösning,
thomasx: [citat] Ja typ :) Fast jag har ju en metabo då ;) Åsså var det den där skivan. 3000 papp kändes lite väl styvt. Fast nu har jag fått ner fixet, ibland tänker man inte längre än näsan räcker. Tog metabo multihammaren och bilade ner det. Gick hur fint som helst, inte lika slätt och fint slutresultat som med fräs, tror jag. Men fullt tillräckligt :)
ironpower: Nä jag såg det efter jag postat, jag trodde det va backar till alla kopplingar på sidan men man får kolla under PEX kopplingar
HogeN: inte använt den men hållit i den i butiken. för mig kändest den bra. och fördelen med den så måste vara den raka siktlinjen så du kan hålla den uppochnär när man spikar golvlister och få spikne en bra bit lägre ner mot golvet
Isakare: Jag o frun brukar vara lata på fredagar o äta middag på den lokala restaurangen, svängde in på parkeringen, inte en bil ?? Kom in, helt tomt, vi frågade lite försynt "har ni öppet ??" Ja välkomna. När vi blev serverade frågade vi "var är allt folk ??" Det undrar vi med, men vi tror att dagsprogramet som börjar i kväll är anledningen.
Pysslarn: Tycker att det har relevans trots att det är ett tag sedan tråden "somnade in" eftersom det är fakta som inte framkommit tidigare. Det är många producenter som förenklar/försämrar sina produkter när regelverket inte längre ställer lika höga krav som tidigare. Inlägget besvarar faktiskt ts fråga. En parallel är ju Roundup som förbjöds i Sverige men såsmåningom dök upp igen;
nanowire: Att jobba med handverktyg behöver verkligen inte vara långsammare än med maskiner. Mycket beror på om det är enstaka föremål eller fler av samma. Med handverktyg kan man känna sig fram och gradvis närma sig slutresultatet. Med maskiner ligger jobbet ofta i inställningar innan själva bearbetningen, endera blir det rätt eller fel. När man fått till det "rätt" går det snabbt att
heimlaga: Det är som Findus säger. Stenberg med 300 mm kutter forekommer både med och utan cirkel och med och utan fräs. Den här har tydligen fräsdelarna men de är inte monterade: Man bultar fast fräsbordet bakpå hyvelns utmatningsbord. http://www.blocket.se/dalarna/Snickerimaskin_Stenbergs_65607324.htm?ca=2&w=3 Den här har allting monterat:
smurfen72: Har du flera batterier så är det normalt inga problem dom hinner laddas innan man tömmer dom även på en äldre lite långsammare laddare.
phl: Härligt trådlyft :) Välkommen till forumet!