Hej
Vilken såg är bäst när det gäller dammutsugning, skulle behöva en såg så jag kan stå inne och gira lister och lite sånt.
Har en Flex S47 dammsugare med autostart.

Nino

Eftersom du frågar vilken som är bäst, så tror jag nog att det tyvärr är festool kapex.
Tyvärr med hänsyn till priset.

Vi har dewalt makita och hitachi på jobbet och hemma har jag en blå bosch och jag märker ingen större skillnad på utsugsfunktionen.

Kan man stå inne och kapa då om dammsugare är kopplad? med tex makitan
Har rätt mycket makita och tycker dom funkar bra

nino skrev:
Kan man stå inne och kapa då om dammsugare är kopplad? med tex makitan
Har rätt mycket makita och tycker dom funkar bra
Dammutsugning beror ju till stor del på på dammsugaren så är den bra så kommer det att funka.

Håller i övrigt makitan som den bästa gersågen vi har en mindre modell på jobbet som är väldigt smidig att ha med och passar bra till lister och salningar mm

Visst kan du stå inne men kanske bara 80-90% av spånet hamnar i dammsugaren. Jämfört med en kapex där kanske 95% hamnar rätt. Har själv en blå Bosch och det blir definitivt dammigt runt om. Däremot blev det mycket bättre efter att jag skaffade en ctl26 dammsugare jämfört med min gamla alto 25-21.
Vidare är det viktigt att ha en grövre slang, en 27mm duger tex inte.

Tror (tyvärr) inte någon kap-ger gör jobbet dammfritt. Inte ens den allmänt upphöjda Kapexen ger ett dammfritt jobb, och den är nog bland de bästa inom dammupptagning.

Tycker en Dewalt DW777 känns genomtänkt med sin tre utsugs punkter: en placerad som vanligt i kåpan, en rakt framför klingan, en under klingan. Dammsugarkittet DE7778 köpes som tillbehör och ingår inte som standard.

Kapexen har vad jag kan se bara utsug i kåpan.

Bosch blå verkar bara ha en punkt rakt framför klingan.

Det blir INTE dammfritt. Beroende på hur man hanterar sågen (vilken vinkel spånen sprutar från klingan), hur bra kåpan tar hand om spån och hur bra dammsugare man har blir det mer eller mindre damm. Man får dock alltid räkna med att städa efter sig enligt mina erfarenheter med Bosch grön kap/gersåg och Nilfisk Attix proffsdammsugare. Har svårt att tro att det finns fysisk möjlighet att lyckas samla upp allt spån.

Anser Festool Kapex har det bästa utsuget. Bästa resultat fås med sugslang diam. 36 mm.

nino skrev:
Hej
Vilken såg är bäst när det gäller dammutsugning, skulle behöva en såg så jag kan stå inne och gira lister och lite sånt.
Har en Flex S47 dammsugare med autostart.
Inne och gera lister med så lite damm som möjligt? En Nobex uppfyller dina krav, billig, och ger dessutom bäst resultat. Inte bullrar den heller.

andersmc skrev:
Inne och gera lister med så lite damm som möjligt? En Nobex uppfyller dina krav, billig, och ger dessutom bäst resultat. Inte bullrar den heller.
Jag köpte en sån, men fattade inte hur jag skulle koppla in strömmen, så jag slängde den och köpte en Bosch i stället :P

Konstigt att man nästan glömt att det finns verktyg utan sladd :blushing:

andersmc skrev:
Håller med om allt förutom att den ger bäst resultat. Har aldrig varit med om att en Nobex eller ens Ulmian vi hade i skolan ger bättre snitt än en bra elektrisk kap/gersåg. Detta blir extra tydligt när man vill ta bort ytterligare 0,5mm eller mindre från en bit.

pebj_ skrev:
Tycker en Dewalt DW777 känns genomtänkt med sin tre utsugs punkter: en placerad som vanligt i kåpan, en rakt framför klingan, en under klingan. Dammsugarkittet DE7778 köpes som tillbehör och ingår inte som standard.

Kapexen har vad jag kan se bara utsug i kåpan.

Bosch blå verkar bara ha en punkt rakt framför klingan.
Jag har en Kapex och en DW707 med tre slangar till. Upplever Kapexen som bättre. Faktiskt bättre på att ta upp spån än alla andra kap/gersågar. Med det sagt är den fortfarande rätt dålig, och det blir fort en hel del spån.

Summa summarum för att uppnå bättre upptagning så kan man montera någon form av större kartong historia som man får vika till bakom sågen som kan kopplas till dammsugare eller bara som uppsamlare med tex en påse under. Var det föresten inte någon här på forumet som hade gjort något liknande och lagt upp en bild?

Pär H

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.