5 874 läst ·
20 svar
6k läst
20 svar
kan man ta hål i en gryta (diameter 45cm) med en sånhär?
En hålsåg av god kvalité fungerar alldeles utmärkt till så tunna material.
Borra först pilothålet utan hålsågen monterad, då slipper du risken att när du går igenom med pilotborren att hålsågen hugger med krokig pilotborr som följd.
Montera sen på hålsågen och borra med högt tryck och låga varv, smörj/kyl med lämpligt smörjmedel. (Exempelvis skärolja från biltema)
Borrar ofta i 2-3mm rostfritt med hålsågar och en hålsåg av bra kvalité klarar utan problem 25-30hål utan problem om man är lite försiktig!
Borra först pilothålet utan hålsågen monterad, då slipper du risken att när du går igenom med pilotborren att hålsågen hugger med krokig pilotborr som följd.
Montera sen på hålsågen och borra med högt tryck och låga varv, smörj/kyl med lämpligt smörjmedel. (Exempelvis skärolja från biltema)
Borrar ofta i 2-3mm rostfritt med hålsågar och en hålsåg av bra kvalité klarar utan problem 25-30hål utan problem om man är lite försiktig!
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Fördelen med hålpunch är att den kommer att knyckla till plåten så hålkanten blir plan, mycket lättare att få tätt runt anslutningarna.
Är det bara 1,2 mm så borde det finnas punchar som håller.
När jag punchade som mest fans det något som hette slug buster.
Protte
Edit
Sökte och kom till greenlee.com
De gör punchar som klarar 3,5 mm blötjärn så vore väl skit om de inte klarar en RF gryta
Protte
Edit
De gör punchar som klarar 3,5 mm blötjärn så vore väl skit om de inte klarar en RF gryta
Redigerat:
Både hålpunch och hålsåg fungerar. Ska du bara ha ett/ett par hål så duger en hålsåg bra. Det använder vi när vi sätter förskruvningar i rostfria kopplingsdosor på Oljeriggar. Köp någon skärvätska så är det fort gjort 
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Greenlee´s punchar fungerar jättebra till rostfritt jag har kört åskilliga 40mm hål i Rittals rostfria skåp.prototypen skrev:Fördelen med hålpunch är att den kommer att knyckla till plåten så hålkanten blir plan, mycket lättare att få tätt runt anslutningarna.
Protte
Edit
Till TS kolla med nån elinstallationsfirma närheten om dom kan puncha ett hål åt dig
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden