Verktyg & Maskiner
oobum: Provade ESSVES variant på Nordbygg. Och ja... allting läggs med ett litet mellanrum, så en kan undra hur snyggt det blir när trallen krymper. Det var lite "fippligt" att använda verktyget, men det är nog bara en vanesak. Dock tror jag inte det går att komma upp i samma fart som att skruva trall det konventionella sättet.
Oscar-A: Jag gick in på deras hemsida så fick jag 10% om jag beställde hämtas i varuhuset. Sagt och gjort beställde sjl + sågbord.. 24 timmar innan utleverans är lite drygt dock så bara att vänta tills imorn för att lämna tillbaka dom gamla och köpa in det nya �� Tack för hjälpen
cpalm: [citat] Så vitt jag förstår det är det två saker som kan hända. Dels försämras Li-ion-batterier med tiden även om de inte används. Dels laddas de (förvisso långsamt) ur med tiden och många verktygsbatterier innehåller en skyddskrets som kan göra batteriet obrukbart om cellerna blir urladdade under en viss nivå. Batterierna försämras snabbare när de är fulladdade så
Smissarve: Det blev skillnad efter att jag kört pinnarna i ugnen. Ännu bättre blev det av att göra rent jordklämman. Nu går svetsen fint igen.
nanowire: Du skulle kunna använda nobexen för att bygga en geringslåda och sen gera dina profiler i den med en bågfil?
Eld: För två- till tretusen får man en hyfsad invertersvets som klarar upp till cirka 150A och som har bra intermittens för 2,5-or. Om man undviker noname grejerna så finns det en del reservdelar att köpa också.
klaskarlsson: Om det inte finns ngt som "korkar igen" (tex brukar ju borstarna samla på sig hår/tråd osv som inte alltid är lätt att se/få bort så kanske batteriet är slut ? /K
FredrikR: Min äldsta är 6-7år (kanske äldre) och den har använts till allt från att skruva väggskivor i garage och trall. Den funkar fint än, så att kolen skulle vara slut låter lite tveksamt tycker jag... Men skruva isär och kolla, du får dock en ny för €53 + frakt, så det är väl kanske inte värt att kosta på nå stora summor. :)
P-plats: [citat] Då jag tidigare sålt Tecos som återförsäljare så kan jag vara säga att dom är otroligt bra att ha med att göra vid ev. reklamationer. Ska jag säga något negativt så är det att biten inte är bra MEN det är ju inte Biltema heller...
Pagno: [citat] Klart att jag håller Ryobi´n högre än DeWalt, den är både billigare och lika stark, inte lika snabb iof, men det är bara amatörer som kör på full fart och inte har kontroll! Vill han ha snabba grejer har jag en röd liten skruvautomat, dragaren är just vad den är en dragare ingen borr!
Yrrol: Jag har ett gäng onda träd som fäller massa grenar varje år och varje år tänker jag på att det borde finnas någon maskin som kan plocka upp grenar snabbt och lätt. Har försökt köra roterande borste på traktor och lövblås men det har inte funkat något vidare när det gäller grenar. Man är sällan ensam om en idé så anar att det kan finnas färdiga lösningar, annars kanske det
Jckssn: Man får svetsa men måste göra en begränsad regbesiktning för att få den som fast drag i papprena. Däremot ska man prata med bilbesiktningen innan då vissa kan kräva intyg på såväl svetsning och dragkrokstillverkare att det hela är svetsbart.
jordraketen: Kollade lite närmre på det nu. Verkar som det elektriska är ingjutet i slangänden. Fick bli lite Loctite å silvertejp tills vidare!
mikab: Skruven som håller fast klingan är nog fastspänd, så de är inte felet.
smurfen72: Är dom blöta lär dom tirkas men tror inte man behöver ha dom i värme skåp i alla fall inte tidigare men det är mera noga numera.
under_construction: Filtret är lättåtkomligt oavsett vilken av dessa du väljer och det behöver rengöras ibland även fast det finns inbyggd filterrengöring. Du gör rent det på någon minut. Filterrengöringen på min nilfisk multi 30 t vsc inox går till så att luftflödet ändras och det skickas en kraftig utblåsning genom filtret. Antar att det fungerar på ett liknande sätt oavsett märke och modell.
Jonas Sj: Fick ordning på det wobblande bladet. Förra ägaren hade bytt till en klinga med för litet hål så det satt snett. Filade upp det och nu går det fint. Dock accelererar den fortfarande långsamt trots byte av kol och uppslipning av kommutator (heter det så?).
heimlaga: Jag brukar kapa korrugerad takplåt med en speciell hårdmetallklinga som är gjord för ändamålet. Jag har den i en Black&Decker handcirkelsåg. Plåtklingan går hårt åt sågen men kräver relativt litet effekt så jag kör heldre slut på en billigsåg för det ändamålet. För inpassningar och liknande och för slät plåt använder jag plåtsax. En högersax och en vänstersax av bra
Snailman: Det är en plastlåda till tillbehören, inte en plåtlåda som rättstavningen ändrat till.
Lambr1: Jag mailade till EJCA och de svarade att modellen heter B45 och tillverkades på 60- och 70-talen. Instruktioner finns att köpa för några hundralappar.
PeterStrandberg: [bild] Dammsög fem kvadrat betonggolv, nog funkar det. Jag har ett läckage mellan hinken och tratten, tänkte göra med antingen limpistol eller konstruktionslim medans dammsugaren drar in det under drift
iwe: Måste hylla Makitas nya 10,8 maskiner. Skruv/borrdragarna är riktigt sköna!
Ola C: Som vanligt avråder jag från köp. Orkar inte lista alla problem med den fräsen igen, har traggat om det i andra trådar. Dewalts motsvarighet 26204k ser på pappret ut som ett betydligt bättre alternativ. Riktig spännhylsa, riktigt parallellanhåll, bättre höjdjustering och en större basplatta för kantfräsen är de främsta plussen.
pr95: MDW 3000 100-2400rpm Dansk maskin motor har 2 hastigheter 4växlar http://www.machineseeker.com/A1586522/MDW-MDW-3000.html