Bowman
Den andra där har jag använt och hade inga problem med den alls.
Har ingen erfarenhet av andra dock. Men funkade för en gäststugas hela plåttak gjorde den utan problem.

• Gilla
Takgrund och 1 till
  • Laddar…
Robert-san01 skrev:
Eller denna?

[länk]
det är väl samma som julas? fast bättre pris... orkade inte googla upp länken bara :)

jag som inte provat nån av dem tänker såhär..

den tryckluftsdrivna känns smidig förutom luftslangen, man kan köra den med 1 hand..

den "manuella" blir otroligt stark med en kraftig skruvdragare, den är billig, men den går inte köra med 1 hand...

• Gilla
Freedee
  • Laddar…
Kapade takplåt förra sommaren. Gick till grannföretaget som är plåtslagare. Dom avråde från nibbler. Efter som den gör massor med små vassa metalbitar som fr precis överallt..

Fick istället en vanlig cirkelsåg med hårdmetalklinga. Blev hur bra som helst. Enkelt kapa rakt och ett kallt snitt.

• Gilla
JohanLarsson1984
  • Laddar…
Oj då. Blev lite fel.

• Gilla
Andreas. Råbäck och 1 till
  • Laddar…
Bowman
Izvek skrev:
Kapade takplåt förra sommaren. Gick till grannföretaget som är plåtslagare. Dom avråde från nibbler. Efter som den gör massor med små vassa metalbitar som fr precis överallt..

Fick istället en vanlig cirkelsåg med hårdmetalklinga. Blev hur bra som helst. Enkelt kapa rakt och ett kallt snitt.
Det stämmer, och jag funderade på detta med, men jag hade en skiva under och hällde i dessa metallbitar i en spann efteråt.
Har aldrig sett skymten av en metallflis efter det.
Så det finns bot på det med.

jag vill ha en nibbler för hemmabruk, så någon av de jag länkade eller liknande som inte är allt för dyra.

visst cirkelsåg har jag, så länka gärna till en lämplig klinga.

annars köper jag nog den för borrmaskinen tror jag :)

tänkte köpa en i eftermiddag, så övriga synpunkter mottages skyndsamt :)

Jag brukar kapa korrugerad takplåt med en speciell hårdmetallklinga som är gjord för ändamålet. Jag har den i en Black&Decker handcirkelsåg. Plåtklingan går hårt åt sågen men kräver relativt litet effekt så jag kör heldre slut på en billigsåg för det ändamålet.
För inpassningar och liknande och för slät plåt använder jag plåtsax. En högersax och en vänstersax av bra kvalitet. De lägger plåten åt sidan så man kan klippa djupt in på plåten med dem.

Nibbler är säkert det också....... men jag är rädd att det blir svårt att få raka skär.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.