Hej!Om jag nu ska svetsa fast hållaren för släpvagns kontakt på dragkroken måste jag avlägsna batterianslutningar o plus på generator för att inte vålla skada?Ska svetsa med Esab Bantam transformator.Gammal Diesel Terrano mod-00 men lite elektronik finns nog..

Får man svetsa på en dragkrok? Kan tänka mig att bilprovningen har synpunkter på det.

Inte på något bärande bara plåten som släpvagns uttaget sitter på det kan väl inte vara förbjudet?Vickas ju fram o tillbaka så det har blivit brottanvisning och är påväg att gå av.

MathiasS skrev:
Får man svetsa på en dragkrok? Kan tänka mig att bilprovningen har synpunkter på det.
Hållaren för kontakten får du svetsa, inte ovanligt att den rostar.

Excel
Lossa plus pool från batteri så är det bara att svetsa på.

• Gilla
sagan1
  • Laddar…
MultiMan
Mig veterligt räcker det att lyfta minuspolen. Aldrig hänt någon på mina bilar, fullsmockade med elektronik. Se till att sätta jordklämman så smart som möjligt (kontinuitet via grovt, ledande gods till svetsstället) så minskar ju risken ännu mer.

• Gilla
sagan1
  • Laddar…
Om du sätter återledaren nära där du svetsar så behöver du inte lossa något.
Sedan är det generatorn jag sett som ska kopplas loss vid svetsning, men det verkar långsökt

Protte

• Gilla
sagan1
  • Laddar…
Angående att svetsa på dragkrokar så är det rätt vanligt att svetsa fast demonterbara dragkrokar på äldre bilar för att lättare klara besiktningen, har inte varit problem med bilprovningen förut iaf.

NEJ det går inte, är den från början demonterbar så ska den vara det.

Protte

Man får svetsa men måste göra en begränsad regbesiktning för att få den som fast drag i papprena.
Däremot ska man prata med bilbesiktningen innan då vissa kan kräva intyg på såväl svetsning och dragkrokstillverkare att det hela är svetsbart.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.