36 792 läst ·
81 svar
37k läst
81 svar
Bosch eller Makita små maskiner 10.8V
Jag har ett delikat problem och behöver lite råd/tips från er som använt 10.8V maskiner lite mer än mig. (Jag har bara lånat dem av andra under korta stunder hittills.).
Först lite bakgrund:
Jag har nyligen flyttat till hus och min gamla Metabo 12V Impuls med NiMh batterier från 2003 börjar bli sämre. Jag har länge sneglat på Makitas 18V paket DLX6002, men missade chansen sist det var ute för 8000kr i början på sommaren. Har sen dess gått och letat efter erbjudandet men förgäves. Så för ett antal veckor sedan så sålde K-Rauta ut 10.8V paketet DK 1476 för 3000kr (nu vet vi antagligen varför), så även om det egentligen var lite för klent så slog jag till. Naturligtvis, veckan efter kommer Bauhaus ut med DLX6002 för 8000kr, och som jag tror ni andra här förstår (min fru förstår inte, inte än i alla fall) så slog jag till på även detta då jag vill ha en kraftigare borrmaskin, slagskruvdragare och en lite bättre cirkelsåg.
Jag jobbar inte professionellt med maskinerna, men tycker om att bygga, och kommer även jobba lite åt andra bekanta. Jag är väl införstådd med begränsningarna i både 10.8V och 18V maskinerna, men vill ha dom för att dom är sladdlösa inte för att dom ska ersätta sladdanslutna cirkelsågar, vinkelslipar etc.
Hade till att börja med tanken på att sälja det första paketet och drog väl det argumentet i förbifarten för min fru också, men som sann verktygsnörd så blev man ju snart mer och mer övertygad om att man faktiskt "behöver" båda och att dom kompletterar varandra bra.
Allt var frid och fröjd, ända tills jag fick se de nya CXT. Till den gamla serien finns det ju inte sådär jättestort utbud om man jämför med t ex Bosch, men till den nya snackas det ju om uppåt 35 olika verktyg/maskiner som skal lanseras.
Frågan är, skall jag sälja DK 1476 kitet och gå på nya systemet. Kitet är fortfarande oöppnat. Här är lite för och emot som jag ser det:
Behålla DK 1476
+Priset, mycket maskiner till ett bra pris även om kanske inte alla kommer bli jättemycket använda
+Formatet, man kan stoppa dom i fickan på byxorna
-Tjockt handgrepp, inga problem för mig men värre för fru och barn.
-Utgående modeller
-Långsam laddning
Sälja DK 1476 och börja köpa delar i CXT serien.
+Smalt grepp, bra för min fru och barnen när dom ska vara med och bygga.
+Senaste tekniken, borstlösa maskiner kommer, kanske även en borstlös cirkelsåg etc?
+Större utbud av maskiner kommer lanseras under nästa år
+Snabbladdare
+Köper de maskiner jag använder då jag antagligen kommer köpa borrskruvdragare och slagskrvdragare för att sedan komplettera med nakna maskiner.
-Priset, det kommer oavsett blir dyrare än att behålla det nuvarande
-Kanske inte lika smidiga som dom gamla
Så vad tycker ni, vad hade ni gjort?
Först lite bakgrund:
Jag har nyligen flyttat till hus och min gamla Metabo 12V Impuls med NiMh batterier från 2003 börjar bli sämre. Jag har länge sneglat på Makitas 18V paket DLX6002, men missade chansen sist det var ute för 8000kr i början på sommaren. Har sen dess gått och letat efter erbjudandet men förgäves. Så för ett antal veckor sedan så sålde K-Rauta ut 10.8V paketet DK 1476 för 3000kr (nu vet vi antagligen varför), så även om det egentligen var lite för klent så slog jag till. Naturligtvis, veckan efter kommer Bauhaus ut med DLX6002 för 8000kr, och som jag tror ni andra här förstår (min fru förstår inte, inte än i alla fall) så slog jag till på även detta då jag vill ha en kraftigare borrmaskin, slagskruvdragare och en lite bättre cirkelsåg.
Jag jobbar inte professionellt med maskinerna, men tycker om att bygga, och kommer även jobba lite åt andra bekanta. Jag är väl införstådd med begränsningarna i både 10.8V och 18V maskinerna, men vill ha dom för att dom är sladdlösa inte för att dom ska ersätta sladdanslutna cirkelsågar, vinkelslipar etc.
Hade till att börja med tanken på att sälja det första paketet och drog väl det argumentet i förbifarten för min fru också, men som sann verktygsnörd så blev man ju snart mer och mer övertygad om att man faktiskt "behöver" båda och att dom kompletterar varandra bra.
Allt var frid och fröjd, ända tills jag fick se de nya CXT. Till den gamla serien finns det ju inte sådär jättestort utbud om man jämför med t ex Bosch, men till den nya snackas det ju om uppåt 35 olika verktyg/maskiner som skal lanseras.
Frågan är, skall jag sälja DK 1476 kitet och gå på nya systemet. Kitet är fortfarande oöppnat. Här är lite för och emot som jag ser det:
Behålla DK 1476
+Priset, mycket maskiner till ett bra pris även om kanske inte alla kommer bli jättemycket använda
+Formatet, man kan stoppa dom i fickan på byxorna
-Tjockt handgrepp, inga problem för mig men värre för fru och barn.
-Utgående modeller
-Långsam laddning
Sälja DK 1476 och börja köpa delar i CXT serien.
+Smalt grepp, bra för min fru och barnen när dom ska vara med och bygga.
+Senaste tekniken, borstlösa maskiner kommer, kanske även en borstlös cirkelsåg etc?
+Större utbud av maskiner kommer lanseras under nästa år
+Snabbladdare
+Köper de maskiner jag använder då jag antagligen kommer köpa borrskruvdragare och slagskrvdragare för att sedan komplettera med nakna maskiner.
-Priset, det kommer oavsett blir dyrare än att behålla det nuvarande
-Kanske inte lika smidiga som dom gamla
Så vad tycker ni, vad hade ni gjort?
Kommer du verkligen ha användning av 10.8v maskinerna nu då du har 18voltarna? Jag personligen gav bort mina 10.8 sedan jag började använda dom större maskinerna. Har i och för sig börjat fundera på att komplettera med den nya borstlösa dragaren men då blir det nog bara den och inga fler av 10.8v.
Jag skulle nog klara mig väldigt bra med bara 18V och hade det inte varit för att Bosch inte hade någon multimaskin i 18V när jag skaffade min så hade jag nog inte haft några 10,8V alls. Gillar dock min GOP 10,8V skarpt och den levererades med en GSR 10,8 V-LI-2 och visst den är liten och smidig men den har ganska grovt handtag och saknar bälteshängaren. Visserligen kan man väl skaffa ett hölster men jag hade hellre sett en annan lösning.
P
pleqtiz
Verktygstokig
· Västernorrland
· 1 776 inlägg
pleqtiz
Verktygstokig
- Västernorrland
- 1 776 inlägg
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden