Letar efter pelarborr och är förvånad över priserna på blocket mm.

Om man kollar på äldre proffsmaskiner typ Arboga mfl så är dom oftast väldigt dyra.
Och visst kvalite kostar alltid extra men är dom verkligen så mycket bättre än nyare pelarborr?

Jag letar efter en som helst har variabel hastighet. Antingen bords eller golv.

Om en gammal borrmaskin är bättre än en ny beror väl på vad du jämför med för något ?
Om du jämför en ny proffsmaskin mot en gammal proffsmaskin eller mot en ny hobby maskin osv...
Vad menar du med variabel hastighet ?
Alla maskiner kan man nog ändra hastighet på (tror jag) , antingen med en växellåda (kugghjul) eller med olika remskivor (remdrift).
Lycka till med ditt letande , rätt som det är så hittar du rätt grejor till rätt pris och på lagom avstånd ifrån dig.:)

Jag menar med växellåda.

Tycker allmänt att de äldre pelarborren är överdrivet dyra.

Som tex denna
image.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En äldre modell som kostar 7500kr.

Jämfört med denna nya som kostar mindre. Visst säkert ett sämre märke men så stor skillnad kan det väl inte vara mellan en "billig" ny och liknade äldre?

image.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är nog väldigt stor skillnad. Men ska du mest använda den till träbearbetning så behöver man inte Arboga stabilitet.

Ja det gäller träarbete. Nu har jag inte använt pelarborr sen högstadiet (25 år sen) men hur hög kvalite behöver man ?

Några bra tips?

Om du skall jämföra nytt och begagnat så skall du jämföra en begagnad Arboga eller Solberga eller Strands med den här http://www.arbogamachinery.com/vara-produkter/borrmaskiner/a-3008-(m)/. Då ser du att begagnatpriset brukar hålla sig i storleksklassen en femtedel eller högst en fjärdedel av nypriset.
Du kan också jämföra en begagnad Arboga med en ny kinesmaskin i samma storleksklass med växellåda. Då ser du att den begagnade Arbogan du länkade till kostar under halva nypriset på kinesen som är sämre kvalitet.

Jag har en Arboga G2508 från 70-talet. Den borrar upp till 31 mm hål i tjocka plåtar hur enkelt som helst. Växellådan med kugghjul ger ett enormt vridmoment. Kugghjulen är tufnol mot stål och de tappar inte kuggarna i första taget. 4 växlar i växellådan plus tvåhastighetsmotor ger 8 hastigheter. Pelaren sviktar obetydligt när man borrar. Reservdelar går att beställa från Machinerysweden i Rosenfors.
Äldre modeller har bara en hastighet på motorn så då blir det bara 4 hastigheter på borren. De är också bra men har stål mot stålhjul så de måste smörjas oftare. Riktigt gamla Arbogamaskiner till exempel E100 har bara två hastigheter i växellådan och så följde det med en sats lösa kugghjul så man fick välja vilka två hastigheter man ville ha. Tyvärr brukar någon träskalle ha kastat bort kugghjulen och då är en sådan maskin inte mycket att ha.

En kamrat köpte en kinamaskin som motsvarar min Arboga. Kugghjulen är av nylon liksom i de flesta andra kinamaskiner. Han har redan bytt minst ett kugghjul. Nylonkugghjul har dålig hållbarhet. Annars är maskinen förvånansvärt bra.

Billigmaskiner kan visserligen ha treans morsekona och därmed vara klassificerade för borrar upp till 32 mm men normalt har de inte tillräckligt stort vridmoment. Många av dem har har remdrift med en C-rem. Då är verkliga maxkapaciteten någonstans kring 12-16 mm i järn. Mer effekt än så kan inte en C-rem överföra vid det låga varvtalet som krävs för stora borrar i järn. Dessutom är lägsta varvtalet oftast på tok för högt för borrar i 20-millimetersklassen. Pelaren brukar vare ett tunnväggigt rör som sviktar när man borrar.

Den nya maskinen du länkar till har ingen växellåda. Steglös varvtalsreglering innebär antingen en remvariator som slirar när man borrar större hål eller en elektronisk varvtalsreglering som ger extremt låg motoreffekt och därvid dåligt vridmoment vid de låga varvtal som krävs för större borrar i järn.
Jag skulle aldrig i livet betala lika mycket för den som för en begagnad 4 eller 8 hastigheters Arboga eller Solberga! Det priset är för högt i förhållande till vad man får för pengarna.
Skulle jag få den för halva priset skulle den säkert duga i en snickarverkstad där man bara borrar i trä.

Så vi kan summera att remdrift dugar bra för träarbete men skall du borra i järn skall du ha rejälare grejor,

Redigerat:
  • Gilla
Jesper Ronn och 8 till
  • Laddar…
heimlaga skrev:
Om du skall jämföra nytt och begagnat så skall du jämföra en begagnad Arboga eller Solberga eller Strands med den här [länk]. Då ser du att begagnatpriset brukar hålla sig i storleksklassen en femtedel eller högst en fjärdedel av nypriset.
Du kan också jämföra en begagnad Arboga med en ny kinesmaskin i samma storleksklass med växellåda. Då ser du att den begagnade Arbogan du länkade till kostar under halva nypriset på kinesen som är sämre kvalitet.

Jag har en Arboga G2508 från 70-talet. Den borrar upp till 31 mm hål i tjocka plåtar hur enkelt som helst. Växellådan med kugghjul ger ett enormt vridmoment. Kugghjulen är tufnol mot stål och de tappar inte kuggarna i första taget. 4 växlar i växellådan plus tvåhastighetsmotor ger 8 hastigheter. Pelaren sviktar obetydligt när man borrar. Reservdelar går att beställa från Machinerysweden i Rosenfors.
Äldre modeller har bara en hastighet på motorn så då blir det bara 4 hastigheter på borren. De är också bra men har stål mot stålhjul så de måste smörjas oftare. Riktigt gamla Arbogamaskiner till exempel E100 har bara två hastigheter i växellådan och så följde det med en sats lösa kugghjul så man fick välja vilka två hastigheter man ville ha. Tyvärr brukar någon träskalle ha kastat bort kugghjulen och då är en sådan maskin inte mycket att ha.

En kamrat köpte en kinamaskin som motsvarar min Arboga. Kugghjulen är av nylon liksom i de flesta andra kinamaskiner. Han har redan bytt minst ett kugghjul. Nylonkugghjul har dålig hållbarhet. Annars är maskinen förvånansvärt bra.

Billigmaskiner kan visserligen ha treans morsekona och därmed vara klassificerade för borrar upp till 32 mm men normalt har de inte tillräckligt stort vridmoment. Många av dem har har remdrift med en C-rem. Då är verkliga maxkapaciteten någonstans kring 12-16 mm i järn. Mer effekt än så kan inte en C-rem överföra vid det låga varvtalet som krävs för stora borrar i järn. Dessutom är lägsta varvtalet oftast på tok för högt för borrar i 20-millimetersklassen. Pelaren brukar vare ett tunnväggigt rör som sviktar när man borrar.

Den nya maskinen du länkar till har ingen växellåda. Steglös varvtalsreglering innebär antingen en remvariator som slirar när man borrar större hål eller en elektronisk varvtalsreglering som ger extremt låg motoreffekt och därvid dåligt vridmoment vid de låga varvtal som krävs för större borrar i järn.
Jag skulle aldrig i livet betala lika mycket för den som för en begagnad 4 eller 8 hastigheters Arboga eller Solberga! Det priset är för högt i förhållande till vad man får för pengarna.
Skulle jag få den för halva priset skulle den säkert duga i en snickarverkstad där man bara borrar i trä.

Så vi kan summera att remdrift dugar bra för träarbete men skall du borra i järn skall du ha rejälare grejor,

Ett utmärkt svar!

Vill dock tillägga att E100 och E100S har 4 hastigheter i växellådan. Min pelarborr, en GL2512 (L för extra långt utligg) har bara 2 hastigheter i växellådan och i övrigt skiftas växlarna med lösa kugghjul, totalt 12 växlar + 2 st extra låda med en extra nerväxling som monteras ovanpå växellådan, tror det ger 60 rpm som lägst. I övrigt är den väldigt lik din 2508.

Sedan är det stor skillnad på kina borr och kinaborr. Den från smaskin är nog bra med tanke på resten av deras sortiment så har jag svårt att tro dom säljer jula kvalitet.

En sak man kan tänka på som dom flesta billiga pelarborrar har är pinolrörelsen bara är runt 80-90 mm jämfört med dom lite dyrare som har 120mm vilket verkligen är att föredra.

automatik produktion har i alla fall haft hyfsat bra prylar till bra priser hur det är i dag vet jag ej.

• Gilla
nanowire
  • Laddar…
Tack för rättelsen Daniel....jag blandare ihop Arbogas gamla modellbeteckningar.

Jag köpte en remdriven pelarborrmaskin för 1000:-, beggad taiwanes eller kinestillverkad eventuellt. Den duger nätt och jämt.

Dennis > använder du den till bara trä eller även metall?

Har nog borrat lite i metall med den, inga större hål, några mm

Köper man en pelarborr man är nöjd med så byter man nog inte i första hand, men jag har fått för mig att en gammal Arboga/solberga/strands eller liknande kan man sälja efter 5-10 år för ungefär samma pengar som man köpte den för.
Tveksamt om man kan göra samma sak med en kines, även om den håller bra kvalité.

Det är där jag är i mina tankar. Jag har alltid försökt att köpa kvalite verktyg som Festool mm. och därför har jag kollat på äldre pelarborr.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.