Användningsområde bruksblandning och grov träborrning. Har kollat på Festoll DR 20E FF och Makita DP 4003. Den sistnämnde 1500:- billigare, men på pappret relativt likvärdiga. Tror ni att kvaliteten är så mycket bättre på Festool?

Vilka andra modeller kan man fundera över?

Jag tror inte att du får så värst mycket mer för pengarna om du väljer Festool. 1500 spänn är dessutom inte våldsamt mycket pengar så det är väl bara att slå till?

Var kanske otydlig, de kostar ca 2400:- respektive 3900:-.

Hur stora hål?
Tänker du timra med den?

För 38 mm dymlingshål i timmerhus skaffade jag en Eibenstock 32 2,2 R R/L. Den är fantastisk. Treans morsekona, momentbegränsare, två växlar och back. Kostade nästan 700 euro men när man timrar regelbundet är den värd varenda penni.....och då skall du veta att jag är känd i trakten för att vara ovillig att lägga ut pengar i alla sammanhang.
På borren svetsade en kamrat fast en treans morsekona som passar direkt i maskinen. Jag vågade inte svetsa det själv fast jag annars svetsar det mesta för fogen måste bli fullkomligt perfekt om det skall hålla. Till slut avspänningsglödgade vi fogen med gassvets och riktade borren medan fogen ännu var rödvarm.
Som bruksblandare är en Eibenstock inte speciellt lämplig. För tung och för lågvarvad.

http://www.eibenstock.com/upload/pd...ungsanleitung/bohren/EHB-32-2-2-R-RL_D-GB.pdf

Före den hade jag en motsvarighet till Makita DP 4012. Min var tillverkad av AB Naula OY i Jakobstad någon gång på 50-talet och hade tappat skylten med modellbeteckningen redan före min tid men jag minns att vi jämförde den med en bekants Makita en gång och konstaterade att både varvtalet och vridmomentet var exakt det samma. Nu finns min gamla borrmaskin på Jakobstads Stadsmuseum men det är en annan historia.
Min gamla Naula var fullkomligt perfekt att blanda bruk med men den brann upp av överbelastning då jag timrade. Dessutom var det ett elände att inte ha back på borrmaskinen då jag timrade.
Synd på en bra bruksblandare..... men kollektorn var uppnött så den var inte värd att linda om. Den var också perfekt att borra 20-25mm hål med.

Många som timrar använder Makita DP 4012 eller DeWalts eller Hitachis motsvarigheter. De håller en tid och så brinner de upp och så köper man en ny som igen håller en tid. För ett enstaka litet timmerprojekt blir det ju billigare att köpa en sådan slitockslängmaskin men om man timrar mycket blir det billigare att köpa en Eibenstock för dubbla priset och vara litet rädd om den ha den länge. Dessutom går ju dymlingborrandet mycket snabbare med en bättre maskin.

Av de där tre slitockslängmaskinerna skulle jag personligen satsa på DeWalt. På DeWalt sitter extrahantaget fast i växellådan av aluminium. På Makita sitter hantaget fast i motorkåpan av plast och det ser ut att vara en svag punkt.

Både Makitas och Dewalts representanter i Finland säger att deras maskiner inte får användas för timring. Tydligen blev det några garantireparationer för mycket.

Redigerat:
Metabo med konstantfartselektronik.

Bosh hade en professional med konstantmoment för runt 3000:-. Kvalitet på dom? Lite lågt vrid, misstänker att den är för högt växlad.

Inga stora projekt aktuella, men mina gamla lador behöver repareras och byggas om. Gillar att arbeta i trä med infällning och genomgående hål. 700 eur är för mycket för mig i detta läge. Bruksblandning är kanske mest aktuellt.

DS4012 finns, med back och varvtalsreglering om jag fattar rätt. Skall kolla ö Riga förslag, men över 3 lakan tror jag inte att det blir.

Det var nog inte dne vanliga förslaget, det. Rebir, verkar vara en rysk pjäs. Eller i alla fall från något kyrilliskt land. :)

Efter lite google så hittade jag en polsk firma som har halva priset mot timmerbilan, en värstingmodell, tvåväxlad 0-300/0-500 med mjulkstart och fartreglering med 2 kW. Kostar 755 zloty, dvs runt 1800:-

Ingen som är sugen på att ta hem och pröva? ;)

https://translate.google.se/translate?hl=sv&sl=pl&tl=sv&u=http://sklep.rebir.pl/wiertarka-IE1206

Har nu med google translate ställt frågan till den polska distrbutören om de säljer til Sverige. Annars var det ett lettisk märke. Deras planhyvel hade fått hyfsat omdöme på ett tyskt forum, såg jag.

Om den där större Rebir har back så tror jag att den blir en perfekt timmerborrmaskin.

Ett lågbudgetalternativ till Eibenstock men för dig som inte timrar yrkesmässigt så tror jag nog att den håller.

Jag har för länge sedan läst en artikel på nätet om maskiner för timmerbyggen och där fick detta märke bra omdöme. Det var därför jag kom ihåg detta nu, kan inte hitta artikeln dock:(

Den stora maskinen väger drygt sex kg. Kanske i maffigaste laget.

Min Eibenstock väger 6,4 kg. Samma vikt med andra ord.
När man timrar eller håller på med andra gammaldags timmermansarbeten så borrar man 90% av hålen rakt nedåt.

Den mindre Rebir ser ut att ha bara tvåans morsekona. Jag provkörde min maskin med en 2-3 mellankona och chuck med tvåans kona. För att det var de grejorna jag råkade ha hemma. Tvåans kona orkade inte hålla fast chucken då jag borrade med dymlingsborren. Då blev lösningen att köpa en 3-1 mellankona och svetsa fast den på borren.
Annars tror jag att den lilla Rebir skulle räcka till men jag tvivlar på att konan orkar hålla fast borren i verkliga arbetsplatsförhållanden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.