Byggahus.se

Fuktiga pinnar - symtom?

1. S
    Medlem · Gotland · 160 inlägg

Smissarve

Medlem
    Idag gick det ovanligt dåligt för mig att svetsa. Antar att det beror på fuktiga pinnar men hittar bara att de ska orsaka porer i fogen. Mina problem idag har varit:

Svårt att tända pinnen och att hålla lågan vid liv. Extremt känsligt med avståndet till smältan.
    Pinnen vill gärna fastna och när jag bryter loss den ramlar en massa överdrag av
    Det fräser mer och blir mer svetssprut än vanligt
    Slaggen är svår att hacka bort på vissa ställen.
    Fogen vill inte rinna ut ordentligt utan det blir knöligt och fult. Ströminställningen är dock antagligen inte för låg då det gärna vill bränna sönder samtidigt. Med högre ström blir slaggen ännu svårare att lossa.

Jag har gjort som jag brukar. Noga med fogberedningen, ströminställningen i mitten av pinnens intervall (90-100 A för 2,5 mm OK 48.00). Paketet har varit öppet i 1-2 år och förvaras i sval hall inomhus.

Kan fuktiga pinnar vara hela förklaringen till detta, eller bör man se över jordkablar (Svetsen har bara ca. fem år på nacken och förvaras även den inomhus) eller helt enkelt gå en svetskurs?

2. H
    Medlem · Österbotten · 5 788 inlägg

heimlaga

Medlem
    Sådär brukar fuktiga stickor bete sig....... men då en diod hade sagt upp i svetsen fick jag ungefär samma symptom.

3. M
    Medlem · västmanland · 334 inlägg

Malten

Medlem
    Testa släng in några pinnar i ugnen en stund kommer inte ihåg tid å temp typ 180g en timme. Så ser du om de e pinnarna eller svetsen som strular.

4. E
    Medlem · Stockholm · 2 298 inlägg

Eld

Medlem
    Men se till att pinnarna inte får fett på sig från tex ugnsgallret.

5. prototypen
    Medlem · Västerbottens län · 16 011 inlägg

prototypen

Medlem
    Har du en trefas-svets?

Så där blev det för mig när en säkring hade gått hädan.

Att plötsligt det skulle gå dåligt pga av fukt tror jag inte på, det skulle kommit smygande under åren.

Protte

6. Daniel_N
    Moderator + Youtuber · Skåne · 8 261 inlägg

Daniel_N

Moderator + Youtuber
    Håller med, låter som lite väl mycket symptom för fuktiga pinnar. Ibland går svetsen inte att tända alls om en fas har gått.

7. L
    Medlem · Norrbotten · 1 942 inlägg

Lutte

Medlem
    Torka pinnarna, kör på 80A sen sätter du fast pinnen och låter den sitta fast tills den slutar ånga. Krävs lite teknik att knycka lös den utan att skyddshöljet far.

Gjorde man alltid i gruvan när man stod i blöta regniga schakt.

8. S
    Medlem · Gotland · 160 inlägg

Smissarve

Medlem
    Det blev skillnad efter att jag kört pinnarna i ugnen. Ännu bättre blev det av att göra rent jordklämman. Nu går svetsen fint igen.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.