Verktyg & Maskiner
trattalask: [citat] Det va tråkigt att höra. Hoppas att du får en ny som är hel eller för en annan såg.
Rovik: Takk for svar. Ser ut som det er litt billigere enn i Norge, hvis jeg ikke kan få en god pris da selvsagt. I Danmark er skruene veldig billige, de ligger på ca 149Dkr for 1000 stk. Jeg trenger ca 20 000 skruer, og da kan det lønne seg for med å importere fra Danmark.
camaro1969: då kan avtappningsventilen vara trasig, bara byta den isåfall. kompressorn ska ju ladda upp sig och sen ska den kunna stå ett bra tag innan den blir tom igen annars finns något läckage man behöver åtgärda.. en lite händig granneeller släkting kan nog kolla på din kompressor och hjälpa dig. passa även på att byta olja i vevhuset!! det slarvas det nog med och vad jag ser är det en
VideX: [citat] Om man skulle kapa av den del av höger insats som överlappar vänster halva, skulle GSXen rymmas då?
anders07: Hmmm, andra gången jag svarar om borrstativ idag... måste vara en populär produkt... :) Jag har den från Clas Ohlson. Hyfsad tycker jag, inte nanometer precision men inte svår att få raka fina hål. I lite hårdare metall får man slå rejäla körnslag så inte borren dansar omkring. Nackdelen är väl att man inte får så mycket kraft på men för priset tycker jag den är OK...
anders07: Jag har ett borrstativ från Clas ohlson (http://www.clasohlson.com/se/Borrstativ/40-7141) som har fått riktiga skitrecensioner från användarna där men jag tycker att det har fungerar hyfsat. Det är klart att det inte än nanometer precision i det men det borrar rakt om man bara är lite försiktig.
Kilensnickare: Inget konstigt i sig, eftersom klämringen kring pelaren har ett glapp i "olåst" läge för att kunna höja/sänka/vrida så kommer bordet 'falla' ned lite i olåst läge. När jag sen drar åt kommer bordet resa sig. Har märkt att jag drar åt olika hårt och därmed hamnar bordet olika, dvs dålig repeterbarhet. Ang behov av precision... Tillräckligt bra för att det inte skall synas
Kilensnickare: OT Denna film kan vara bra att studera om svarvning skall börjas med https://m.youtube.com/watch?v=jOvF5f1phhY
Kilensnickare: Har en motsvarande som jag använde innan cyklon fans på plats. Tyckte att det fungerade ok då. Det mesta hamnade i burken och inte i dammsugaren. Fint damm fastnade dock i burkens filterpåse, som min var utrustad med, och den sattte igen om man körde slipdamm 'för mycket'. Och utan påsen så satte filtret i dammsugarn igen. Slutsats: burken funkar för såg och annat som ger lite större
ljhnilsson: Jag slipade med maskin samt skrapade med en fönsterskrapa. Hittade ett lite vågigt blad på Jula som avverkade sjukt mycket.
DennisCA: Kollat gaspriser osv och ALbee är billigast och där ingår regulatorer så jag behöver inga. Det är mycket som saknas från denna utrustning och som är gammalt (slangar) som ska bytas och uppgraderas, det är ett projekt jag kommer att endast lägga lite tid på nusomdå.
xemacs: [citat] Nej, de förefaller ha sin egen version på inhängningen och jag letar efter något som är standard slatwall kompatibelt då tillbehören sannolikt blir billigast så.
Bart: Om jag skulle börja om idag och bara fokuserar på maskiner skulle en måstelista se ut så här för mig: 1. Kap- och gersåg. Hur har jag någonsin klarat mig utan. 2. Sticksåg. Blir snabbt oumbärlig. 3. Cirkelsåg. Alternativt sänksåg om du vill lyxa till, absolut nödvändigt att ha guideskena till den. 4. Skruvdragare av hög kvalité. 5. Multiverktyg. Verktyget jag inte visste att jag
trattalask: Koolt! Det visste jag inte. Ser förresten lite likt fullkornsspagetti ut. =)
Daniel_N: [citat] Ok, kanske jag som inte fattar eller ser dåligt. I vilket fall är det viktigt att stoppringen kan rotera fritt och inte snurrar med borren, då får man hemska märken.
Stefan Iu: Inte än, nyligen opererad så får vänta till sommaren. Men bestämt att jag ska köpa antigen en Makita 3070 eller en Milwaukee SSPE 1500
pr95: Ska spännhylsan tryckas fast i låsmuttern ,när muttern låssas drar den samtidigt med spännhylsan -vola`` verktyget lossnar eller ?
Lime113: Är det 230 så känns adapter trevligast. Även om garanti ska gälla vid byte av kabel så kan saker alltid strula till det :)
SC Aero: Den fjädrande basen har jag nog inte använt än. Inga stål har fastnat för mig :)
FreQa: [citat] Ja, du har rätt Norrhyttan, storpack på sånt kanske inte är så dumt. Får kolla frakten om det inte är någon i närheten av Norrköping som också ska beställa något? Ser nu att storlekarna på Theofils benämns annorlunda. Istället för 0, 10 och 20 heter dom S0, S10 och S20. Är det någon skillnad?
anders07: Från USA är det i princip omöjligt att få ett företag att ändra värde och sätta deklarationen som "gift". Det har att göra med deras försäkringar och regler har jag fått veta. Shipito.com fungerar oftast bra men där görs heller ingen ompaketering så räkna med tull och moms. En gåva (inklusive frakt) får uppgå till 400 kr per person i hushållet. Är ni t.ex. 4 personer som bor
Oddbod: När jag kapat OSB och plywood så har det legat still. Har köpt tvingar men aldrig använt dem, behövs kanske på mdf som är "slätare". Jag har en oanvänd Festool 55:a till salu :)
GladaSnickaren: Vad kan man få på begagnat marknaden för en fullt fungerande GST 135:a med alla tillbehör och förvaringsväska? Maskin enligt bild... [bild]
Allvetaren: Hej Imoberg! Nej, såvitt jag förstår så finns inte arbetsbelysning eller laser på 770, som är att betrakta som en budgetvariant av 777. På modell 778 (som har 250mm klinga) finns det däremot belysning.
heimlaga: Den här diskussionen tar verkligen fram hur olika vi människor är.......... tänk vad mycket grejor som man aldrig eller sällan behöver..... men vi är ju alla olika som tur är.
Tokslut: Jag trodde att hastighetsskyltarna var mer en rekommendation ;)
Lime113: Aj aj aj passa dig för Trend! Läste precis massa dåliga recensioner på axminister. För det priset hade jag nog tittat på dewalt eller blåbosch. Om inte annat från Axminister.
heimlaga: Jaha du har den där gamla modellen utan vinkelinställning på spindeln. Ursäkta jag tog miste. Säkert kan den gå att höja upp men jag tror ändå inte att du vinner någonting på det. Just på grund av varvtalet och att du förlorar 50mm spindelhöjd.