God kväll allihopa, som rubriken lyder (om man ens kan uttrycka sig så)..

Hur som helst!

Skulle någon vilja ge mig lite tips/råd eller bara lära mig hur stödet med mått fungerar på handcirkelsågen som man kan montera från båda sidor och reglera ut och in?

Jag har snart gjort färdigt en dynlåda som faktiskt blivit riktigt bra, har delat en hel del brädor på mitten med min handcirkelsåg av märket: Bosch GKS 55 (se länk nedan)

http://www.proffsmagasinet.se/verktyg/natdrivna-verktyg/sagverktyg/bosch-gks-55-cirkelsag

Jag har gjort som så att jag har ställt stoppet/stödet och satt ner klingan i brädorna och gjort ett litet litet jack, tagit tumstock och mätt från jacket till både vä/hö sida och sett till att jag haft samma avstånd för att veta att jag delat brädorna på mitten som jag velat..

Men jag antar att det finns betydligt lättare sätt att göra detta på? Och eftersom man kan ställa detta stödet som går längs med sågen som håller snitten raka efter mått som står på så antar jag att man kanske kan ta hjälp av det? men hur fungerar det? Vart på maskinen ska jag kolla för att se vad för mått stödet är inställt på?

Hoppas ni har förstått frågan annars får jag försöka göra mig ännu tydligare..

Man brukar säga att det inte finns några dumma frågor, men även om resultaten har blivit bra så känns det som jag arbetar i någon sorts ovisshet med maskinen, det stör mig enormt att inte veta ifall det finns lättare sätt med hjälp av maskinen att göra detta.

Ha en fortsatt trevlig kväll ni som är vakna eller har semester :thumbup::)

På min makita står det två "måttrader" på anhållet med ett streck emellan, samt en markering på bottenplattan.
Olika "måttrader" för respektive sida.
Vet inte hur din såg och anhåll ser ut, du kanske kan lägga upp en bild?

Fjojtmehmet skrev:
På min makita står det två "måttrader" på anhållet med ett streck emellan, samt en markering på bottenplattan.
Olika "måttrader" för respektive sida.
Vet inte hur din såg och anhåll ser ut, du kanske kan lägga upp en bild?
Ska gå ner till garaget och fota ikväll, återkommer så får vi se :)

Beifeldtarn92 skrev:
...
Men jag antar att det finns betydligt lättare sätt att göra detta på?...
Jag brukar köra med "trial and error".

Det blir ju alltid lite spillbitar när man snickrar.
Så jag ställer in sidoanhållet på ett ungefär, och provsågar ett litet snitt i en provbit.
Sedan är det lätt att mäta och justera anhållet någon mm hit eller dit.

Om det är lättare att göra så vet jag inte, men det känns bra att se resultatet på riktigt :)

Och en god eftermiddag önskar jag dig!

Jag kör också "trial and error" metoden. Jag markerar arbetsstyrket med en streck som går mot kanten. Sen kollar jag var klingan hamnar, och låser sidoanhållet. Provkör lite. Justera något mm till. Funkar bra för mig.
Annars fick jag ett tips om att tillverka en egen styrskena som är exakt anpassat till din såg. Länk finns här nånstans..
Då går det fortare och rakare..

Mikael_L
Beifeldtarn92 skrev:
Jag har gjort som så att jag har ställt stoppet/stödet och satt ner klingan i brädorna och gjort ett litet litet jack, tagit tumstock och mätt från jacket till både vä/hö sida och sett till att jag haft samma avstånd för att veta att jag delat brädorna på mitten som jag velat.
Jag gör faktiskt på det viset jag med. Både med bordscirkelsågen och handcirkelsågen.

På bordscirkeln har jag en måttskala som är lös, ibland funderar jag på att fästa den permanent så måtten stämmer på bråkdel av mm. Men samtidigt vet jag att då kommer det inte längre stämma om jag byter sågklinga till annan tjocklek, eller om sidostödet blir det minsta justerat.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.