5 710 läst ·
12 svar
6k läst
12 svar
Rengöra verktyg?
Hej,
Rengör ni era verktyg? Och isåfall hur?
Jag använder själv en tät tjock pensel men tyvärr får man inte bort det fina dammet så värst bra med denna metod. Speciellt inte om verktyget är gummibeklätt så som många elektriska verktyg är.
Såhär ser min skruvdragare ut efter att hjälpt till att bila upp ett klinkergolv(skruva bort skruvar i golvet) :

http://i.imgur.com/Q4ANNRB.jpg
Som ni ser så ligger det ett fint vitt damm över den och penseln rår inte på detta. Att köra med fuktigt papper kommer bara resultera i smuligt papper. Är det fuktiga(lite YES) trasor som gäller?
Jag använder själv en tät tjock pensel men tyvärr får man inte bort det fina dammet så värst bra med denna metod. Speciellt inte om verktyget är gummibeklätt så som många elektriska verktyg är.
Såhär ser min skruvdragare ut efter att hjälpt till att bila upp ett klinkergolv(skruva bort skruvar i golvet) :

http://i.imgur.com/Q4ANNRB.jpg
Som ni ser så ligger det ett fint vitt damm över den och penseln rår inte på detta. Att köra med fuktigt papper kommer bara resultera i smuligt papper. Är det fuktiga(lite YES) trasor som gäller?
Brukar blåsa av med tryckluft. Sen har jag en blomspruta med disel som jag gör ren metalverktyg, till Såg klingar, kuttrar o liknande använder jag T-röd för att få bort rester. Brukar lägga klingan på en tidning hälla på spriten vika ihop så får det ligga ett tag innan man gungar rent. Dvs allt ovan när man råkar komma i städ mode....
Färdigfuktade tvättlappar som säljs på blöjavdelningen fungerar alldeles ypperligt för liknande rengöring.snowjim skrev:Hej,
[bild]
[länk]
Hur effektiv är tryckluft? Funderade på att köpa en mindre kompressor för just rengöring och pumpa ett och annat däck.leby skrev:Brukar blåsa av med tryckluft. Sen har jag en blomspruta med disel som jag gör ren metalverktyg, till Såg klingar, kuttrar o liknande använder jag T-röd för att få bort rester. Brukar lägga klingan på en tidning hälla på spriten vika ihop så får det ligga ett tag innan man gungar rent. Dvs allt ovan när man råkar komma i städ mode....
Utan tvål och krämer då antar jag? Någon speciell typ eller vad som? Det som brukar vara fördelen med dessa är att de inte smular sig, nackdelen är att man inte kommer åt alla vrå så det beror lite på hur rent eller petig man vill ha det.Sondell skrev:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
med tryckluft ska man vara lite försiktig så man inte blåser in en massa skit in i maskinen.
Protte
Protte
Förmodligen är det overkill, men jag tycker det är smidigt, trasas inte sönder eller smular som papper eller kökstrasor kan göra, kommer åt i springor och knepiga vrår. Kapade stenskivor nyligen, verktygen såg för bedrövliga ut efteråt, men efter en tur med duken blev de överraskande rena och fräscha.snowjim skrev:
Jag skulle själv inte mecka med tryckluft, tycker det verkar onödigt omständligt, samt en risk att man trycker in damm i maskinerna.
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 399 inlägg
Biltemas handrengöringsmedel på burk (den som innehåller granulat / små korn) är fantastiskt effektivt. Med en gammal frotehanduk kommer du även åt i skrymslen.
Klicka här för att svara