Generellt sett är jag rätt skeptisk till uppstartsprojekt och väntar gärna tills de finns i butikshyllan men nu har jag faktiskt valt att gå med i ett projekt:

https://www.kickstarter.com/projects/bagel-labs/bagel-the-worlds-smartest-tape-measure/description

Det är ju tyvärr lite begränsat, 3 m med "måttband" och 5 m med ultraljud men jag gillar idén med att spara mått, något jag ofta har problem att komma ihåg och rullhjulet är ju praktiskt...
Hoppas det går i mål nu bara... :)

Jag älskar sånt! Ska oxå backa upp den...

• Gilla
anders07
  • Laddar…
Tänken är ju god, men känns som den lider av ett visst mått "over-engineering", ultraljud, wtf.... rullhjulet har väl en poäng, men känns som det är svårt att ta ett exakt mått med hjulet någonstans mitt under.

Ett hultafors BT5M eller 3-5m talmeter med display som kan lagara en 5-10 mått hade varit jäkligt behändigt dock.

Jag ser väl mer rullhjulet som ett sätt att få ungefärligt mått eller för att mäta en oval, konvex eller konkav yta...

De gånger jag behöver lagra flera mått, är om jag ska såga till ett antal reglar, plankor eller lister. Men då är det exakta mått som gäller. Jag kan inte erinra mig om att jag någonsin skulle behövt ett ungefärligt mått på en konkav/konvex yta heller. Framför allt då, det går utmärkt att få ett ungefärligt mått med talmeter/tumstock.
Det hela skulle dock vara användbart på längre sträckor. Ett långt måttband i fickformat.
Men i och med att det enbart tycks klara 3 meter, känns det helt onödigt.

Jag har faktiskt svårt att se den praktiska nyttan med ett sådant måttband. Man kan säkert tänka sig något specialfall, där man ska mäta upp en lång rad ungefärliga mått och behöver få dem sparade digitalt för någon vidare bearbetning. Men inom snickeri gör den inte mycket nytta.

Framför allt är precisionen alldeles för dålig. 0,5%, det duger inte. Mäta 12 mm fel på en regel som är 2400mm, det skulle bli ett ganska så skevt hus.

Inte heller såg jag om det gick att sätta av mått med den. När man snickrar så ska man inte bara mäta, man ska sätta av måtten också. Det verkar det som om de inte alls tänkt på. Det går inte att se vad som sitter i änden på det där snöret, om det går att märka med den.

Den går inte att använda med en hand. Du kan bara mäta mått där du når båda ändarna på måttet. Med ett traditionellt måttband kan du skjuta ut mätbandet och haka det om änden på t.ex. en regel. Med Bageln måste du förflytta dig bort till ena änden och hålla/haka fast mätsnöret och sedan förflytta dig till andra änden.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.