jonmo
jonmo: Tanken har slagit mig. Men jag känner att det finns sjukt mycket mer kvalificerade personer som borde göra det!
12 svar · 4,0k läst
·
pär h
pär h: Gammla sicklar är ofta tillverkade av en mjukare kvalitet. Där kan man nästan ta vad se som helst för att göra eggen på sickeln. Nyare sicklar däremot, är av hårdare kvalitet så där bör man ha en modern variant av sickelstål
8 svar · 3,0k läst
P
pyro: Skulle tro att det till stor del handlar om bladstyrningen. 160an har väl boschs avancerade styrning med dubbelrullar? Skulle tro att det är en enklare variant på 150an.
1 svar · 3,0k läst
Daniel_N
Daniel_N: Tack för tips!
4 svar · 1,9k läst
richardtenggren
richardtenggren: [citat] Festool är väl alltid trevligt :) Jag har haft sänksågen och handöverfräsen i några månader bara, men har använt pappas sänksåg innan och gillar absolut skensystemet :) planerar att bygga lite möbler bara jag blir klar med renoveringen :)
91 svar · 15,0k läst
B
Betula_Pendula: Det blev en SH410 i slutändan nu att börja med, den kan göra allt jag vill utom spont, men halvspont funkar bra ibland. Anledningen till att det blev en SH410 är dels att jag fick tag på en begagnad till bra pris (skall hämta i helgen) och att jag ville ha klyvsågsfunktionen. Skall prova denna över vintern nu och om jag tycker jag behöver kunna göra spont så köper jag en DH410 nästa
9 svar · 6,0k läst
Peter2400
Peter2400: [citat] Kostar ungefär lika mycket på Hornbach med 2 batterier, laddare och väska 1495:- Alltid bra att ha reservbatterier, eller ha att ge bort.
4 svar · 2,1k läst
nanowire
nanowire: [citat] Tvingar i båda ändar av lång skena alt en skruv genom för kortare skena som slutar mitt i skivan?
7 svar · 1,8k läst
·
V
Videoten: Jag slog till idag på en GCM8SJL, den kändes betydligt mycket bättre när jag var och tittade på den än vad min gamla PCM gjorde. Köpte den i ett paket med GTA 3800 bordet men bordet tror jag att jag ska byta ut mot ett GTA 2500 då det kändes nog så stort för det jag kommer använda det till. Har dessutom en granne som köper bordet för 2papp av mej ifall jag vill sälja :)
2 svar · 1,4k läst
leby
leby: Behåll dom till barnbarnen :-) jag har 5-6 stycken E.A Berg från min farfar som var finsnickare, köpte en tormek som jag slipar dom på fantastiskt sköna att arbeta med Stämjärn alltså, inte barnbarn ;)
11 svar · 6,4k läst
·
N
naikon: [citat] Tack för svaret! Ja, det var en bra skiss. Uppdatering: Jag åkte och köpte reservdel 9.036-703.0 som är för den utgående anslutningen som jag ringade in på bilden. Det var mycket riktigt den som läckte, man kunde se med blotta ögat när man jämförde det nya och gamla exemplaret att den gamla var väldigt utvidgad. Så nu läcker den inte, wohoo! Utan nu är det ett annat
2 svar · 20,1k läst
M
Martina Bergquist: Supertack!!
8 svar · 15,7k läst
K
KycklingMos: Tack för alla svar. Läste om de olika giraff-slipar som ligger runt 1000-lappen och blev rejält villrådig. Räknar jag rätt kan man få en grovdammsugare och en giraff-slip för ungefär hälften av priset. Nackdelen är väl att giraff-slipen åtminstone inte har några andra användningsområden än väggar och tak. Läste igenom trådarna och konstaterar att jag inte varit ensam om tanken
6 svar · 4,5k läst
E
emil_yttervik: Jo jag är nästan lur på att det är så på denna modellen.. Har köpt en ny nu och den är elektronisk och ska dra 1/5 del mindre ström... troligtvis vid körning på lägsta växeln då.
4 svar · 1,1k läst
H
heimlaga: Absolut inte. Grönt blev på modet på snickerimaskiner i början på 60-talet. Då skulle plötsligt alla maskiner vara gröna oberoende av fabrikat. Tidigare hade grått varit på modet..... och ännu längre tillbaka hade svart varit på modet. Ännu tidigare brukade i synnerhet vissa engelska maskiner ha målade dekorationer i granna färger såkallad pinstriping men då är vi långt nere
10 svar · 5,8k läst
·
T
thomasx: Gött!
5 svar · 2,8k läst
S
ion: En frys ligger på ungefär samma tryck som när du pumpar luft till 8 bar men den har fördelen av att ha ett cirkulerande köldmedia som samtidig som det drar värme ur matvarorna i frysen kyler kompressorn, värme som sedan avges från elementet på baksidan, ( kondensorn ), därför är det viktigt att hålla det rent. Visst kan du skapa undertryck med den, även om den får det lite jobbigt,
21 svar · 10,4k läst
·
nimhed
nimhed: Japp, nu hittade jag också hur man sätter fast den på sågen. Tack för hjälpen!
3 svar · 1,3k läst
·
T
thomasx: Det kommer säkert att gå utmärkt, kör på relativt lågt varvtal och kyl med vatten, betongen ska inte var något som helst problem heller.
1 svar · 3,2k läst
H
heimlaga: Då jag har behövt få maskiner hemfraktade har jag helt enkelt ringt runt till lokala åkerier tills jag har hittat någon som har en körning på kommande åt det hållet. Man kan ju ofta förhandla till sig riktigt bra priser om man kan passa in sina grejor på en körning som ändå skall köras. Fast det förutsätter ju att säljaren kan ordna pålastning på dagtid.
4 svar · 1,9k läst
jonmo
jonmo: Låter bra, den väggen kan ni sätta upp nästan vad som helst på.
7 svar · 5,8k läst
Pen
Pen: Ok. Då provar jag. Det kanske finns täckbrickor för att gömma mindre flisning.
2 svar · 1,5k läst
Z
ZipLock: Dra skruvar och borra små hål går bra med enklare maskiner, men för att ta upp hål för ventiler i timmerväggar ska man nog satsa på en kraftig maskin av känt märke.
11 svar · 1,9k läst
SamiHus
SamiHus: Jag vet att de sålde Raaco tidigare och tog ut den ur sortimentet för att sälja sin egen. Visst liknar de varann förutom instansade texten med märket. Vet dock inte om det stämmer. Har för mig att Raacon kostar 299:- på jula och då är den billigare, hellre köper jag Raaco än Cocraft och särskilt om den är billigare. Vet dock inte om storleken är densamma.
10 svar · 2,4k läst
·
T
ToRy: Även mitt intresse kvarstår - eller har återkommit - då det börjar bli dags igen. Senast det begav sig fick bli Allt-i-mark i Göteborg som stod för grävaren. Trots transportsträckan och lite oflexibla hämtnings- och lämningstider var det det bästa alternativet, då. Lite missnöjd var jag med dem då släpet hade trasiga lampor (undrar om de hade tagit böterna om jag åkt fast?
36 svar · 15,9k läst
oobum
oobum: AEG var riktigt bra kvalitet, ägs nu av TTI som även äger Milwaukee och Ryobi. Kvalitetsmässigt ligger de som Ryboi och Gröna Bosch.
9 svar · 11,5k läst
J
jonko: Du ser, riktigt bra pris hade dom också.
3 svar · 4,1k läst
H
heimlaga: Jaha...... nej jag håller mig till de gamla kuttrarna. Det kostar säkert en förmögenhet att specialbeställa ett sånt där modernt system anpassat för gamla profiler.
4 svar · 1,4k läst
O
oskar_s: Några tips på bra erbjudanden för sågbord för tillfället, och även i paket för den delen? Nästa vecka måste jag köpa kap- o gersågen + ev bord för altanbygget... Mvh/O
25 svar · 34,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.