31 166 läst ·
26 svar
31k läst
26 svar
Montera/demontera kullager på axel
Tusen tack för alla bra förslag!
I fall 1 med lagret längst ut på axeln så kan det skäras av då det ända ska kasseras, fiberplast kugghjulet som sitter dikt an har ett lager inuti som oxå behöver bytas ut, men det hoppas jag inte är några problem :-S
I fall 2 med de 2 kugghjulen som måste av först så är det lite klurigare, men jag får försöka med ngn slags värmekälla, oxå här är det svårt att ta dom en och en då dom är tätt tryckta emot varandra.
krijo1´s Biltema förslag kanske vore en lösning?!
I fall 1 med lagret längst ut på axeln så kan det skäras av då det ända ska kasseras, fiberplast kugghjulet som sitter dikt an har ett lager inuti som oxå behöver bytas ut, men det hoppas jag inte är några problem :-S
I fall 2 med de 2 kugghjulen som måste av först så är det lite klurigare, men jag får försöka med ngn slags värmekälla, oxå här är det svårt att ta dom en och en då dom är tätt tryckta emot varandra.
krijo1´s Biltema förslag kanske vore en lösning?!
Det känns väl lite overkill att försöka bygga en egen induktionsvärmare, det är ju bara en lyx som industrier håller på med...
Oljebad och brännaren på byttan blir fint.
Och de gamla lagren ska väl kasseras, bara axeln du behöver vara rädd om, värm på de gamla lagren direkt på axeln med lämplig metod, men inte axeln....
Oljebad och brännaren på byttan blir fint.
Och de gamla lagren ska väl kasseras, bara axeln du behöver vara rädd om, värm på de gamla lagren direkt på axeln med lämplig metod, men inte axeln....
Allt går med våld! + lite mer våld :wow:
Nu är allt av och de nya lagrena ska på... Tänkte lägga dom i ett varmt oljebad så dom expanderar lite och glider på lite lättare. Ska man använda special olja? Eller det räcker kanske att man lägger dom i ugnen på 100 grader?
Nu är allt av och de nya lagrena ska på... Tänkte lägga dom i ett varmt oljebad så dom expanderar lite och glider på lite lättare. Ska man använda special olja? Eller det räcker kanske att man lägger dom i ugnen på 100 grader?
Tjo. Kan, du snälla säga vad den här avmontering grej heter? tack.Masses skrev:Yo!
Har fått av de flesta av lagrena nu dock så har jag 2st som är svåra. 1 får jag inte ner hakarna på avdragaren då det är ont om plats, dels har jag ett lager där jag måste ta av 2 kugghjul för att kunna byta det. Dessa sitter som berget och jag har börjat titta på om man ska bygga en enkel induktions värmare men jag har inte tid eller lust att starta ytterliggare ett projekt för att bli färdig med ett annat :blushing:
Får försöka på ngt sätt att värma lokalt...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden