tänkte investera i en dyckertpistol och funderar på om man ska satsa på en tryckluftsdriven eller en gasdriven?

Fördelarna jag ser med en gasdriven är att man slipper dra slang genom hela huset (3-fas kompressor i garaget som sitter i direkt anslutning till villan)

Fördelarna jag kan se med tryckluftsdriven är att den är billigare, man slipper ha koll på att man har någon gaspatron hemma. Dock så varar kuben patron till ganska många skott speciellt för en hemmapulare.

Vad anser ni att man bör satsa på och varför?
Är det gas som är framtiden så att köpa en tryckluftsdriven är att sträva tillbaka?
Eller ska man ha lite is i magen och vänta något år på att priserna sjunker?

S
tryckluft. billigt. tar aldrig slut. ( okej spiken då men ändå)
med gas har du gasen som du måste ha tillgång till. skulle gasen ta slut en kväll och du en listbit kvar så får du vänta till nästa dag.

dyckert kör jag gärna med batteri.

• Gilla
Jimmu
  • Laddar…
Säger också batteri, det räcker i evigheter och man slipper tjafs med slang och annat.

Kanske skulle kika på en batteridriven pistol istället då :) har ni några tips på nåt vettigt?

Har man andra Makitamaskiner kan en DBN500 vara lämplig.
Funkar utmärkt.

Hur mycket tänker du spika?

En tryckluftsdriven kanske är så mycket billigare att du kan köpa en bärbar Jula kompressor och bara behöva en kort slang.

Protte

Asås skrev:
Har man andra Makitamaskiner kan en DBN500 vara lämplig.
Funkar utmärkt.
Ja, det är precis vad jag har, Dessvärre rätt dyr

andersmc skrev:
Hur mycket tänker du spika?
Ska byta tak i hall och tvättstuga, diverse lister och foder.
Inga jätteprojekt för stunden, men det är ju aldrig fel att motivera ett verktygsköp ;)

prototypen skrev:
En tryckluftsdriven kanske är så mycket billigare att du kan köpa en bärbar Jula kompressor och bara behöva en kort slang.

Protte
Har faktiskt funderat i dom tankarna, speciellt om man ska ha både 1,2mm och 1,8mm

Jag kör med Ryobis batteridrivna dyckertpicka. Funkar lysande, även om den är lite tung. Finns på Jula.

Jimmu skrev:
Ska byta tak i hall och tvättstuga, diverse lister och foder.
Inga jätteprojekt för stunden, men det är ju aldrig fel att motivera ett verktygsköp ;)
Jo, det är ju alltid det som är problemet när nån frågar vilket verktyg de ska köpa. Man vet inte om det är ett praktiskt problem som ska lösas på ett kostnadseffektivt sätt, eller om det om är själva verktyget som är det intressanta och frågeställaren mer vill ha lite moraliskt stöd inför sitt egentligen onödiga köp.

En dyckertpistol är bra, inte bara för att det går snabbt, utan för att resultatet blir bättre. När man spikar list och panel blir det bara en liten prick, inte ett stort spikhuvud. En halv droppe färg så är pricken osynlig.

Ska du spika upp takplattor kan jag berättat att jag har testat. Huvudet på dyckerten är för litet, plattorna ramlar ner igen.

För att spika några lister duger det med en dyckerpistol av enklaste modell och en liten, bärbar kompressor. Det går inte åt så mycket luft.

Är ditt syfte däremot att få ett roligt verktyg, ja då vet jag inte riktigt vad jag ska råda till. Du får välja nåt som ser snyggt ut, med en massa tillbehör till.

K
Tittade på dyckertpistoler för att spika fasadpanel och då går batteridrivna helt bort. Upp till 350 spik per laddni ger inte mycket gjort..

Hur länge räcker en gaspatron?

• Gilla
Gjk
  • Laddar…
Kallebo skrev:
Tittade på dyckertpistoler för att spika fasadpanel och då går batteridrivna helt bort. Upp till 350 spik per laddni ger inte mycket gjort..

Hur länge räcker en gaspatron?
Fasadpanel med dyckert är väl dessutom tveksamt, eller?! :)

FredrikR skrev:
Fasadpanel med dyckert är väl dessutom tveksamt, eller?! :)
Nej, det går inte. Bara inomhuspanel.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.