13 603 läst ·
23 svar
14k läst
23 svar
Dyckertpistol - Tryckluft eller gas?
Sida 1 av 2
tänkte investera i en dyckertpistol och funderar på om man ska satsa på en tryckluftsdriven eller en gasdriven?
Fördelarna jag ser med en gasdriven är att man slipper dra slang genom hela huset (3-fas kompressor i garaget som sitter i direkt anslutning till villan)
Fördelarna jag kan se med tryckluftsdriven är att den är billigare, man slipper ha koll på att man har någon gaspatron hemma. Dock så varar kuben patron till ganska många skott speciellt för en hemmapulare.
Vad anser ni att man bör satsa på och varför?
Är det gas som är framtiden så att köpa en tryckluftsdriven är att sträva tillbaka?
Eller ska man ha lite is i magen och vänta något år på att priserna sjunker?
Fördelarna jag ser med en gasdriven är att man slipper dra slang genom hela huset (3-fas kompressor i garaget som sitter i direkt anslutning till villan)
Fördelarna jag kan se med tryckluftsdriven är att den är billigare, man slipper ha koll på att man har någon gaspatron hemma. Dock så varar kuben patron till ganska många skott speciellt för en hemmapulare.
Vad anser ni att man bör satsa på och varför?
Är det gas som är framtiden så att köpa en tryckluftsdriven är att sträva tillbaka?
Eller ska man ha lite is i magen och vänta något år på att priserna sjunker?
Produkter som diskuteras: "dyckert"
Dyckert
Dyckertspikar är särskilt utformade med ett koniskt format spikhuvud, vilket gör att de kan sjunka in i materialet efter infästning. Denna funktion gör att spikhuvudet blir nästan osynligt efter infästning, vilket gör dyckertspikar till ett
Läs mer
Om du tänker dig slanta upp så pass som en gaspistol kostar skulle jag rekommendera en Senco Fusion (16 eller 18G), från ebay.com (USA).
Strax under 3500:- bör du ha en hemma för, ink. frakt och avgifter.
Har 2st själv och batterierna räcker länge.
http://www.ebay.com/itm/SENCO-Fusio...210531?hash=item5b1b9baaa3:g:sJUAAOxy63FS8hGa
Strax under 3500:- bör du ha en hemma för, ink. frakt och avgifter.
Har 2st själv och batterierna räcker länge.
http://www.ebay.com/itm/SENCO-Fusio...210531?hash=item5b1b9baaa3:g:sJUAAOxy63FS8hGa
Den i länken ovan, är mycket vettig, för tex lister och foder.Jimmu skrev:
För tak kan en 16G vara på sin plats.
Köper du från USA kommer du behöva en 230V-110V omvandlare likt denna:
http://www.kjell.com/se/sortiment/e...ll-110-v/transformator-230-110-v-100-w-p44096
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
En tryckluftsdriven kanske är så mycket billigare att du kan köpa en bärbar Jula kompressor och bara behöva en kort slang.
Protte
Protte
Ja, det är precis vad jag har, Dessvärre rätt dyrAsås skrev:
Ska byta tak i hall och tvättstuga, diverse lister och foder.andersmc skrev:
Inga jätteprojekt för stunden, men det är ju aldrig fel att motivera ett verktygsköp
Har faktiskt funderat i dom tankarna, speciellt om man ska ha både 1,2mm och 1,8mmprototypen skrev:
Jo, det är ju alltid det som är problemet när nån frågar vilket verktyg de ska köpa. Man vet inte om det är ett praktiskt problem som ska lösas på ett kostnadseffektivt sätt, eller om det om är själva verktyget som är det intressanta och frågeställaren mer vill ha lite moraliskt stöd inför sitt egentligen onödiga köp.Jimmu skrev:
En dyckertpistol är bra, inte bara för att det går snabbt, utan för att resultatet blir bättre. När man spikar list och panel blir det bara en liten prick, inte ett stort spikhuvud. En halv droppe färg så är pricken osynlig.
Ska du spika upp takplattor kan jag berättat att jag har testat. Huvudet på dyckerten är för litet, plattorna ramlar ner igen.
För att spika några lister duger det med en dyckerpistol av enklaste modell och en liten, bärbar kompressor. Det går inte åt så mycket luft.
Är ditt syfte däremot att få ett roligt verktyg, ja då vet jag inte riktigt vad jag ska råda till. Du får välja nåt som ser snyggt ut, med en massa tillbehör till.