Byggahus.se
Förr i tiden så var silvertejp fantastiskt, man kunde tejpa bilar, plast och till och med rymdraketer. Vad som var bra var att klistret torkade inte så jäkligt, väven höll i hop och så vidare.

Tyvärr så får jag inte tag på sådan silvertejp längre. Jag har provat Biltemas, Tescos, 3M samt en massa annat med det är inte i närheten av den tejpen som fanns på 80-talet (har en endaste rulle kvar och den är fortfarande grym! )

Med andra ord: vad finns det för bra silvertejp?
 
Jag håller med om att Tesa är en mycket bra tejp. Utöver det i förra posten så får man tillägga att den är tunnare och mer flexibel än många av konkurenternas.
 
Kanske är det så att gaffa och silvertejp är samma-samma? :)
 
Du skriver att du har en kvar från 80 talet, står det något på den i rullen tex?
 
Evil Presley skrev:
Kanske är det så att gaffa och silvertejp är samma-samma? :)
Nja, Gaffa-tejpen är väl ursprunkgligen gjord för att tejpa tex sladdar på scengolv vilket innebär att klistret på tejpen inte fastnar så lätt på underlaget och att själva tejpen är mer robust. Silver-tejpens klister är oftast mer klibbigt (vilket naturligtvis har sina fördelar ibland) och fastnar då också lättare i underlaget (speciellt om tejpen har fått sitta länge) och den görs ibland i tunnare/smidigare mtrl. Det är helt enkelt olika sorts tejper även om terminologin ofta blandas ihop. Olika tejpers egenskaper har nog diskuterats tidigare här i forumet, så det kan finnas nyttiga saker att söka efter.
 
Gaffatejp - från engelskans gaffer tape - är egentligen en helt annan produkt. Gaffer är benämningen på den som ansvarar för ljussättningen vid filminspelningar och gaffer tape är helt enkelt en tejp som - i motsats till silvertejp - inte lämnar limrester på kablar och utrustning och därför blivit användbar vid tillfälliga installationer.

Saxat från wiki.
 
Smart! Man lär så länge man lever!
 
F
Nån som provat TickiTape?
 
Stokvis har en tejp som är bra.Den dyrare varianten då.Jag var lite snål sist och köpte den billigare varianten.Blev grymt besviken,tunn och tål max en vinter ute,och när man ska riva av den så har den en tendens att riva upp sig i längdsled,inte tvärs över som man vill.Gud vad jag har svurit över den tejpen.Men som sagt den dyrare varianten var bra.Köpte min på Beijjers bygg.Såg att classe i insjön hade också,men den tejpen var lite för billig för att tro att det ska vara den bra varianten. / Mats
 
Förstår inte riktigt det där.
99 kr för en 50M rulle räknas det som den billigare eller dyrare?

Tycker de kostar samma överallt.
 
Andy78 skrev:
99 kr för en 50M rulle räknas det som den billigare eller dyrare?
Om inte i så iallfall nära "billigt skräp"kategorin.
alfamats skrev:
,men den tejpen var lite för billig för att tro att det ska vara den bra varianten. / Mats
Co har ett par olika sorter.
 
Jag hittade denna för några dagar sedan:
http://www.jula.se/powertape-503008
Av märket Pattex/Plastic Padding, den skall vara superbra - enligt texten på förpackningen ;)

Jag har inte hunnit prova den ännu så jag kan tyvärr inte uttala mig om kvaliten men eftersom den var ny för mig så tänkte jag att jag kunde nämna den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.