Var hittar men en bra fogsvans för under 200:-?

Bara såga i trå, inget annat.

Bacho Superior med XT-tandning, finns på Classes m fl. Skitbra såg.
Budgetalternativ Byggmax fogsvans...

• Gilla
oobum
  • Laddar…
Superiorn brukar kunna hittas på kampanj för under 200:- men den ligger nog lite dyrare normalt. Vill du lägga ut lite mer initialt, så hade jag köpt Bahcos nya system med löst handtag, tror handtaget kostar strax under 200:- och klingan likaså, å andra sidan köper du ju bara ny klinga nästa gång, så alla efterföljande fogsvansinköp hamnar under 200:-

Jula säljer den 'ofta' för 149:- om jag minns rätt.
Hade en, men köpte en till som fortfarande är oanvänd, bara för att. :)

Bahco Prizecut, låt dig inte luras av namnet.
Sågen funkar utmärkt, har sett den i många affärer, Claes Ohlsson, Byggmax you ´name it, bra för trä iaf, använder den nästan varje dag på jobbet :)

Jaha, Superior eller Prizecut. Vilken är bäst? :)

-MH- skrev:
Jaha, Superior eller Prizecut. Vilken är bäst? :)
Superior. Kanske främst på grund av glid-behandlingen på klingan, jag vet inte om tandningen skiljer.

Har Superior, är mycket nöjd med den, sågade nyligen en 70x70 stolpe tog bara några sekunder, blev kanon snitt. Det enda jag har att säga negativ om den är att jag har svårt att snabbt hitta bra grepp, har stora händer det gör att det blir trångt på höjden i handtaget, men det gör inte så mycket, går så fort att såga ändå...

Fogsvans - men den har ju ingen sladd !

Har någon av de där nya Bahco med XT-tandning i stugan och den fungerar bra, men min gamla Bahco 309 som jag har i huset är favoriten.
De har ju helt olika tänder och den med XT är snabbare men inte känns inte lika precis.

Lite etymologiska spekulationer:
Ordet fogsvans borde väl rimligtvis vara en missuppfattning av tyskans "Fuchsschwanz", dvs rävsvans? Den ser ju ut som rävens svans i profil.

För övrigt missuppfattas ofta funktionen på det klingskydd som ofta levereras tillsammans med rävsvansarna. Skyddet är ledat och man skall öppna det genom att vika ut en flärp. Det är inte alldeles lätt att förklara, och än mindre att förstå genom att endast betrakta skyddet i fråga.

mattiasp skrev:
För övrigt missuppfattas ofta funktionen på det klingskydd som ofta levereras tillsammans med rävsvansarna. Skyddet är ledat och man skall öppna det genom att vika ut en flärp. Det är inte alldeles lätt att förklara, och än mindre att förstå genom att endast betrakta skyddet i fråga.
Om man inte fattar hur det funkar kan man be frugan förklara. Locken på hennes tupperware burkar funkar på samma sätt....

Men fan, när använder ni fogsvans egentligen? En uppfinning som helt gått ur tiden.

Om man vill känna sig som en prisjagare av rang för Bahco-sågen (superior) rekomenderas att gå in på clasohlsson och köpa deras gör-det-själv tidning för 29. I den finns en kupong där man får köpa nämda såg för 99 -> sammantaget 128 riksdaler.

Så gjorde jag. Jag har tyvärr inte hunnit testa räven än. Tidningen var rätt kass.

Använder ofta fogsvans för mindre icke precisa kapjobb, framförallt inomhus. Använder nästan alltid fogsvans när jag lägger golv, ett rakt snitt över en laminat/parkettbräda blir lika bra och nästan lika snabbt med fogsvans som med maskin. Man slipper oväsendet och svineriet med maskinen (eller dubbla oväsendet om man nu kopplar till sin maskin till dammsugaren). Skall man kapa en mängd reglar, gera eller göra längre snitt, ja då brukar jag bemöda mig att plocka fram stick eller cirkelsåg.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Fogsvans r00les!

Det är ett jäkla lyft jämfört med att hugga träd med yxa, serru!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.