Hej!
Tänkt att köpa en klyvsåg men är lite osäker på vad jag ska välja..
Det står lite mellan två bosch, grön och blå serie..
Bosch PTS 10 samt GTS 10 J
Gröna kostar ca 3700, blåa ligger runt 6000~ utan stativ.
Bosch blå är ju mer kvalité men klyven kommer ju inte att gå jättemånga timmar per år så frågan är om det är värt ca dubbla priset? kanske bättre att köpa en ur gröna serien och spara några tusenlappar?
Läst omdömen på ett flertal sidor om bosch gröna PTS 10 och kan inte hitta mycket negativt.
Vad tycker ni gott folk? några bra råd?
Ha en toppenkväll!
Tänkt att köpa en klyvsåg men är lite osäker på vad jag ska välja..
Det står lite mellan två bosch, grön och blå serie..
Bosch PTS 10 samt GTS 10 J
Gröna kostar ca 3700, blåa ligger runt 6000~ utan stativ.
Bosch blå är ju mer kvalité men klyven kommer ju inte att gå jättemånga timmar per år så frågan är om det är värt ca dubbla priset? kanske bättre att köpa en ur gröna serien och spara några tusenlappar?
Läst omdömen på ett flertal sidor om bosch gröna PTS 10 och kan inte hitta mycket negativt.
Vad tycker ni gott folk? några bra råd?
Ha en toppenkväll!
Vad ska du ha den till? Ska du ha den till något speciellt projekt eller är det till finsnickeri? Köpte en aeg då jag bytte fasad för att kunna klyva till lite knepiga dim osv. Det klarade den utan problem, den sista noggrannhet för tex finsnickeri är lite svårare. Skulle gissa på att min såg är rätt jämförbar med den gröna boschen.
Redigerat:
Du kanske skall skriva vad du tänker använda den till? Vilken precision önskas? Skall du bara klyva några brädor för att bygga på huset så räcker nog den gröna.
Sedan finns där ett antal trådar skrivna om detta om du söker på forumet.
Sedan finns där ett antal trådar skrivna om detta om du söker på forumet.
Ber om ursäkt för att jag var otydlig. Ska ha den till lite hemmabruk, klyva lite reglar & brädor, antagligen en del skivor för lite enklare möbelsnickeri. Ska eventuellt bygga nya garderober här hemma också.Shakula skrev:
Bor i lägenhet just nu, men husköp ligger med i framtidsplanerna om ca 3-4 år antagligen. Ska även börja plugga träarbetare/bygg vid årsskiftet (yrkesutbildning via vuxenutbildningen) och rullar allt på som jag önskar och hoppas på så går jag som lärling om något år.
Så kommer ju antagligen bli betydligt mer sågat då, men kanske är värt att byta ut den gröna boschen då isf?
Renoverare
· Näverkajakens födelseort
· 797 inlägg
Det är dyrare att 2 sågar för 10000 närmaste åren än att köpa för 6 nu.Beifeldtarn92 skrev:Ber om ursäkt för att jag var otydlig. Ska ha den till lite hemmabruk, klyva lite reglar & brädor, antagligen en del skivor för lite enklare möbelsnickeri. Ska eventuellt bygga nya garderober här hemma också.
Bor i lägenhet just nu, men husköp ligger med i framtidsplanerna om ca 3-4 år antagligen. Ska även börja plugga träarbetare/bygg vid årsskiftet (yrkesutbildning via vuxenutbildningen) och rullar allt på som jag önskar och hoppas på så går jag som lärling om något år.
Så kommer ju antagligen bli betydligt mer sågat då, men kanske är värt att byta ut den gröna boschen då isf?
Jag skulle köpa den blåa, det är så irriterande och tidskrävande med undermåliga maskiner.
Ligger något i det, funderade även på en sänksåg men skulle vilja ha en bordcirkelsåg. Kanske bättre att vänta och satsa på något ordentligt!Fjojtmehmet skrev:
Renoverare
· Näverkajakens födelseort
· 797 inlägg
Man ska också ha med sig att andrahandsvärdet inte vidare högt.Beifeldtarn92 skrev:
Vill minnas att jag betalade 800 för min begagnade makitaklyv.
De flesta verkar vara nöjda med blåa boschen, så det är nog ett bra köp.
Man brukar ångra sig när fakturan kommer, men sen reflekterar man inte över hur dyr den, bara hur nöjd man är över den
Annars är dewalt dw745 ett bra val, smidig och bästa anhållet på marknaden. Kostar nån tusenlapp till, men grym 👍 https://www.toolab.se/produkt/DW745RS-DeWalt-Klyvsag-Inkl-stativ-DE7400
Jag skaffade en begagnad Electra-Beckum bordscirkelsåg med 3kW trefasmotor som jag hade med mig då jag for runt och renoverade åt folk.
En sådan passar ju inte om man gör småarbeten eller renoverar lägenheter men för mig som mest hade uppdrag på landsbygden och aldrig var mindre än ett par veckor på varje ställe var den fullkomligt perfekt. De där enfas småsågarna är för klena då man håller på med stommar och träfasader.
För finsnickeri är de där småsågarna inte heller riktigt lämpliga....... men för snickeri i den skalan som du planerar skall nog blåboschen duga.
Min uppfattning är att en sänksåg är en utpräglad skivsåg for inomhusbruk. Ute på ett vanligt bygge är en kraftig handcirkelsåg mer användbar tycker jag.
En sådan passar ju inte om man gör småarbeten eller renoverar lägenheter men för mig som mest hade uppdrag på landsbygden och aldrig var mindre än ett par veckor på varje ställe var den fullkomligt perfekt. De där enfas småsågarna är för klena då man håller på med stommar och träfasader.
För finsnickeri är de där småsågarna inte heller riktigt lämpliga....... men för snickeri i den skalan som du planerar skall nog blåboschen duga.
Min uppfattning är att en sänksåg är en utpräglad skivsåg for inomhusbruk. Ute på ett vanligt bygge är en kraftig handcirkelsåg mer användbar tycker jag.
Jädra baktalande av sänksågar
. Mångsidigare handmaskin finns inte, bortsett från skruvdragare,handöverfräs, sticksåg och vinkelslip, förstås.
Allt på bilden är gjort med sänksåg. Hade inte tillgång till ngt annat när jag byggde.
Även bordssargen. Vad kan man göra med handcirkel som inte går att göra med sänksåg?
mvh Findus
(Obs... fylleinlägg. Inte grälsjuk, bara lätt ironisk)
Allt på bilden är gjort med sänksåg. Hade inte tillgång till ngt annat när jag byggde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Även bordssargen. Vad kan man göra med handcirkel som inte går att göra med sänksåg?
mvh Findus
Sigtuna dryck?findus42 skrev:Jädra baktalande av sänksågar. Mångsidigare handmaskin finns inte, bortsett från skruvdragare,handöverfräs, sticksåg och vinkelslip, förstås.
[bild]
mvh Findus