7 017 läst ·
26 svar
7k läst
26 svar
Logosol renluftsaggregat?
P
pleqtiz
Verktygstokig
· Västernorrland
· 1 776 inlägg
pleqtiz
Verktygstokig
- Västernorrland
- 1 776 inlägg
Går inte att värdera hälsan så detta är ju ganska så billigt
:| fast det känns lite i plånboken endå.. kan ta lite bilder på insidan och hur den är konstruerad framöverhär när det börjar bli dax med all installation!
tänkte även köpa en Luftrenare, blir antagligen en AF-500!, så man får nån bukt på luften i övrigt!
tänkte även köpa en Luftrenare, blir antagligen en AF-500!, så man får nån bukt på luften i övrigt!
Hoppas rummet är större än så här, annars får du inte plats med så många maskiner.pleqtiz skrev:Här är en bild iaf på aggregatet! Var inga hjul på den(som den visade på säljbilden) men denna ska stå stationärt så jag lär bara sätta järn profiler under istället eller nåt sånt, vikten är på 340kilos så där kan ju oxå ha en anledning att de inte är hjul på den!
Ja priset för denna landade på strax över 50k inkl moms och visst kan det "tänkas" vara mycket för en spånsug (det är vansinnigt mycket pengar) men är man verktygsskadad så är man, och jag går all in! :wow:![]()
En rejäl best, kul att se.
P
pleqtiz
Verktygstokig
· Västernorrland
· 1 776 inlägg
pleqtiz
Verktygstokig
- Västernorrland
- 1 776 inlägg
Jadå snickarboden är på 100kvm, här är några bilder på den, men det håller på och byggas ut 60kvm till så plats finns det och blir överShakula skrev:
https://www.byggahus.se/forum/verkt...-din-snickarbo-16.html?perpage=15#post2061461
P
pleqtiz
Verktygstokig
· Västernorrland
· 1 776 inlägg
pleqtiz
Verktygstokig
- Västernorrland
- 1 776 inlägg
Hade råkat missa min egen tråd
.. men nuså
Jag och Henrik W har haft en liten konversation på Pm,
Detta vart tydligen ett långtids projekt för mig, då den ännu står kvar på samma ställe, en massa annat har hamnat imellan men snart ska den vara igång "nytt år = nya pengar och 2 nya maskiner blir levererade" så då ska den vara igång.. tydligen har dessa maskiner barnsjukdommar och leveransproblem, tex så ska SA5000 vara så stark att den suger in filtret.. så det måste jag fixa innan den tas i bruk, skall ta ett snack med moreten/logosol ang det.
Filtret är gigantisk och det är nog inget man byter i första taget, har en känsla av att det är ganska dyrt!
Ska fixa lite bilder nu under eftermiddagen på aggregatet!
Detta vart tydligen ett långtids projekt för mig, då den ännu står kvar på samma ställe, en massa annat har hamnat imellan men snart ska den vara igång "nytt år = nya pengar och 2 nya maskiner blir levererade" så då ska den vara igång.. tydligen har dessa maskiner barnsjukdommar och leveransproblem, tex så ska SA5000 vara så stark att den suger in filtret.. så det måste jag fixa innan den tas i bruk, skall ta ett snack med moreten/logosol ang det.
Filtret är gigantisk och det är nog inget man byter i första taget, har en känsla av att det är ganska dyrt!
Ska fixa lite bilder nu under eftermiddagen på aggregatet!
Ser fram emot bilder. Kan inte bli för mycket bilder
. Gärna bilder på insidan också.Ska även bli intressant att höra om dom nya maskinerna.
Jag tror att de har åtgärdat det med filtren genom att förstärka upp på ngt sätt.
Men rent generellt så känns det ju som, om problemet kvarstår, att filter arean är för snålt tilltaget för flödet. Speciellt om man ska ta i beaktande att filtren med tiden blir mer igensatt och skapar ett större motstånd ju mer inkörda dom blir. Eller blir det inte så? Kanske blir tvärtom?
Jag tror att de har åtgärdat det med filtren genom att förstärka upp på ngt sätt.
Men rent generellt så känns det ju som, om problemet kvarstår, att filter arean är för snålt tilltaget för flödet. Speciellt om man ska ta i beaktande att filtren med tiden blir mer igensatt och skapar ett större motstånd ju mer inkörda dom blir. Eller blir det inte så? Kanske blir tvärtom?
P
pleqtiz
Verktygstokig
· Västernorrland
· 1 776 inlägg
pleqtiz
Verktygstokig
- Västernorrland
- 1 776 inlägg
Här kommer lite bilder, dock lite småsvårt att ta bilder då nästan allt är täkt! Är ju iprincip en plåtlåda som spånsugen är intryckt i!Henrik W skrev:Ser fram emot bilder. Kan inte bli för mycket bilder. Gärna bilder på insidan också.Ska även bli intressant att höra om dom nya maskinerna.
Har just pratat med Logosol om detta och tydligen va det någon sorts testmaskin som gick sönder, ska ha varit bristande underhåll av filtret, och den hade manuell rengörning av filtret så då hade det blivit hål i filtret, Dem gjorde förstärkning av filterhållaren så den ska hålla nu, men det återstår att se...
Antar att man måste ha automatisk rengöring på den om den ska hålla.. Har ingen vetskap alls när det gäller filter
Sen nu såg jag att man kunde köpa till extra ljuddämpning nu i årets prislista. fundera då om man kanske skulle sätta dit bitumenplattor eller liknande? finns väll nåt inom billjuds sammanhang med? dynamat? om det nu tål damm och att vara i den miljö de utsätts för?
Perfekt med bilder. Tiitar man i prospektet SA4000, som är det som ligger på hemsidan, så står det att aggregatet är helt ljuddämpat.
"Dämpningen sker med en kombination av ljudisoleringsmattor och tjock plåt (2mm). För att ytterligare sänka ljudnivån dämpas både ingående och utgående luftkanaler".
Borde man inte då se ngn typ av dämpmattor på dina bilder?
Köpte du till automatisk rengöring eller vad är det för pneumatiska slangar? Hur rengör man filtret manuellt?
Finns ngn inställning för hanteringen av spån, dvs så att det hamnar jämnt i de båda säckarna?
Har du tagit bilder underifrån? Svårt att få något grepp om uppbyggnaden. På vilken sida är insuget resp. utblås? Är det knöligt att byta filter tror du?
"Dämpningen sker med en kombination av ljudisoleringsmattor och tjock plåt (2mm). För att ytterligare sänka ljudnivån dämpas både ingående och utgående luftkanaler".
Köpte du till automatisk rengöring eller vad är det för pneumatiska slangar? Hur rengör man filtret manuellt?
Finns ngn inställning för hanteringen av spån, dvs så att det hamnar jämnt i de båda säckarna?
Har du tagit bilder underifrån? Svårt att få något grepp om uppbyggnaden. På vilken sida är insuget resp. utblås? Är det knöligt att byta filter tror du?
P
pleqtiz
Verktygstokig
· Västernorrland
· 1 776 inlägg
pleqtiz
Verktygstokig
- Västernorrland
- 1 776 inlägg
Det sitter bara dämpning på dörrarna fram och på insuget så heldämpat är den inte, några fler ställen har jag inte hittat, Om det ska vara så eller om dem missat är inte hela världen för mig, kan sätta dit egna plattor om det skulle behövas..Henrik W skrev:Perfekt med bilder. Tiitar man i prospektet SA4000, som är det som ligger på hemsidan, så står det att aggregatet är helt ljuddämpat.
Jag köpte till automatisk rengöring och autostart.. Har ingen aning om hur man rengör filtret manuellt men jag antar att det är nån spak man drar i.. just pneu slangarna så ska man koppla in en kompressor som i sin tur ska sköta rengörningen!
Har inte sett nån sådan inställning för spån hantering men det kanske det finns, har inte läst bruxen så väl än.. insuget är påhöger sida och utblåset på vänster.. och man får skruva av toppen för att byta byta filter..
Jag kommer att köra med 250mm spirorör till huvudstammen, annars förlorar jag sugeffekt och borde köpt det mindre aggregatet istället..
Klicka här för att svara