MathiasS skrev:
.,,,men är ni nöjda med längd-stoppet på det stativet? Jag har ett likadant (Eller möjligen en tidigare generation) men jag har aldrig känt att dom stoppen hjälper mig vid sågning av många brädor. Det har alltid varit enklare att ha en förinställd talmeter som ligger vid sågen.
Nej, jag har använt stoppen någon enstaka gång men då mer för att få snittet på ungefär rätt ställe så får man renkapa på plats. Mitt GTA-3800 har egenheten att låsskruvarna för rullarna och ändstoppen gärna skruvar upp sig och då blir inte precisionen så bra. Är brädorna raka och fina så funkar det hyfsat, men lite snett och skevt så är det bara krångligt.

Så även med ett perfekt sågbord så tycker jag man har begränsad användning av stoppen. Jag kör uteslutande med tumstock och penna (talmetern har jag inte blivit kompis med än :))

Okej, men hur gör ni när måttet är på brädan för att kapa vid måttet då? Finns det laser som stämmer bra på de bättre sågarna? Känns lite vådligt att ta ner sägen utan att starta motorn och måtta med handen...

Och förresten, håller ni i brädan med handen när ni sågar eller skruvar ni fast den?

Brukar väldigt sällan tvinga fast nåt på sågen, håller i med handen 99,9%

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
När jag har ett streck eller rits på brädan så sätter jag ner en sågtand vid strecket (utan att starta), så jag får snittet exakt där jag vill ha det i förhållande till rits/streck.

Jag håller brädorna med handen men jag vill inte rekommendera någon ovan att göra det, det kan straffa sig. Man bör använda tving eller vad som nu finns på sågen för att hålla fast arbetsstycket.

Den största risken ligger i att brädan inte har ett ordentligt upplag och blir för tung att hålla på plats när den går av på mitten => risk för hugg/nyp och flygande träbitar och fingrar som följer med träbitar och hamnar för nära klingan.

I detta sammanhang bör jag kanske (innan någon annan påpekar det) säga att det är inte enligt skolboken att backa genom materialet heller. Det ökar risken för hugg och nyp. Men, kör man på 2mm djup tycker inte jag det är ett problem. Men ändå, låt bli om man inte vet vad man gör.

Jag lägger den sida som inte skall fnasas nedåt. Funkar jättebra för mig.

Mmm, dags att köpa en talmeter. Köpte en billig från Biltema, men den håller inte bandet ute och den har heller ingen rits. ;)

Tack för all input!

Att mäta varje bräda med tumstock funkar om det är enstaka ex men ska man kapa flera blir det väldigt tråkigt. Jag håller alltid i med handen tvingen som följde med har jag inte ens provat men som jag skrev tidigare rekommenderar flera stöd för annars finns risk att brädan tippar ner när man sågar av den. Ett långt måttband är bra vid kapning av längre bitar.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.