6 321 läst ·
17 svar
6k läst
17 svar
OF1010 eller OF1400 Synpunkter?
Sida 1 av 2
Behöver en handöverfräs inom kort. Ska bl.a. bygga några st elementskydd och modifiera om 40 tals överskåpsluckor dvs. försänkningar vid kanten på baksidan. Ca 8-10mm djup 70 grader vinkel, och 5-6 mm bredd runt om.
Gillar Festool och tänkte mig OF1010 eller 1400. Vilken bör jag välja?
Är en glad amatör så all hjälp och råd mottages tacksamt.
//Magnus
Gillar Festool och tänkte mig OF1010 eller 1400. Vilken bör jag välja?
Är en glad amatör så all hjälp och råd mottages tacksamt.
//Magnus
Jag stod inför samma val som du. Jag valde OF1400 eftersom jag ville ha möjlighet att använda stål med 12mm-skaft.
Den är visserligen lite större än en 1010, men jag tror det är mer än vanesak.
Jag är väldigt nöjd med min OF1400, fantastisk maskin! =)
Den är visserligen lite större än en 1010, men jag tror det är mer än vanesak.
Jag är väldigt nöjd med min OF1400, fantastisk maskin! =)
Större urval av frässtål. Större stål behöver större skaft. Det finns även möjlighet att köpa till ½"-spännhylsa och köpa stål från US och UK billigare.
OF1010 tror jag även kan köra med 6mm-stål. Något sådant har jag dock aldrig ägt.
OF1010 tror jag även kan köra med 6mm-stål. Något sådant har jag dock aldrig ägt.
Man kan även köra med 6mm i OF1400 om man ska tro på specifikationen.
Är det dåligt med utbud på 6 & 8mm frässtål?
Vore snällt om någon kan göra en kort redogörelse vad skillnaden mellan 1010 och 1400 är i praktiken egentligen (inte på papper alltså)? Vad duger en 1010 till etc?
Är det dåligt med utbud på 6 & 8mm frässtål?
Vore snällt om någon kan göra en kort redogörelse vad skillnaden mellan 1010 och 1400 är i praktiken egentligen (inte på papper alltså)? Vad duger en 1010 till etc?
Jag har en OF 1010 och tycker den är väldigt trevlig och smidig att jobba med. Jag har aldrig kört en OF 1400 så jag har svårt att jämföra men jag har aldrig tyckt att min OF 1010 är för klen vilket ibland är argumented för att välja OF 1400.
För att köra kanter, spår, kurvor, hålrader o.s.v. med fräsen i handen med eller utan skena så tycker jag OF 1010 har fullt tillräckligt med kraft. Men tänker du även på större stål och bordsmonterad fräs så satsa på OF 1400. Det är i min värld främst vid bordsmontering som du har nytta av de större och kraftigare 12 mm eller 1/2" stålen. (Jag har själv en DW 625 dedikerad till fräsbordet.)
8 mm stål är inga problem att hitta i Sverige (eller kontinentala Europa) men det går ofta att hitta stål till riktigt bra pris från UK och då är det främst 1/2" som gäller. 6 mm liksom 1/4" skaft känns lite klent och normalt finns motsvarande 8 mm som alternativ så jag har inte heller haft någon anledning att titta efter sådana.
Idealet är naturligtvis minst en av varje och så en OF 2200 att montera i bordet. ;-)
För att köra kanter, spår, kurvor, hålrader o.s.v. med fräsen i handen med eller utan skena så tycker jag OF 1010 har fullt tillräckligt med kraft. Men tänker du även på större stål och bordsmonterad fräs så satsa på OF 1400. Det är i min värld främst vid bordsmontering som du har nytta av de större och kraftigare 12 mm eller 1/2" stålen. (Jag har själv en DW 625 dedikerad till fräsbordet.)
8 mm stål är inga problem att hitta i Sverige (eller kontinentala Europa) men det går ofta att hitta stål till riktigt bra pris från UK och då är det främst 1/2" som gäller. 6 mm liksom 1/4" skaft känns lite klent och normalt finns motsvarande 8 mm som alternativ så jag har inte heller haft någon anledning att titta efter sådana.
Idealet är naturligtvis minst en av varje och så en OF 2200 att montera i bordet. ;-)
Har själv båda och måste säga att 1010 verkligen levererat genom åren, den har klarat ALLT jag ville att den skulle göra och enda anledningen till att jag köpte en 1400 var för att den skulle sitta i fräsbordet + extreme jobb...
Generella skillnader som jag ser det:
- 1010 är smidigare vid kantfräsning där 1400 blir ganska stor, tung och vinglig.
- 1400 har betydligt bättre parallelanslag
- 1400 har snabbkoppling till kopieringar där 1010 måste skruvas
- 1010 tycker jag har smartare dammupptagning (intergrerat i basen, 1400 lös huv)
- 1400 klarar 12mm skaft vilket inte 1010 gör
- 1400 klarar 1/2" skaft med en annan hylsa vilket gör att man kan köpa stål utomlands.
Jag har kört 40mm ekskivor med APS900 med 1010'an utan problem, numer väljer jag däremot 1400 till de jobben då jag tycker att en 8mm axel har en tendens att oscillera lite när man kör med långa skaft (Krävs riktigt långa stål för att fräsa 40mm genom en APS900).
Så skall man sammanfatta det hela ytterligare - Jag tycker att 1010 är en RIKTIGT bra fräs och det är bara till bordet och vid extremt stadiga jobb som jag släpar fram 1400'an. Smidigheten och vikten på 1010 gör den helt klart till förstavalet...
Generella skillnader som jag ser det:
- 1010 är smidigare vid kantfräsning där 1400 blir ganska stor, tung och vinglig.
- 1400 har betydligt bättre parallelanslag
- 1400 har snabbkoppling till kopieringar där 1010 måste skruvas
- 1010 tycker jag har smartare dammupptagning (intergrerat i basen, 1400 lös huv)
- 1400 klarar 12mm skaft vilket inte 1010 gör
- 1400 klarar 1/2" skaft med en annan hylsa vilket gör att man kan köpa stål utomlands.
Jag har kört 40mm ekskivor med APS900 med 1010'an utan problem, numer väljer jag däremot 1400 till de jobben då jag tycker att en 8mm axel har en tendens att oscillera lite när man kör med långa skaft (Krävs riktigt långa stål för att fräsa 40mm genom en APS900).
Så skall man sammanfatta det hela ytterligare - Jag tycker att 1010 är en RIKTIGT bra fräs och det är bara till bordet och vid extremt stadiga jobb som jag släpar fram 1400'an. Smidigheten och vikten på 1010 gör den helt klart till förstavalet...
Har of1010 sedan urminnes tider nja den hetta 900 någonting då. Det är den bästa fräsen som finns upp till 1400 watt sedan blir det of1400.
Men faktum är att of 1400 är en bättre fräs på alla punkter jämfört med 1010 förutom vikten när man lyfter den med en hand från stället till det man skall fräsa.
Håller inte riktigt med slacker att 1400 skulle vara vingligare vid kantfräsning. Skulle nästan vilja säga tvärt om den har så bra tyngd att den står mer eller mindre själv på underlaget. så man behöver bara föra den framåt. Men visst den är tyngre och lite större vilket gör att den kanske upplevs bökigare. Men jag tycker inte det
Det viktigaste är trots allt höjdjusteringen och där är 1400 överlägsen 1010an. Och snabbkopplingen för kopieringar och framförallt spånkoppen vid kantfräsningar att den har snabbkoppling är guld värt. Spånutsuget är bättre har större diameter så man kan använda större slang.
Nu har jag bara haft 1400 i tre år men den används nästan varje vardag- Och jag ångrar att jag inte köpte den tidigare.
Men sedan är frågan om man verkligen behöver den för att hobbyfräsa lite nja skeptisk. Nu vet jag inte hur mycket det skiljer i pris. Men man får nog några frässtål för dom pengarna. Och har man begränsad budget så vete tusan om 1400 är värt det.
Men faktum är att of 1400 är en bättre fräs på alla punkter jämfört med 1010 förutom vikten när man lyfter den med en hand från stället till det man skall fräsa.
Håller inte riktigt med slacker att 1400 skulle vara vingligare vid kantfräsning. Skulle nästan vilja säga tvärt om den har så bra tyngd att den står mer eller mindre själv på underlaget. så man behöver bara föra den framåt. Men visst den är tyngre och lite större vilket gör att den kanske upplevs bökigare. Men jag tycker inte det
Det viktigaste är trots allt höjdjusteringen och där är 1400 överlägsen 1010an. Och snabbkopplingen för kopieringar och framförallt spånkoppen vid kantfräsningar att den har snabbkoppling är guld värt. Spånutsuget är bättre har större diameter så man kan använda större slang.
Nu har jag bara haft 1400 i tre år men den används nästan varje vardag- Och jag ångrar att jag inte köpte den tidigare.
Men sedan är frågan om man verkligen behöver den för att hobbyfräsa lite nja skeptisk. Nu vet jag inte hur mycket det skiljer i pris. Men man får nog några frässtål för dom pengarna. Och har man begränsad budget så vete tusan om 1400 är värt det.
Redigerat:
Förnekar inte att det är en bättre fräs - Den skulle inte ha en högre prislapp, mera watt och grymmare funktioner om så inte vore fallet.
Men generellt så tycker jag personligen att fördelarna för en konsument med en 1400 mot en 1010 inte riktigt går hem - Visst skillnaden är cirka 1500 kronor men dom ligger ganska högt i prislapp för att vara överhandsfräsar om man jämför många andra märken som även dom är bra och verkligen levererar. Nu är man ju såld på Festool så det finns ju inget annat för min del tyvärr. Smarta funktioner och oändligt med smarta tillbehör är ett sant argument. Många specialare går att få till..
Jag har mängder med tillbehör - APS900'an, MFS400, MFS700, MFS2000, MFS-FS samt LR-32 men nyckelordet är att alla köptes till min 1010 men funkar lika bra till 1400 och 2200....
Man kan analysera detaljerna i det oändliga och självklart är 1400 en "bättre" fräs - Använder jag den mer än min 1010 - Så svarar jag nej. 1010 är en trotjänare och jag vet inte hur många år min har på nacken men den har varit med - Min 1400 är betydligt nyare men cirka 3-4 år torde den vara. Hade jag BARA haft en 1400 så hade jag definitivt älskat fräsen och troligen aldrig köpt en 1010 som komplement.
Tyvärr så stöter jag på lite projekt som kallar efter en större fräs och därav mitt köp av en 1400, huvudsakligen för bordet och skaftdiameter. Att det sved i plånboken råder det inga tvivel om - Skulle jag sälja min 1010 bara för att jag har en som är större och "bättre" - Nope!
Det finns olika verktyg till allt, har även en Bosch GKF600 som även den har sitt ändamål, ventilationsspår i skåpsstommar då den lilla fyrkantiga basen hjälper till. Fräste dessutom spår i tryckade stolpar för glasskivorna på altanen senast - Mest för att den är liten och smidigt och enkelt manövreras med en hand.
Dom uppgifter som TS har behov för uppfylls helt klart av en 1010 och baserat på dom stundande uppgifterna så kommer 1010 definitivt att uppfylla kraven!
Men generellt så tycker jag personligen att fördelarna för en konsument med en 1400 mot en 1010 inte riktigt går hem - Visst skillnaden är cirka 1500 kronor men dom ligger ganska högt i prislapp för att vara överhandsfräsar om man jämför många andra märken som även dom är bra och verkligen levererar. Nu är man ju såld på Festool så det finns ju inget annat för min del tyvärr. Smarta funktioner och oändligt med smarta tillbehör är ett sant argument. Många specialare går att få till..
Jag har mängder med tillbehör - APS900'an, MFS400, MFS700, MFS2000, MFS-FS samt LR-32 men nyckelordet är att alla köptes till min 1010 men funkar lika bra till 1400 och 2200....
Man kan analysera detaljerna i det oändliga och självklart är 1400 en "bättre" fräs - Använder jag den mer än min 1010 - Så svarar jag nej. 1010 är en trotjänare och jag vet inte hur många år min har på nacken men den har varit med - Min 1400 är betydligt nyare men cirka 3-4 år torde den vara. Hade jag BARA haft en 1400 så hade jag definitivt älskat fräsen och troligen aldrig köpt en 1010 som komplement.
Tyvärr så stöter jag på lite projekt som kallar efter en större fräs och därav mitt köp av en 1400, huvudsakligen för bordet och skaftdiameter. Att det sved i plånboken råder det inga tvivel om - Skulle jag sälja min 1010 bara för att jag har en som är större och "bättre" - Nope!
Det finns olika verktyg till allt, har även en Bosch GKF600 som även den har sitt ändamål, ventilationsspår i skåpsstommar då den lilla fyrkantiga basen hjälper till. Fräste dessutom spår i tryckade stolpar för glasskivorna på altanen senast - Mest för att den är liten och smidigt och enkelt manövreras med en hand.
Dom uppgifter som TS har behov för uppfylls helt klart av en 1010 och baserat på dom stundande uppgifterna så kommer 1010 definitivt att uppfylla kraven!
Hoppas det är ok att jag kapar tråden lite då det är relaterat.
Själv har jag en OF1010 och använder den främst monterad i bordet. Är supernöjd än så länge men jag saknar just möjligheten att använda 12mm-skaft. Så jag sneglar ju så klart på en OF1400.
Men hur är den jämfört med OF2200 i ett bord. Over kill? Vad jag förstår så förutom kraften ska den ha en bättre dammuppsamling. Den är ju nästan dubbelt så dyr som OF1400:an.
Själv har jag en OF1010 och använder den främst monterad i bordet. Är supernöjd än så länge men jag saknar just möjligheten att använda 12mm-skaft. Så jag sneglar ju så klart på en OF1400.
Men hur är den jämfört med OF2200 i ett bord. Over kill? Vad jag förstår så förutom kraften ska den ha en bättre dammuppsamling. Den är ju nästan dubbelt så dyr som OF1400:an.
OF1400 kan kännas lite trött på bord när man fräser hårda ämnen där mycket ska avverkas. Det går ju att köra i etapper så det är snarare ett lyxproblem än direkt hinder. Växer det pengar ute på trädgården så köp 2200, annars räcker 1400 definitivt.
Jag själv kör 2200 på CMS bordet, 1400 som fristående fräs och OFK500, en renodlad kantfräs, ändå känns det som att något saknas. Erkänner att jag ofta tittar och tafsar på 1010:an och MFK/OFK700 när jag är ute på mässor eller i affärer...
Man tror att man kommer nöja sig med en fräs men frästräsket är farligaste som finns...
Jag själv kör 2200 på CMS bordet, 1400 som fristående fräs och OFK500, en renodlad kantfräs, ändå känns det som att något saknas. Erkänner att jag ofta tittar och tafsar på 1010:an och MFK/OFK700 när jag är ute på mässor eller i affärer...
Man tror att man kommer nöja sig med en fräs men frästräsket är farligaste som finns...
Tack för dina tankar kring OF2200.
Som du säger så finns det ju massor att köpa runt. Stål, MFS etc. Så eftersom jag är van vid OF1010 så känns det definitivt som ett lyxproblem att inte kunna ta stora avverkningar
Jag får fundera vidare...
Som du säger så finns det ju massor att köpa runt. Stål, MFS etc. Så eftersom jag är van vid OF1010 så känns det definitivt som ett lyxproblem att inte kunna ta stora avverkningar
Jag får fundera vidare...