3 555 läst ·
14 svar
4k läst
14 svar
kombinerat såg/fräs bord
Verktygstokig
· gotland
· 465 inlägg
Tjo!
Har tänkt göra mig ett kombinerat såg och fräsbord och skulle vilja bolla lite idéer mer er då det var många år sedan jag stod vid en justersåg.
Tanken är att kunna köra lite skivor samt klyva brädor, till ev plank har jag bandsågen
Har en gammal black & decker (vit och grön/blå) cirkelsåg med 185 klinga med klyvkniv som skall bli offret.
Tänkte bygga bordet av 22mm MDF (tjockaste som lagerförs i detta län) såga plattor i alu som jag skall fästa maskinerna i och försänka ned i skivan.
behöver lite input ang storleken och då jag inte kan göra fräsiga skisser så det blir genom text.
Djupet blir skivan 1200mm, vänster om klingan 600mm höger om klingan 900mm och där dessa 900 slutar sitter fräsen och bygger ytterligare 400mm, totalt 1200x1900mm.
Är jag ute cyklar med mina mått?
kommer jag behöva t-track för att köra en släde eller duger det att fräsa notspår och trycka i?
Skulle gärna ha i ett motorskydd med kontaktor samt nödstopp, vart hittar jag dessa?
Har jag räknat rätt med ett skydd på 5.2a? Sågen ligger på 1200w.
som vanligt när jag börjar fundera så blir det många frågor, hoppas ni har lite tips till en amatör
/Micke
Har tänkt göra mig ett kombinerat såg och fräsbord och skulle vilja bolla lite idéer mer er då det var många år sedan jag stod vid en justersåg.
Tanken är att kunna köra lite skivor samt klyva brädor, till ev plank har jag bandsågen
Har en gammal black & decker (vit och grön/blå) cirkelsåg med 185 klinga med klyvkniv som skall bli offret.
Tänkte bygga bordet av 22mm MDF (tjockaste som lagerförs i detta län) såga plattor i alu som jag skall fästa maskinerna i och försänka ned i skivan.
behöver lite input ang storleken och då jag inte kan göra fräsiga skisser så det blir genom text.
Djupet blir skivan 1200mm, vänster om klingan 600mm höger om klingan 900mm och där dessa 900 slutar sitter fräsen och bygger ytterligare 400mm, totalt 1200x1900mm.
Är jag ute cyklar med mina mått?
kommer jag behöva t-track för att köra en släde eller duger det att fräsa notspår och trycka i?
Skulle gärna ha i ett motorskydd med kontaktor samt nödstopp, vart hittar jag dessa?
Har jag räknat rätt med ett skydd på 5.2a? Sågen ligger på 1200w.
som vanligt när jag börjar fundera så blir det många frågor, hoppas ni har lite tips till en amatör
/Micke
Som jag tolkar dig tänker du byta mellan såg och fräs i samma hål? Om du inte har väldigt dåligt med plats föreslår jag att du istället gör bordsytan stor nog att ha båda monterade samtidigt. Särskilt för sågen är anhållet viktigt men det går ganska enkelt att bygga ett mycket stabilt och smidigt anhåll själv också, John på I build it.ca har video på två olika anhåll, ett komplicerat och ett enkelt (som han byggde till sin bandsåg men som kommer funka lika bra till bordssåg). Jag har själv byggt en variant av det senare och tycker konstruktionen är oslagbart enkel och stabil, bättre än många orginalanhåll. Jag gör säkert en byggtråd m bilder om det så småning om.
Verktygstokig
· gotland
· 465 inlägg
Byggtråd på anhåll skulle verkligen uppskattas 
maskinerna kommer vara monterade båda två, gör dem i plattor för att inte låsa mig till en maskin (min gammla b&d kanske brinner upp) tror du bordsytan blir för litet att köra skivor i? 600mm till vänster om klingan och 900mm till höger om klingan med möjlighet att sänka ned fräsen för ytterligare 400mm yta.
har kanske fått nys på en gammal makita med 12mm chuck, borde vara trevligare att sätta en sådan i bordet ist för min 6-8mm B&D, tyvär saknade även makitan ställskruv för att höja o sänka underifrån som jag sett att vissa har.
/Micke
maskinerna kommer vara monterade båda två, gör dem i plattor för att inte låsa mig till en maskin (min gammla b&d kanske brinner upp) tror du bordsytan blir för litet att köra skivor i? 600mm till vänster om klingan och 900mm till höger om klingan med möjlighet att sänka ned fräsen för ytterligare 400mm yta.
har kanske fått nys på en gammal makita med 12mm chuck, borde vara trevligare att sätta en sådan i bordet ist för min 6-8mm B&D, tyvär saknade även makitan ställskruv för att höja o sänka underifrån som jag sett att vissa har.
/Micke
Verktygstokig
· gotland
· 465 inlägg
Glömmde den viktigaste frågan!
djupet på "såg delen" kommer bli 1200mm utan utmatningsbord, tycker ni att jag skall centrera sågen där aka 600mm inmatning och 600mm utmatningsbord eller bör jag sätta sågen närmare mig?
ber om ursäkt om jag är otydlig, glasklart i mitt huvud hur jag tänkt men blir nog inte lika tydligt genom text
/Micke
djupet på "såg delen" kommer bli 1200mm utan utmatningsbord, tycker ni att jag skall centrera sågen där aka 600mm inmatning och 600mm utmatningsbord eller bör jag sätta sågen närmare mig?
ber om ursäkt om jag är otydlig, glasklart i mitt huvud hur jag tänkt men blir nog inte lika tydligt genom text
/Micke
För att köra hela skivor behövs snarare en stor justersåg med justerbord annars är det bättre du delar upp med cirkelsågen efter en rätskiva. En stor skiva är svårt att hålla mot ett, relativt, kort anhåll. Men bortsätt från det kan du nog göra det mesta med de måtten på bord. 12 mm fräs är helt klart bättre. Om du har fräsen i en skiva som du enkelt kan lyfta upp så går det rätt bra utan lyftfunktion du kan nå ovanifrån.
Det här vill vi se bilder på
Det här vill vi se bilder på
Verktygstokig
· gotland
· 465 inlägg
Bilder kommer om det blir verklighet.
Har en 4mm aluplåt hemma, tror ni det räcker att hänga maskinerna i?
Plattorna blir ju inte så stora men det är ju maskiner med lite kraft i, är rädd att man förlorar arbetshöjd om jag skall sätta dem i en 12mm formplyfa?
Jo det är alla dessa diy som tex john på ibuiltit som är insperationen, ser ju så roligt ut att kunna göra lite enklare grejer med billiga maskiner.
Har en 4mm aluplåt hemma, tror ni det räcker att hänga maskinerna i?
Plattorna blir ju inte så stora men det är ju maskiner med lite kraft i, är rädd att man förlorar arbetshöjd om jag skall sätta dem i en 12mm formplyfa?
Jo det är alla dessa diy som tex john på ibuiltit som är insperationen, ser ju så roligt ut att kunna göra lite enklare grejer med billiga maskiner.
Formplyfa brukar tyvärr vara skev. Ett annat bra material, med låg friktion och hyfsat hållbar yta, till sånt här är fabrikslackad mdf i form av ikealuckor och sådana brukar det inte vara några problem att hitta. Även bra till ytan på anhåll.
Det finns ju även hyllplan att köpa på diverse byggvaruhus, dessa är oftast fabikslackad spån i 16 eller 18 mm tjocklek. Anser du eller någon annan att dessa är likvärdiga med MDF-luckorna från IKEA?nanowire skrev:
Är i samma funderingar och funderar en del kring dessa.
Verktygstokig
· gotland
· 465 inlägg
Jo när man kliver upp på 12mm+ finns det ju mycket att välja på men detta stjäl mycket arbetshöjd från maskinerna.
skall försöka mig på en platta efter elmia, med försänkt maskinskruv så får man ju lite mer anläggningsyta men det känns lite vanskligt med så tunn plåt.
/Micke
skall försöka mig på en platta efter elmia, med försänkt maskinskruv så får man ju lite mer anläggningsyta men det känns lite vanskligt med så tunn plåt.
/Micke
Produkter som diskuteras: "maskinskruv"
Maskinskruv
Maskinskruvar är skruvar som är särskilt avsedda att användas med kraftverktyg som skruvdragare, vilket gör dem till ett effektivt val för många olika material och tillämpningar. Dessa skruvar har ofta robusta gängor som är utformade för
Läs mer
Lämpligen försänker du platorna som maskinerna skruvas fast på i det tjockare skivmaterialet, så jag menade ovan, och då förlorar du inte höjd men får det ändå stadigt.Mickebandsåg skrev:
Verktygstokig
· gotland
· 465 inlägg
Jo självklart skall maskin plattorna försänkas men om jag skruvar tex fräsen i en 12mm plyfa så förlorar jag 12mm justering, har inte räknat på det men med cirkelsågen betyder detta att jag kanske inte klarar 45 regel i 45grader.
/Micke
/Micke
Till fräsen får man nog räkna med att antingen köpa alu-platta för ändamålet eller tillverka själv.Mickebandsåg skrev:
Till sågen kan man köra en enkelskiva av någon sort.
Jag förstår inte vad vad problemet är; du skriver ovan att du har 4 mm alu. Skruva maskinerna i sådana plattor (så små som möjligt) och försänk dessa plattor i en tjockare skiva som utgör själva arbetsbordet. Då förlorar du ingen höjd men det blir ändå stadigt.Mickebandsåg skrev:
När du vill göra inställningar på fräsen lyfter du bara upp plattan ur försänkningen, gör inställningen eller byter stål, och sätter tillbaka den igen.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden