6 210 läst ·
20 svar
6k läst
20 svar
Tips för kap/gersåg behövs
Sida 1 av 2
Ja, det är kanske dumma frågor men nu när jag har lånat kap/gersåg (Meec) och prövat, så tänkte jag lära mig lite om hur man använder den på bästa sätt. Sen kanske jag köper en egen, lite dyrare. 
OK, två fall som jag skull behöva lite tips om:
1) Kapa panelbrädor till lika längd, från 430 till 210cm ungefär. 40 st. Lite halv-serieproduktion alltså.
2) Rita upp mått på brädan, och sen kapa där. Just nu sänker jag ner klingan (utan motorn igång) och måttar. Borde finnas bättre metod där?
Vad har ni för tips?
OK, två fall som jag skull behöva lite tips om:
1) Kapa panelbrädor till lika längd, från 430 till 210cm ungefär. 40 st. Lite halv-serieproduktion alltså.
2) Rita upp mått på brädan, och sen kapa där. Just nu sänker jag ner klingan (utan motorn igång) och måttar. Borde finnas bättre metod där?
Vad har ni för tips?
Om du har ett sågbord/sågbänk till sågen så finns det i regel möjlighet att fälla upp ett stopp, så att du bara behöver mäta första gången. Det sparar en del tid. Repeternoggrannheten blir inom någon mm på det sättet. Det duger alltså inte till möbelsnickeri, men väl till panelbrädor.
Man kan ju ställa sågen åt ena sidan av bänken för att få så långt som möjligt. Om jag får spekulera lite. Är inte i närheten av min sågbänk för kontroll. Någon kanske kan kontrollera detta? Min bänk är 3700 mm. Mitten är således 1850 mm. Antag att bänken är drygt en tredjedel av totallängden, dvs ca 1500 mm. Antag vidare att sågen är 400 mm bred. Maximal såglängd blir då ca 1850+(1500/2)-200 =2400 mm. Så någonstans i rätt region är det, men bara åt ena hållet.
Här är den nuvarande versionen av bordet. Det har blivit en aning längre sedan jag köpte mitt.
https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/...F1k0zXMBNabHG4jSsEKoKX4xu2rmNKMq-0BoCPWTw_wcB
https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/...F1k0zXMBNabHG4jSsEKoKX4xu2rmNKMq-0BoCPWTw_wcB
Renoverare
· Näverkajakens födelseort
· 797 inlägg
När jag ska "massproducera" gör jag eget sågbord och använder
Med min lilla makita är det lagom med en liggande 2"4" som bänk
Det är bara att spika fast en brädbit vid rätt mått som stopp
Betydligt billigare än att köpa sågbänk för 1500
Jag har vid olika tillfällen lånat julas bänk sam ett "besttool"
Hade hellre kört med reglar och pallbockar även om kostnaden blivit densamma
Känns som att man ska köpa shyssta grejer om man vill ha en bänk
Med min lilla makita är det lagom med en liggande 2"4" som bänk
Det är bara att spika fast en brädbit vid rätt mått som stopp
Betydligt billigare än att köpa sågbänk för 1500
Jag har vid olika tillfällen lånat julas bänk sam ett "besttool"
Hade hellre kört med reglar och pallbockar även om kostnaden blivit densamma
Känns som att man ska köpa shyssta grejer om man vill ha en bänk
Redigerat:
1. Undvik att kapa så många brädor i sågen. Resultatet blir bättre om du spikar upp fasadbrädorna (?) först och kapar längd på plats. Det är nästan enda sättet att få en absolut rak nedre kant. Om du ändå vill kapa före så använder jag idag antingen talmeter och ritsar (dvs gör ett litet streck där det ska sågas, och sågar) ELLER så gör jag mig besväret att ställa sågen på något bord där jag kan bygga ett stopp enligt beskrivning ovan. De stopp som finns i sågstativen tycker jag inte är tillräckligt exakta ens för panelbrädor (men det beror ju lite på hur man monterar dom också).
2. Snabbast för mig är att göra som du beskriver. Jag ritsar med talmetern, sätter ner klingan, backar genom brädan på ett par millimeters djup och sedan kör jag framåt på fullt djup. När du sågat ett tag kommer du nästan varje gång lägga brädan på rätt ställe direkt, med endast ytterst små justeringar kvar.
Talmetern är den största tidsbespararen för mig. Jag slipper leta penna. Slipper kapa på fel streck när jag flyttat tumstocken osv.
2. Snabbast för mig är att göra som du beskriver. Jag ritsar med talmetern, sätter ner klingan, backar genom brädan på ett par millimeters djup och sedan kör jag framåt på fullt djup. När du sågat ett tag kommer du nästan varje gång lägga brädan på rätt ställe direkt, med endast ytterst små justeringar kvar.
Talmetern är den största tidsbespararen för mig. Jag slipper leta penna. Slipper kapa på fel streck när jag flyttat tumstocken osv.
Bosch bänken som det länkades till tidigare är kanon har just en sån men har kompletterat med 2 st extra stöd lite närmare sågen så man inte behöver dra in utdraget när man kapar kortare bräder samt att man kan ha 2 st förinställda längder bara man viker upp en plåt.
.,,,men är ni nöjda med längd-stoppet på det stativet? Jag har ett likadant (Eller möjligen en tidigare generation) men jag har aldrig känt att dom stoppen hjälper mig vid sågning av många brädor. Det har alltid varit enklare att ha en förinställd talmeter som ligger vid sågen.
Jag har som sagt en GTA 3700, och om man justerar in och skruvar åt rullstöden så tycker jag att jag kan hålla mig inom en mm med det uppfällbara stoppet. Om man ska gömma kanten under en list är det fullt tillräckigt. Jag använder samma sågteknik som MathiasS. Nuförtiden använder jag hellre min Mafell KSS300 än kapsågen, men det är egentligen en annan diskussion.
Längd stoppet funkar utmärkt på min sågbänk men tror bänken ser annorlunda ut i dag min har rullar som rullar lite för lätt. Grymt smidigt men 2 olika mått förinställda när jag klädde om huset kunde jag kappa stående bitar ca 1 meter långa av alla biter som var för kort för att räcka till som liggande panel direkt eftersom måttet var förinställt. Är inte Mafell KSS300 en cirkelsåg ?