Byggahus.se

Logosol renluftsaggregat?

1. P
    Verktygstokig Nivå 12
    Hej!

Jag såg nu att Logosol kommit med ett renluftsaggregat! vill ha faktorn kom direkt då jag har allvarliga hälsoproblem och kan inget annat göra än att köpa verktygen nu (vilket blir i massor för att mildra ångesten att inte kunna snickra) :/ med denna maskin blir det "andra bullar gjorda i ungen"

är det någon som har den/pillat på den eller fått en demonstation?

spånsäckarna ser ut att ha liknande montering som Felder har på sina maskiner, eller om det är standard på just sånna här?

http://www.logosol.se/store/fler-produkter/spanhantering/renluftsaggregat-rl4000.html

fanns även automatisk rengöring av filtret att köpa till!
    http://www.logosol.se/store/fler-pr...g-av-filter-till-renluftsaggregat-rl4000.html

2. P
    Verktygstokig Nivå 12
    Fick svar ifrån säljare nu astt de hade bara sett den i prototyp stadiet så den lär väll släppas nu i vår..är den bättre än festools eller felders tro?

efter pyttelite detektivarbete så hade Moreten (som tillverkar Logosols övriga sortiment) en pfd för maskinen på sin sida

http://www.moretens.com/SPaggregat SA4000.pdf

även spjäll styrning fanns som tillval (y)

Redigerat 4 mar 2015 16:25
  3. P
    Verktygstokig Nivå 12
    Kommer att beställa ett sådant renluftsaggregat i vår här så är det någon som vill ha en recension på den så kan jag göra det?

Blir iaf att sälja min nuvarande spånsug Duab SM300S-5 med patronfilter, och kommer då att lägga ut annons på den framöver veckorna här, om någon här är intresserad :)

4. pär h
    Medlem Nivå 12
    Ja det är klart vi vill ha en recension :)

Vad skiljer denna spånsug från andra så kallade renluftsaggregat tex al-ko, felder

Nu när du köper en så fin spånsug så hoppas jag du även funderar på hur utsugen på maskinerna ser ut. För hur man än gör så handlar det inte bara om hur bra spånsug (förutom filterna) man har utan allt damm produceras vid maskinerna.

Pär

5. P
    Verktygstokig Nivå 12
    Har inte den blekaste vad denna skiljer sig mot för de övriga, bara att Festools kostar över 12000 euro (!) och det är väl inget riktigt renlufts aggregat heller?
    Denna Logosol ser ut på papperet va likvärdig Felders större RL200 fast felders har lite högre effekt och högre prislapp.

de flesta maskiner jag har är jag nöjd med spånuppsamlandet, bara 2 kutter hyveln som jag tycker sprider spån lite för mycket runtomkring, möjligen modda om den och trycka dit en 200mm stos för övre kuttern och bygga om hela spånsugs anläggnignen till 200 (ser pengarna flyga iväg :/ ) alternativt modda om på sidan och göra ännu en spånfälla? har idag 125mm rör men sitter bara 100mm på maskinerna som vanligt :/

6. P
    Verktygstokig Nivå 12
    Ingen som har använt eller vet något? nåväl, har iaf beställt ett renluftsaggregat nu! återstår o se när man får hem den!
    iden att dra 200mm rör nu är ganska så stor vill jag säga men sen är det ju bara 100mm in till maskinerna och det känns ju riktigt surt :/ men isånna fall löser det sig det med.. undra varför 100mm är standard? att kunna få beställa vad man vill tex från logosol vore ju riktigt trevligt

7. pär h
    Medlem Nivå 12
    Jag kan svära på att 100m är standard av gammal hävd. I dag vet vi bättre eller i alla fall men maskintillverkarna vågar bara inte.

pär

8. P
    Verktygstokig Nivå 12
    Ja det är dumt dedär! jag ska rösta på "våga vägra 100mm partiet" i nästa riksdagsval så "kanske" vi får bukt på detta påhitt :rolleyes:,

bara att gå upp i 125mm gör en otrolig skillnad

Fick samtal nu ifrån Logosol och jag får inte aggregatet förns i augusti :confused: men av en händelse så fick jag reda på att moreten har ett aggregat med 1kw mer i motor och 250mm inlopp.. för en massa tusenlappar till :|, så dom skulle kolla upp om man kan beställa den istället! (y)

sen såg jag att PS315 finns i 2 andra varianter med.. en max modell med 2750 släde och 1200mm maxbredd men då börjar vi prata hammer priser men det fina suva skyddet borde överväga det :)

9. Thomas_snickare
    Medlem Nivå 6
    Hur gick det med renluftsagregatet? har du fått hem det? Provat den?

10. P
    Verktygstokig Nivå 12
    Nej jag avbeställde den i september då de inte hade fått fram någon, köpte en ny bil iställe !

men nu kom det nytt år och nya pengar så jag ringde Logosol idag och prata med en säljare där.. i december månad hade dom börjat tillverka dom!! så nu finns dom att få tag på.. sa nu leverans i Februari så då ska här byggas spånsugsanläggning :wow:

11. P
    Verktygstokig Nivå 12
    Äntligen efter många om och men har jag fått spånsugen, blev den största 4kw modellen och den är mastig, stor, tung och helt underbar.. hade dock ett helv att få in den i snickeriverkstan men efter många svordomar, vrål och lite skratt så va den inne.. Nu väntar ett stort arbete med att dra rör och installera denna pjäs!(bygga ut så jag får en bra plats för den)

Var ingen 3fas kontakt på denna utan den ska installeras av elektriker.. beställde till automatstart och automatisk rengöring av filter så det är lite elektronik på denna maskin, liten LCD display och sånt skoj.
    Just rengörningen av filter ska skötas av en kompressor som man ska koppla in i maskinen, tror även att det är en arm som åker fram o tillbaka men där är jag osäker på, det visar sig när den är igång.

Har beställt 200mm rör men ångrar mig lite att jag inte tog 250mm påengång (manlig dimension:wow:) men det går flera tåg nu.. kan hända att jag tar hem ett par sånna rör med..

• Laddar…
  12. Thomas_snickare
    Medlem Nivå 6
    Kul! Lite bilder på hur den känns/ser ut i din verkstad vore kul

Märkligt att den inte kommer färdig/plug and play...
    Jag är sugen på denna men har inte råd just nu, kanske om något år.

• Laddar…
  13. P
    Verktygstokig Nivå 12
    Här är en bild iaf på aggregatet! Var inga hjul på den(som den visade på säljbilden) men denna ska stå stationärt så jag lär bara sätta järn profiler under istället eller nåt sånt, vikten är på 340kilos så där kan ju oxå ha en anledning att de inte är hjul på den!

Ja priset för denna landade på strax över 50k inkl moms och visst kan det "tänkas" vara mycket för en spånsug (det är vansinnigt mycket pengar) men är man verktygsskadad så är man, och jag går all in! :wow:(y)

14. pär h
    Medlem Nivå 12
    Hur mycket är hälsan värd?

15. H
    Medlem · Nivå 18
    Hälsan är oersättlig!
    Så fort jag får möjlighet skall det plockas ihop någon hembyggd version av ditt renluftsaggregat...... och därför är jag ju väldigt nyfiken på hur det fungerar och hur det är uppbyggt!