Jo jag antar att det drar iväg i pris om det ska märkas någon skillnad. Något som jag stör mig lite på är att gashylsan är sitter lite lös och kontaktröret sitter inte riktigt i mitten. Men det kanske inte är så kinkigt med det.

S senmathal skrev:
Jo jag antar att det drar iväg i pris om det ska märkas någon skillnad. Något som jag stör mig lite på är att gashylsan är sitter lite lös och kontaktröret sitter inte riktigt i mitten. Men det kanske inte är så kinkigt med det.
Den skall vara "lite lös" så att man kan justera den i förhållande till munstycket. Så ta du justera den och centrera den. Den skall vara centrerad (nåja, inte på tiondelen) annars kan gasflödet bli ojämt med dåligt resultat som följd. Men det är inte den första och viktigaste parametern.

F
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Den skall vara "lite lös" så att man kan justera den i förhållande till munstycket. Så ta du justera den och centrera den. Den skall vara centrerad (nåja, inte på tiondelen) annars kan gasflödet bli ojämt med dåligt resultat som följd. Men det är inte den första och viktigaste parametern.
På mina tre? pistoler plus dom 100? Vi har på jobber sitter gaskåpan inte löst och jag har vad jag minns inte sett nåt ocentrerat?

F fsn skrev:
På mina tre? pistoler plus dom 100? Vi har på jobber sitter gaskåpan inte löst och jag har vad jag minns inte sett nåt ocentrerat?
Hur ändrar du då utsticket? Dvs, det måste väl gå att röra kåpan eller? På alla jag har använt så går den att flytta och även rucka i sidled s.a. den sitter centrerad. (Men det förstås "lös" är ju en definitionsfråga. Tolka det som "sitter inte benhård fast").

Hur ändrar du då utsticket? (Ja, det blir ju negativt i det här fallet) Dvs, det måste väl gå att röra kåpan eller? På alla jag har använt så går den att flytta och även rucka i sidled s.a. den sitter centrerad. (Men det förstås "lös" är ju en definitionsfråga. Tolka det som "sitter inte benhård fast").

F
Hur ändrar du då utsticket? Dvs, det måste väl gå att röra kåpan eller? På alla jag har använt så går den att flytta och även rucka i sidled s.a. den sitter centrerad. (Men det förstås "lös" är ju en definitionsfråga. Tolka det som "sitter inte benhård fast").
Jo det är klart gaskåpan går att skruva ut men den är i alla lägen skapligt centrerad. Kollade tre pickor idag när jag ändå var förbi jobbet. Parweld och ESAB pickorna hade skruvbar gaskåpa (den sorten som bara går att skruva åt ett håll) och en Tweco hade en kåpa man bara kunde dra axiellt.

Det sitter som en stålspiral på själva pistolen som man liksom skruvar ner hylsan på. Den går bara att skruva åt ena hållet men det är inga gängor i vanlig bemärkelse. Det går lättare att dra ut hylsan om man samtidigt vrider på den. Det är dock själva spiralen som sitter lite sladdrig i pistolen medan hylsan sitter tajt mot spiralen.

Kollade på lite olika "how to mig weld" på Youtube och någon föredrog att munstycket nådde ändå ut jäms hylsan. Vad finns det för åsikter om det här? Det går inte på min svets utan munstycket är några mm innanför kanten på hylsan.

/Mats

Jag brukar också ha problem med visibiliteten, mitt tips (som funkar i mitt fall och med mina problem) är att tända en rejäl strålkastare mot arbetsstycket. Det underlättar mycket för mig både före man tänder upp svetsen men även under tiden.
Om jag inte gör det så har jag ganska lätt att komma offtrack och säkert är avståndet ett problem också.

S senmathal skrev:
Kollade på lite olika "how to mig weld" på Youtube och någon föredrog att munstycket nådde ändå ut jäms hylsan. Vad finns det för åsikter om det här? Det går inte på min svets utan munstycket är några mm innanför kanten på hylsan.
Några (1-2-3) millimeter innanför kanten är det jag fått lära mig. Du vill att gasen skall omsluta smältan så ju längre bort röret är desto mera risk.

Så om du inte kan få gasmunstycket längre bak så är det antagligen precis så som tillverkaren menat.

S schmakita skrev:
Jag brukar också ha problem med visibiliteten, mitt tips (som funkar i mitt fall och med mina problem) är att tända en rejäl strålkastare mot arbetsstycket. Det underlättar mycket för mig både före man tänder upp svetsen men även under tiden.
Om jag inte gör det så har jag ganska lätt att komma offtrack och säkert är avståndet ett problem också.
OK... Det har jag aldrig haft problem med. Smältan skall ge all belysning som behövs. Du har inte för mörkt glas/inställning i din hjälm?

Sedan så finns det några knep beroende på typ av fog. Vid vissa fogar så skall man ligga precis så man inte ser fogen, då är man rätt. Men det kräver ju nästan att man antingen (som jag hade) har en lärare som kan, vet och kan lära ut, eller hittar någon bra film som illustrerar fenomenet. Det borde finnas på youtube, men som alltid så vill det ju till att man hittar någon som verkligen kan, och inte bara lärt sig själv till hälften...

F
S schmakita skrev:
Har du en riktig hjälm? Satt ute och svetsade poolarmering i vintras i skymningsljus utan några större bekymmer.

Har varit lånehjälmar så har dålig koll, det har funkat för andra men jag har svårt för det. Jag har nog ett större ljusbehov än medel-svetsaren.

Jag tycker nog också att det syns bättre om man har bra ljus mot svetsstället. Jag märker direkt skillnad om svetsstället hamnar i skugga. Varför det blir så är ju svårt att förstå då ljuset från svetsbågen är mycket starkare än från en lampa och borde räcka. Men ljus är väl mera komplicerat än man tror.

Jag gissar också att skillnaden mellan hjälmar är rätt stor. När min kompis köpte en ESAB hjälm fattade han inte varför han inte bytt tidigare. Ändå var det nog en av de billigare ESAB hjälmarna.

/Mats

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.