9 175 läst ·
15 svar
9k läst
15 svar
Renovering av skruvstäd / Renovation of a 1941 Wilton C1 Bullet Vice
Sprang på (inte bokstavligen, det hade gjort ont) ett fint gammalt skruvstäd som jag tyckte förtjänar ett bättre öde än att rosta bort eller smältas ner.
Jag hade min bror på besök så vi laddade upp med stålborstar, vinkelslipar, hammare och blyklubba med intentionen att återställa Wilton till sin forna prakt. Det går åt en del vätskor också var av de viktigaste var Hessa kalkborttagning (fosfor- och citronsyra mot rosten), kalloxidering (jag är svag för svartoxiderad metall) och Talisker (motivationsförstärkare).
Böjda delar blir raka igen med lite övertaning.
12-46 som är stämplat under är garantins utgångsdatum vilket ger att den tillverkades dec -41. Produktionen startades i Chicago i början av -41 och all produktion under kriget ska ha gott direkt till armen.
Vilket också den militärgröna orginalfärgen antydde när den kikade fram under den senare gröna metalliclacken.
Grov stålborste i full hastighet på större ytor och fin borste i lägre hastighet på detaljer som texten. Vreden polerades också med blå polerpasta på filtrondell.
När all rost och gammal färg var borta beslutade vi att inte måla om i grönt utan bara svartoxidera (förutom backar, vred och låsmuttrarna i mässing). Det går ju alltid att måla i ett senare skede men just nu är jag nöjd som det blev.
Vi fettade, monterade ihop och strök alla ytor med bivax/balsamterpentin.
Det är ett kombinationsskruvstäd med rörkäftar nedanför de vanliga käftarna. Ett test visar att även de funkar, greppar utan problem ett helrör
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag hade min bror på besök så vi laddade upp med stålborstar, vinkelslipar, hammare och blyklubba med intentionen att återställa Wilton till sin forna prakt. Det går åt en del vätskor också var av de viktigaste var Hessa kalkborttagning (fosfor- och citronsyra mot rosten), kalloxidering (jag är svag för svartoxiderad metall) och Talisker (motivationsförstärkare).
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Böjda delar blir raka igen med lite övertaning.
Logga in
Skapa konto
12-46 som är stämplat under är garantins utgångsdatum vilket ger att den tillverkades dec -41. Produktionen startades i Chicago i början av -41 och all produktion under kriget ska ha gott direkt till armen.
Logga in
Skapa konto
Vilket också den militärgröna orginalfärgen antydde när den kikade fram under den senare gröna metalliclacken.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Grov stålborste i full hastighet på större ytor och fin borste i lägre hastighet på detaljer som texten. Vreden polerades också med blå polerpasta på filtrondell.
Logga in
Skapa konto
När all rost och gammal färg var borta beslutade vi att inte måla om i grönt utan bara svartoxidera (förutom backar, vred och låsmuttrarna i mässing). Det går ju alltid att måla i ett senare skede men just nu är jag nöjd som det blev.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Vi fettade, monterade ihop och strök alla ytor med bivax/balsamterpentin.
Det är ett kombinationsskruvstäd med rörkäftar nedanför de vanliga käftarna. Ett test visar att även de funkar, greppar utan problem ett helrör
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Produkter som diskuteras: "balsamterpentin"
Balsamterpentin
Balsamterpentin är en naturlig, organisk förening som vanligtvis utvinns från tallträd. Det används i flera olika områden, inklusive som lösningsmedel för oljebaserade målarfärger, lacker och vax. Balsamterpentin är också ett populärt
Läs mer
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 399 inlägg
Wow, underbart att se Nanowire!

Verktygstokig
· Halland
· 8 318 inlägg
Gamla prylar brukar vara bra prylar. Jag har en bekant som har ett skruvstycke tillverkat i Tyskland på 30-talet. Grym precision och trots att det är stort kan man öppna och stänga det med ett finger.
Berätta gärna mer om ytbehandlingen "svartoxidering"?
Berätta gärna mer om ytbehandlingen "svartoxidering"?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 723 inlägg
Snyggt!
Jag behöver tydligen hitta ett skruvstäd att renovera upp
Även jag är nyfiken på vad svartoxideringen innebär.
Jag behöver tydligen hitta ett skruvstäd att renovera upp
Även jag är nyfiken på vad svartoxideringen innebär.
Kalloxidering som det här är bygger på fosforsyra och kopparjoner och säkert ytterligare några komponenter. Tror jag, ska tilläggas, för de skriver inte på flaskan vad den innehåller. Det går att svartoxidera med värme och linolja men det är opraktiskt och inte så bra för härdade saker. Skjutvapen är väl normalt svartoxiderade/blånerade mha hög temperatur.
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Verktygstokig
· Halland
· 8 318 inlägg
Var har du köpt flaskan?