Sprang på (inte bokstavligen, det hade gjort ont) ett fint gammalt skruvstäd som jag tyckte förtjänar ett bättre öde än att rosta bort eller smältas ner.
Gammalt rostigt skruvstäd i grönt med avflagning ser ut att vara från 1941, placerat på träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammalt rostigt skruvstäd i grönt på vitt bord med hand i skyddshandske.
Skapa konto
Gammalt skruvstäd med spår av original militärgrön färg och rost som ligger på vit bakgrund, återställningsprojekt.
Skapa konto
Närgråns av ett gammalt grönt skruvstäd med texten "CHICAGO WILTON" och rustik yta, delvis täckt av rost och skav.
Skapa konto
Gammalt skruvstäd med rost och flagnande grönt lager, märkt "WILTON 1941", under renovering.
Skapa konto
Gammalt rostigt skruvstäd med avflagande grön metalliclack och synlig original militärgrön färg.
Skapa konto

Jag hade min bror på besök så vi laddade upp med stålborstar, vinkelslipar, hammare och blyklubba med intentionen att återställa Wilton till sin forna prakt. Det går åt en del vätskor också var av de viktigaste var Hessa kalkborttagning (fosfor- och citronsyra mot rosten), kalloxidering (jag är svag för svartoxiderad metall) och Talisker (motivationsförstärkare).
Gammalt grönfärgat skruvstäd märkt "WILTON" med rost och avflagningar, vid renovering.
Skapa konto

Restaurering av ett gammalt skruvstäd, med fokus på en delvis rengjord käft och rostiga verktyg i bakgrunden.
Skapa konto

Böjda delar blir raka igen med lite övertaning.
Närbild av en metallstång på ett skruvstäd med stämpeln "12-46", vilket visar tillverkningsdatumet, rengjord med slipmärken synliga.
Skapa konto

12-46 som är stämplat under är garantins utgångsdatum vilket ger att den tillverkades dec -41. Produktionen startades i Chicago i början av -41 och all produktion under kriget ska ha gott direkt till armen.
Gammalt skruvstäd med flagnande grön färg och rost.
Skapa konto

Vilket också den militärgröna orginalfärgen antydde när den kikade fram under den senare gröna metalliclacken.
Restaureringsprojekt av gammalt skruvstäd med verktyg, stålborstar och dryckesburkar på arbetsbänk.
Skapa konto
Renovering av ett gammalt Wilton-skruvstäd där rost tas bort med stålborste och vinkelslip.
Skapa konto

Grov stålborste i full hastighet på större ytor och fin borste i lägre hastighet på detaljer som texten. Vreden polerades också med blå polerpasta på filtrondell.

Restaurerat gammalt Wilton skruvstäd och renoveringsverktyg på verktygsbord.
Skapa konto

När all rost och gammal färg var borta beslutade vi att inte måla om i grönt utan bara svartoxidera (förutom backar, vred och låsmuttrarna i mässing). Det går ju alltid att måla i ett senare skede men just nu är jag nöjd som det blev.
Restaurerat gammalt Wilton-skruvstäd med mässingsdetaljer på en verkstadsbänk.
Skapa konto
Händer som renoverar ett svartoxiderat gammalt skruvstäd med mässingsdetaljer på en arbetsbänk.
Skapa konto

Vi fettade, monterade ihop och strök alla ytor med bivax/balsamterpentin.
Det är ett kombinationsskruvstäd med rörkäftar nedanför de vanliga käftarna. Ett test visar att även de funkar, greppar utan problem ett helrör :strong:
Restaurerat gammalt Wilton-skruvstäd med mässingsdetaljer, flankerat av whiskyflaskor på trähylla.
Skapa konto
Restaurerat gammalt Wilton skruvstäd från 1941 bredvid en flaska Talisker whisky på ett träbord.
Skapa konto

• Hand i skyddshandske håller i gammalt grönt skruvstäd med rost och avflagad färg.
    Skapa konto
  • Närbild av en vintage Wilton skruvstäd under restaurering, med rost och delar av originalmålningen synliga.
    Skapa konto
  • Renoveringsmaterial för skruvstäd inklusive Caswell Cold Black Oxid, polerpasta och stålborstar.
    Skapa konto
  • Gilla
94B och 11 till
  • Laddar…
Wow, underbart att se Nanowire!(y):beer:

• Gilla
nanowire
  • Laddar…
Hmm, de sista tre bilderna ska uppenbarligen vara infogade högre upp i texten, vet inte hur det kan fixas? I editläge är det rätt ordning.

Björn Melander Björn Melander skrev:
Wow, underbart att se Nanowire!(y):beer:
Tack :)

nanowire nanowire skrev:
editläge är det rätt ordning
För mycket av motivatorn??? ;)

Redigerat:
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
Ny Wilton skruvstycke bredvid ett äldre blått Mount Tai Brand Bench Vice på en verkstadsbänk.
Skapa konto

Nu är Wilton installerad. Jag har aldrig tyckt det var något fel på Mount Tai Brand Bench Vice PRC, först nu inser jag dess akuta brist på mässingsmuttrar :p

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Heja, snyggt jobbat!

• Gilla
nanowire
  • Laddar…
Snyggt jobbat. När flaskbilden kom trodde jag det var nån invigningsritual på gång, typ som man krossar en flaska mot båten när det är dags för premiärtur. Lätt besviken:rolleyes:

• Gilla
nanowire
  • Laddar…
Lugn Ola, det var många flaskor som offrades i ritual den här helgen; svensexa för brorsan :beer::beer::beer:
Flaskan på bilden var mer som matlagningsvin; hälls i kocken, inte grytan.

Talisker Dark Storm är förjävla go. Och du har inte bara bra smak på dricka. Svartoxiderat med mässingdetaljerna blev ju urläckert!

siggebo siggebo skrev:
Talisker Dark Storm är förjävla go. Och du har inte bara bra smak på dricka. Svartoxiderat med mässingdetaljerna blev ju urläckert!
Eller hur, det blev lite steam punk över det. Den är så god :ok:

Gamla prylar brukar vara bra prylar. Jag har en bekant som har ett skruvstycke tillverkat i Tyskland på 30-talet. Grym precision och trots att det är stort kan man öppna och stänga det med ett finger.

Berätta gärna mer om ytbehandlingen "svartoxidering"?

Snyggt!

Jag behöver tydligen hitta ett skruvstäd att renovera upp :surprised:

Även jag är nyfiken på vad svartoxideringen innebär.

Kalloxidering som det här är bygger på fosforsyra och kopparjoner och säkert ytterligare några komponenter. Tror jag, ska tilläggas, för de skriver inte på flaskan vad den innehåller. Det går att svartoxidera med värme och linolja men det är opraktiskt och inte så bra för härdade saker. Skjutvapen är väl normalt svartoxiderade/blånerade mha hög temperatur.

Var har du köpt flaskan? :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.