Byggahus.se

Skruvstycke, koordinatbord pelarborr?

1. K
    Medlem Nivå 4
    Hej!

Köpte en Arboga pelarborr förra sommaren, och har märkt att skruvstycket som följde med inte riktigt räcker för min användning.

Dels är käftarna inte så höga, bara runt 30 mm. Jag skulle vilja ha gripdjup på uppemot 50 mm.

Dels sitter det ju fast, så om jag har en avlång bit, t.ex. en bräda eller list, som jag ska borra i, så kan jag inte m.h.a. snurrning av bordet eller på annat sätt justera läget i arbetsstyckets sidled.

Finns det skruvstycken där läget för båda käftarna kan flyttas, oberoende av varandra, och som har lite större gripdjup?

Jag tror det räcker med gripbredd på 100 mm ungefär, utom möjligen enstaka specialfall.

Ett alternativ är annars ett koordinatbord. Har bl.a. sett detta på Tradera, men det verkar ganska litet - bara 50 mm rörelsevidd på ena ledden. Andra koordinatbord jag hittar som verkar rejälare kostar skjortan... Några tips?

2. K
    Medlem Nivå 4
    Såg f.ö. de här koordinatborden också. Känns lite B med aluminium, vilket några av de billiagre har, men... Jag tänker att jag inte kommer att använda borden dagligen. Däremot vore det likt mig att dra sönder något genom att dra åt för hårt. Hur är det med det tror ni? Om jag använder spännjärn på ett aluminiumbord - hur stor är risken att jag drar sönder bordets spår?

Det är dessa två som jag funderar på, bland Automatic-produkterna:
    Micro-2 HBM330x95mm - aluminium
    Wabeco 400x180mm - Aluminium
    De har i alla fall hyfsat stort rörelseområde. Känns inte som att jag vill hålla på med bord som väger 40+ kg...

3. H
    Medlem · Nivå 17
    Aluminiumbord kan helt enkelt inte hålla. Det kommer ju järnspån överallt som äter in sig i alla anliggningsytor i aluminium. Jag skulle köra slut på det på under två veckor. Det är ju knappt så gjutjärn håller.

4. K
    Medlem Nivå 4
    Det kan du ha rätt i. Tvivlar på att jag kommer att borra särskilt mycket i metall i.o.f.s. men något lär det ju bli i alla fall. *suck*

5. prototypen
    Medlem · Nivå 21
    Koordinatbord ÄR guld värt. Borra mer än ett hål i 10 bitar så ställer man in stopparna och vevar sig runt och borrar.
    Har man gänga på spindeln så det går låsa fast morsekonan så kan man fräsa trä och aluminium.

Men till en Arboga är det LCT425 eller LCT600 som gäller.

Protte

6. Ola C
    Medlem · Nivå 22
    Är det mest trä du ska borra ser jag inte riktigt vitsen med varken koordinatbord eller skruvstycke som sitter fast i bordet. Jo kanske om du ska borra ändträ med 50mm forstnerbit eller göra en massa hål på väldigt exakt avstånd från varandra men inte annars.

Bygg ett extrabord i trä som du lägger ovanpå metallbordet. Extrabordet kan med fördel förses med anhåll och t-tracks så du både får referens- och fastspänningsmöjligheter. Kanske tom kan göra nån rörlig fastspänning till ditt nuvarande skruvstycke.

• Laddar…
  7. Daniel_N
    Moderator · Nivå 20
    Håller helt med Ola, inget koordinatorbord eller skruvstycke till trä.

8. nanowire
    Hobbysnickare · Nivå 18
    Det viktigaste/mest praktiska tiil borrning i trä med pelarborr är ett anhåll på en enkel träskiva. Det behöver bara kunna fästas enkel men stabilt i båda ändar. Anhållet hindrar att biten du borrar rör sig eller börjar snurra. Det underlättar också när du vill göra flera paralella hål på samma svstånd från en kant eller, med ett stopp på anhållet, hål i flera bitar på samma avstånd från kant och ände.
    För metall duger det sådär tyvärr...

Redigerat 13 jun 2017 21:02
  9. Daniel_N
    Moderator · Nivå 20
    Tog ett par bilder på hur jag borrar.

Trä:

Dels en bild på borrmaskinen för trä. Där har jag ett egentillverkat bord typ torsion box på vilken jag har skruvat aluskenor. Skenorna fungerar (via T-mutter) som fäste för anhållet i alu. Anhålet spänns med insexskruv (nyckeln sitter i ett av hålen på bilden). insexskruvarna är nersänkta för jag hade en tanke om någon form av stop som omsluter anhållet men än så länge hade det bara blivit olika typer av spillbitar spända i bordet som stopp. Hålen för insexskruvarna är lite avlånga så att det går lätt att flytta anhållet utan byrålåde-effekt. Mitt första anhåll var ett vinkeljärn vilket dock visade sig vara alldeles för dåligt i vinkel, nuvarande aluprofil är riktigt bra dock.

För att spänna använder jag oftast tvingarna på bild (med skyddsbit såklart) eller Festools tvingar som också passar i spåren. Till vänster i bild syns utsuget som jag hara sveper ner precis bredvid borren, funkar riktigt bra.

Mellan aluskenorna ligger lösa bitar MDF, 16mm. Alla bitarna har samma bredd och under bordet ligger reserver som jag bytar till när de befintliga är sönderborrade. Bitarna är alltså inte skruvade utan "glidpress-passade". Aluskenorna är typ 0,1-0,2mm lägre än mdfen vilket betyder att det går utmärkt att skjuta mdf-bitarna fram och tillbaka - tills det att man har spänt fast anhållet, då sitter allt som berget!

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_1613.JPG

Metall:

Här har jag ett maskinskruvstycke och koordinatbord. Båda är väldigt bra, men jag saknar "fästöron" på skruvstycket, lite väl klumpigt att behöva skruva fast det med spännbitar.

Det är ändå ganska snabbt gjort att ta bort skruvstycket och montera vinkelbord/rundmatningsbord/delningsdocka eller vad man nu känner för. Dock saknar jag ibland bara en "platt yta" att snabbt borra lite enklare grejor på. Har därför en fundering kring att tillverka ett litet med kraftigt bord med en balk undertill och sen spänner man helt enkelt fast balken i skruvstycket och har en plan liten ytan ovanpå.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_0554.JPG

Den största fördelen med att ha uppdelat trä/metall är att slippa allt klegg/olja/skärvätska/parafinolja etc på träbordet.

EDIT: Bonuspoäng till den som ser de högst livsfarliga prylarna i den andra bilden....

10. Ola C
    Medlem · Nivå 22
  11. Daniel_N
    Moderator · Nivå 20
    Haha max ett halvt bonuspoäng, du tittar i helt fel hörn av bilden.

Ledtråd: det har ej med borrande att göra

12. S
    Medlem Nivå 5
    Kan det vara sprayflaskan med t-död:D

13. Daniel_N
    Moderator · Nivå 20
    Haha, nej den är bara felstavad (eller fel-läst?!) ;)

14. Björn Melander
    Verktygstokig · Nivå 15
    Smart bord med T-tracks!
    Jag undrar om det inte är i fönsternischen som dina hemlisar speglas :cool:

15. Daniel_N
    Moderator · Nivå 20
    Nix...ny ledtråd: detta är prylar som till och med Heimlaga tycker är föråldrade...