51 453 läst ·
27 svar
51k läst
27 svar
Gallergrind till släpkärra?
Gör det själv hade för ett par år sedan en artikel om just detta. De satte sidor på ett släpp och hade lite andra tips till att "pimpa" sitt släpp.
Finns här http://www.gds.se/Crosslink.jsp?d=334&a=6211
Finns här http://www.gds.se/Crosslink.jsp?d=334&a=6211
Redigerat:
Bygg som på bilden, men säkra gallergrinden med spännband eller skruva fast den i släpet. Det lär funka toppenbra. Det är inte tvärnitar och kast du ska säkra lasten för, det är en kollission där det blir tvärnit. Då vill man kunna oroa sig för andra saker än att det kommer en 45x70 regel farandes genom bakrutan i 70 blås.Bezt skrev:Ok då har vi nog väldigt olika uppfattning, de där lär knappast lossna i en tvärnit eller ens vid kast. Men eftersom detta är en tråd om hur man bygger en stabil gallergrind själv och jag anser att modellen ovan är fullt tillräcklig så tycker jag som trådskapare att vi koncentrerar oss på tips om hur man hittar lösningar på att bygga själv i denna tråd.
Vill man diskutera säkerhet om egna byggda gallergrindar så får man gärna skapa en egen tråd om det och har bara tips i denna, det är iaf min önskan som trådskapare.
Man får ju också tänka på att inte köra tunga saker, utan löv etc eftersom träribborna inte håller kvar tyngre föremål på flaket vid en krock.
Men som sagt, det är ju inget konstigt att surra fast denna påbyggnad och då sitter den ju där den ska även vid en krock.
Bezt: Jag har aldrig pratat om att sidorna ska lossna, jag syfter hela tiden till godset och om så är fallet så håller inte en träkonstruktion emot. Jag hoppas att vi är överens där.
MathiasS: i minst 999 fall av tusen skall säkringen av godset skydda mot tvärnitar och kast. Kollisionen är bara den sista tusendelens tuffare variant av dessa.
Som jag skrev i ett tidigare inlägg så är en sådan hemmakonstruktion av en LÖVHÄCK (ej gallergrind) ENBART till för tex löv och lättare trädgårdsavfall därför tycker jag att man hellre skall bygga det galvat nät med en liknande ram som i GDS alt 4kantsprofiler.
MathiasS: i minst 999 fall av tusen skall säkringen av godset skydda mot tvärnitar och kast. Kollisionen är bara den sista tusendelens tuffare variant av dessa.
Som jag skrev i ett tidigare inlägg så är en sådan hemmakonstruktion av en LÖVHÄCK (ej gallergrind) ENBART till för tex löv och lättare trädgårdsavfall därför tycker jag att man hellre skall bygga det galvat nät med en liknande ram som i GDS alt 4kantsprofiler.
Jamen jösses, det jag menar är att lastsäkringen skall dimensioneras efter extremfallet, dvs en kollission med tvärstopp som följd. Har man gjort det kan lastsäkringen också hantera tvärnitar och kast. Det är ju självklart.Nimajneb skrev:
Ja OK, det är nog jag som inte riktigt förstått skillnaden mellan gallergrindar och lövhäckar då, klart godset måste stanna kvar på släpet om det smäller.Nimajneb skrev:
Min tanke med är att bygga något så man kan åka med sopsäckar och sånt till tippen, jag ska inte ha höbalar på kärran direkt.
GDS-modell verkar OK med viss modifikation.
Spännband är en bra metod även för proffsgrindar, gör dem lätta att montera av och på. Mina sitter fast med ett kort spännband ner till lastsäkringskorkarna på varje långsida.MathiasS skrev:
Tung last måste man sedan säkra i särsklid ordning. Framåt skall det ju stå emot 2 X lastens vikt, vilket blir 1500 kg i mitt fall.
Skulle för övrigt vilja slå ett slag för riktiga proffsspännband. Vart lite sur när jag blev pådyvlad och debiterad för ett par i samband med en tung transport, MEN det är ju helt suveränt att ha riktiga grejer när man skall transportera allsköns tung och skrymmande byggmateriel.
A
Amarace
Medlem
· Dorotea (Lapplands Sydport)
· 405 inlägg
Amarace
Medlem
- Dorotea (Lapplands Sydport)
- 405 inlägg
mycke_nu skrev:Spännband är en bra metod även för proffsgrindar, gör dem lätta att montera av och på. Mina sitter fast med ett kort spännband ner till lastsäkringskorkarna på varje långsida.
Tung last måste man sedan säkra i särsklid ordning. Framåt skall det ju stå emot 2 X lastens vikt, vilket blir 1500 kg i mitt fall.
Skulle för övrigt vilja slå ett slag för riktiga proffsspännband. Vart lite sur när jag blev pådyvlad och debiterad för ett par i samband med en tung transport, MEN det är ju helt suveränt att ha riktiga grejer när man skall transportera allsköns tung och skrymmande byggmateriel.
Nja, reglerna säger att surrningen/bindningen (el vad man vill kalla det) ska klara av hela lastviktens tyngd framåt och halva åt sidorna och bakåt.
Att bygga i trä klarar faktiskt en hel del, man får ju dock tänka med huvudet när man lastar samt att skruva brädorna som sitter i framkant inifrån så att dom trycker på reglarna vid ev kollision.
Det är väl egentligen bara i fronten på släpet man behöver en rejäl grind som kan stoppa lasten vid en kollision? På sidorna duger det med hönsnät. Funderar på om man kunde bygga egna grindar med en rejäl durkplåt längst fram och träribbor eller något annat lätt och billigt material på sidorna.
Armeringsjärn/nät?pelpet skrev:
Är mycket värt med lite lägre grindar, jag kan stå bredvid min vagn med motorsågen och komprimera ris, är största fördelen men som du skriver, man slipper stegenNimajneb skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden