Min hammer A31 hyvel är inte rikitgt rätt justerad. Skulle byta hyvelstål i den, och upptäckte med en trälinjal på utmatningsbordet att den drog linjalen mer, mycket mer, på insidan (dit där in och utmatningsborden sitter när de är uppfällda) än på utsidan (där man öppnar in och utmatningsborden).

Detta kan vara som utmatningsbordet sitter snett, eller som hela cutter-insatsen sitter snett. Det beror inte på hyvelstålet eller dess hållare, då jag har exakt samma resultat på alla tre hyvelstålen.

Skulle vilja ställa in detta så det blir rätt, med minsta möjliga jobb, men hittar ingen manual för hur man gör.

Någon som vet antingen hur man gör, eller var man hittar en beskrivning?

Skälet jag kom på det var att jag skulle hyvla en bit som var lite över 25 centimeter bred. Hade jag hyvlat en smalare bit, typ 10 centimeter, hade det förmodligen inte märkts, men det innebär att det är mycket nog för att märkas, så jag kan inte bara ignorera det.

--- Mats ---

Du ställer utmatningsbordet med bultarna vid låset för bordet och justerar in det mha en mätklocka mot kuttern.
pm'a mig din email så skickar jag en bra manual för justering av Hammermaskiner.
/B

bengtn skrev:
Du ställer utmatningsbordet med bultarna vid låset för bordet och justerar in det mha en mätklocka mot kuttern.
pm'a mig din email så skickar jag en bra manual för justering av Hammermaskiner.
/B
Så efter lite tid är resultatet följande:

1. Utmatningsbordet stod snett mot både kuttern och hyvelbladen. Rejält snett, mer än 2 tiondelars skillnad.
2. Ställde om utmatningsbordet, vilket var lätt, och det var stabilt.
3. Ställde om inmatningsbordet till att matcha utmatningsbordet.

Det sista var svårt. Inmatningsbordet är inte lika stabilt. Muttrarna på inmatningsbordet är nu så djupt nedskuvade att den översta av dem inte kan dras ett enda halvvarv närmre plåten, inget justerutrymme kvar alltså. Detta ledde till att jag drog sönder motmuttern till den ena av skruvarna (sitter på bara två gängvarv).

Inmatningsbordet går inte att få ner helt rätt, förrän låste spänns. När låset spänns hamnar det i rätt läge, men rörelsen i bordet känns alldeles för stor, och det borde finnas mer justermarginal. Funderar på om man skulle våga pilla mer på något annat på inmatningssidan.

Hyveln just provkörde, hyvlar perfekt, första varvet på den 25 cm breda bit som sist blev snedare för varje omtag gjorde den helt slät, den "suger" fast i hyvelbordet.

Så otroligt nöjd. Nyfiken på Ni andra som har A3-31:

1. Rör sig bordet nedåt när Ni spänner det? (cirka en tidondel på låssidan).
2. Fler som har bultarna i princip i botten?
3. Någon som vet hur man justerar något annat så bultarna kommer upp en 2-3 millimeter utan att annat blir fel?

--- Mats ---

Mats Bengtsson skrev:
Så otroligt nöjd. Nyfiken på Ni andra som har A3-31:

1. Rör sig bordet nedåt när Ni spänner det? (cirka en tidondel på låssidan).
2. Fler som har bultarna i princip i botten?
3. Någon som vet hur man justerar något annat så bultarna kommer upp en 2-3 millimeter utan att annat blir fel?

--- Mats ---
Bra att du fick till det Mats!
1. Nej mina bord rör sig inte alls. Om bordet rör sig kan det bero på att de två bultarna inte sitter exakt lika i höjd mot ytorna på bordet. Det kan bli många försök att till det. Du måste också justera mittenbulten så att bordet spänns lagom hårt.
2. Nix
3. Om du tittar på sprängskissen i manualen (sid 705 i min) finns ett par paddel-liknade delar (nr 30) som håller bordet på gångjärnssida. Tror du kan jusera bordet mha dem. Ner på gångjärnssidan och upp på den andra sidan. De var f.ö. dessa som hade gått av i min maskin och gjorde så att den tappade inställningen varje gång jag ställde om till planhyvling.

Man kan pilla med detta hur länge som helst så om det funkar så låt det vara!
/B

bengtn skrev:
Bra att du fick till det Mats!
1. Nej mina bord rör sig inte alls. Om bordet rör sig kan det bero på att de två bultarna inte sitter exakt lika i höjd mot ytorna på bordet. Det kan bli många försök att till det. Du måste också justera mittenbulten så att bordet spänns lagom hårt.
2. Nix
3. Om du tittar på sprängskissen i manualen (sid 705 i min) finns ett par paddel-liknade delar (nr 30) som håller bordet på gångjärnssida. Tror du kan jusera bordet mha dem. Ner på gångjärnssidan och upp på den andra sidan. De var f.ö. dessa som hade gått av i min maskin och gjorde så att den tappade inställningen varje gång jag ställde om till planhyvling.

Man kan pilla med detta hur länge som helst så om det funkar så låt det vara!
/B
Tack Bengt,

Jo jag har hittat dem på sprängskissen, och de nämns i en av manualerna du skickade som sättet att ordna att borden ligger parallella med varandra på längsled. troligen kan jag åstadkomma både och med dem.

Det som oroar mig är att utbordet är hundra procent stabilt, men inte inbordet, och att felet i inställning funnits sedan hyveln levererades, av någon anledning skickades den ändå. Å andra sidan sitter inbordet med en rörelse för att kunna justera hur mycket som tas per gång så det är kanske inget att hänga upp sig på.

Får väl prova lite till innan jag bestämmer mig. Just nu fungerar det som en ren dröm. Jag börjar misstänka att oberoende av vad man köper så är en egenhändig justering ett stort steg framåt.

--- Mats ---

Mats Bengtsson skrev:
Jag börjar misstänka att oberoende av vad man köper så är en egenhändig justering ett stort steg framåt.
QUOTE]

Det är sant. Det går alltid att skruva in justeringarna lite bättre och kom ihåg att det är ett förträffligt skäl att köpa lite mer oumbärlig utrustning. En oneway och en linjal tex.
/B

bengtn skrev:
Mats Bengtsson skrev:
Jag börjar misstänka att oberoende av vad man köper så är en egenhändig justering ett stort steg framåt.
QUOTE]

Det är sant. Det går alltid att skruva in justeringarna lite bättre och kom ihåg att det är ett förträffligt skäl att köpa lite mer oumbärlig utrustning. En oneway och en linjal tex.
/B
Umm, bra grejer, och att kunna veta att något är rakt är viktigt. Istället för Starret, (som lite opraktiskt mest är till för att mäta), använder jag MFS som är väldigt raka de med (och som dessutom har praktisk användning).

Oneway är nog pålitligare, men istället för oneway använder jag [länk] denna digital höjdmätare.

Men det jag funderar på är en pryl som Theofil i malmö har inne, borta vid frässtålen. Kan inte hitta den på nätet, minnas inte exakt vad den hette, Anglia eller angria eller något, och digital heaigh gauge, såg fantastiskt noggrann ut (inte högre upplösning än min,men den mäter rakt ovanifrån, precis som oneway, så den borde kunna bli mer pålitlig.

--- Mats ---

bengtn skrev:
Här har du en fattigmans oneway från en annan Hammerägare.

/B
Whoooshh!, test indicator, 10 gånger vanlig upplösning. Jepp, man kan gå hur långt som helst. Starkt intresse från min sida.

--- Mats ---

bengtn bengtn skrev:
/B

Har precis samma utmaning. Har skickat dig ett meddelande om du råkar ha kvar instruktionerna.....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.