5 645 läst ·
18 svar
6k läst
18 svar
Blå bosch borrskruvdragare
Sida 1 av 2
Hej!
Jag har kollat runt på byggahus ett längre tag och nu tänkte jag låna lite av den samlade kunskapen som finns här på forumet.
Vi har precis köpt hus(hyresrätt tidigare) och nu har verktygsdjävulen vaknat till liv . Jag har hunnit övertyga sambon att kap/gersåg är ett måste och smög samtidigt in en sticksåg.
Nu har jag fått upp ögonen för en Bosch GSR 18V-60C, men jag lyckas inte hitta några erfarenheter om den. Är det någon här som har åsikter om den? Jag är inte ute efter app-stödet(även fast jag lär testa det om det blir ett köp), utan mest att det verkar vara en rejäl dragare i smidig förpackning (5Ah skadar ju inte heller). Jag har redan en blå bosch sen några år tillbaka, men det skadar ju inte med en uppgradering
.
Tack på förhand!
Jag har kollat runt på byggahus ett längre tag och nu tänkte jag låna lite av den samlade kunskapen som finns här på forumet.
Vi har precis köpt hus(hyresrätt tidigare) och nu har verktygsdjävulen vaknat till liv . Jag har hunnit övertyga sambon att kap/gersåg är ett måste och smög samtidigt in en sticksåg.
Nu har jag fått upp ögonen för en Bosch GSR 18V-60C, men jag lyckas inte hitta några erfarenheter om den. Är det någon här som har åsikter om den? Jag är inte ute efter app-stödet(även fast jag lär testa det om det blir ett köp), utan mest att det verkar vara en rejäl dragare i smidig förpackning (5Ah skadar ju inte heller). Jag har redan en blå bosch sen några år tillbaka, men det skadar ju inte med en uppgradering
Tack på förhand!
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 622 inlägg
Ser ut att vara identisk med GSR 18 V-EC fast man lagt till "Simply connected" som jag inte vet vad det är. (Går att jämföra på Boschs hemsida)
Jag är nöjd med min 18V-EC =)
Jag är nöjd med min 18V-EC =)
Letar också lite blå bosch skruvdragare, fastnar hela tiden på detta paket https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4089925
Det måste väl vara en bra deal?
Skulle man köpa båda löst skulle det landa på 7500 (iofs med 4 batteri), eller jämför jag fel?
GSR https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2728248
GDX https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2589755
Det måste väl vara en bra deal?
Skulle man köpa båda löst skulle det landa på 7500 (iofs med 4 batteri), eller jämför jag fel?
GSR https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2728248
GDX https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2589755
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 622 inlägg
Att jag missade det, betalade 2500 för min 18V-EC inkl 2x4Ah batteri.
Jämför man priserna när det varit som billigast skulle det landa på 6900 om man köper båda löst, dock med 4 batteri men utan L-boxx.
Paketet + två extra batteri skulle landa på ca 5800, fortfarande mycket billigare.
Paketet + två extra batteri skulle landa på ca 5800, fortfarande mycket billigare.
Jag har det paketet fast med kolborstmotorer. Jag är nöjd, men jag tror inte man ska låta sig luras av fyrkantfästet på GDX. Visst, det är smidigt, men man måste ju lika gärna kunna använda en sexkant- till fyrkantsadapter.
De har kräm så det räcker och blir över. Min borr går oftast med annat än borr i chucken (stålborste etc) och man kan köra LÄNGE innan det indikeras att batterierna minskat i laddning.
Om jag hade köpt idag så hade jag nog satsat på 12V borr + slagskruvdragare för smidighetens skull. Jag trodde att jag skulle köpa fler prylar i 18 V-serien men har inte hittat något som känns vettigt att köra utan sladd. Blir nog en powerbank till sommaraktiviteterna, men stickis, vinkelslip osv är bäst med sladd.
+ Slagskruvdragare är underbart, mest för att det är lätt på handlederna
+ Skönt att ha två maskiner; förborra och skruva utan att byta
+ Bra med batteritid, snabb laddare. Tror inte man behöver 4 st om man inte kör hela dagarna och aldrig tar paus.
- Om man inte behöver kraften så är 12 V smidigare.
De har kräm så det räcker och blir över. Min borr går oftast med annat än borr i chucken (stålborste etc) och man kan köra LÄNGE innan det indikeras att batterierna minskat i laddning.
Om jag hade köpt idag så hade jag nog satsat på 12V borr + slagskruvdragare för smidighetens skull. Jag trodde att jag skulle köpa fler prylar i 18 V-serien men har inte hittat något som känns vettigt att köra utan sladd. Blir nog en powerbank till sommaraktiviteterna, men stickis, vinkelslip osv är bäst med sladd.
+ Slagskruvdragare är underbart, mest för att det är lätt på handlederna
+ Skönt att ha två maskiner; förborra och skruva utan att byta
+ Bra med batteritid, snabb laddare. Tror inte man behöver 4 st om man inte kör hela dagarna och aldrig tar paus.
- Om man inte behöver kraften så är 12 V smidigare.
GDX är slagskruvdragaren som är smidig när man skruvar trall exempelvis dock låter en slagskruvdragare mycket men du slipper vridmomentet. Fyrkantsfästet fäster du bitsen i direkt. Det är mycket mer prisvärt med ett kombi pack istället för en i princip samma som du kan ställa in via en app. (Du får mer en tvåverktyg för samma pris som skruvdragen med app. )
Det är det senaste inom elhandverktyg att man ska kunna ställa in varvtal och moment etc beroende på maskin via en app. I vissa fall kan det vara bra men troligen kommer du inte att använda det särskilt mycket om du inte har ett moment som ska göras om och om igen i knepiga material.
Det är det senaste inom elhandverktyg att man ska kunna ställa in varvtal och moment etc beroende på maskin via en app. I vissa fall kan det vara bra men troligen kommer du inte att använda det särskilt mycket om du inte har ett moment som ska göras om och om igen i knepiga material.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 622 inlägg
Jag vill då inte hålla på att fippla med telefonen för att ställa om dragaren 
GDX har ett kombinerat fäste för vanliga bits (sexkant) och mutterhylsor (fyrkant). De flesta slagskruvdragare har bara sexkant.Lexington skrev:
Man kan alltså sätta en hylsa direkt på GDX, men på andra slagisar behöver man en adapter med bitsfäste i ena änden och hylsfäste i andra änden.
Nej fy. Inte jag heller.13th Marine skrev:
Produkter som diskuteras: "bitshållaren"
Bitshållare
Våra bitshållare är designade för att erbjuda bekvämlighet och enkelhet när du arbetar med olika skruv- och borrprojekt. De håller dina bits stabila och säkra under användning, vilket möjliggör mer noggrannhet och effektivitet i ditt
Läs mer
Fortsätter med lite kommentarer... När det gäller AH styrka så räcker 4ah väldigt bra när det gäller skruvdragare. Det som händer på marknaden är att batterierna får längre AH styrka är att man kan använda dem i mera energi krävande applikationer exempelvis kap & gersågar. (Det finns batterier i de flesta yrkes fabrikat med 8ah eller mer och då funkar får man drifttider på sina batterimaskiner som nästan dagslånga även för kap & ger. Det som kan vara positivt med uppkopplade verktyg är att du kan strypa effekten när du tex skruvar eller borrar och genom detta sparar drifttid dock är detta kanske en marginell skillnad för GDS.
Ja 4 ah räcker med marginal. Har de till min 18 v ec, och hade nog föredragit lättare batteri med lägre ah egentligen. Enda gången när jag haft riktig nytta av 4 ah var när jag borrade hål i husets bottenplatta med ett kärnborr, där gick ah snabbt.
I övrigt är jag inte särskilt nöjd med min 18 v ec. Chucken vobblade något brutalt när den var ny. Fick det "åtgärdat" hos bosch. Men vobblade fortfarande för mycket för att vara acceptabelt. Sen är den alldeles för "snabb" när man trycker av försiktigt. Dvs det kan vara svårt att dra en skruv lite försiktigt på låga varv.
Hade själv köpt Flex dd 2g 10.8 v ec i dagsläget. Verkar ha grymma spec, och det jag köpt av Flex hittills har varit helt felfritt.
I övrigt är jag inte särskilt nöjd med min 18 v ec. Chucken vobblade något brutalt när den var ny. Fick det "åtgärdat" hos bosch. Men vobblade fortfarande för mycket för att vara acceptabelt. Sen är den alldeles för "snabb" när man trycker av försiktigt. Dvs det kan vara svårt att dra en skruv lite försiktigt på låga varv.
Hade själv köpt Flex dd 2g 10.8 v ec i dagsläget. Verkar ha grymma spec, och det jag köpt av Flex hittills har varit helt felfritt.
Kunde inte riktigt motivera ett köp av combon ovan så tänkte att jag visar det för frun. Det brukar funka så att hon suckar o säger "du har ju en skruvdragare, vad ska du med dom till", vilket brukar göra valet för mig lättare.
Men idag hände något! Hennes respons va "köp du det"
2 min senare va det beställt, frågan är bara vad frun har i baktanke, men det bryr man väl sig mindre om nu
Men idag hände något! Hennes respons va "köp du det"
2 min senare va det beställt, frågan är bara vad frun har i baktanke, men det bryr man väl sig mindre om nu