Reklamblaskan från Jula damp ned igår, och uppmärksammade att deras sänksåg är sänkt (ofrivillig ordvits) till 1199 kr.
Tillkommer gör skenorna som nu kostar 399 kr styck.

Lär knappast vara någon Festool, men vad tror ni, är den värd att ens åka och titta på?

Skall bygga badrum snart med Fibo-Tresposkivor, så jag kommer behöva kapa både rakt och med fina snitt.

http://www.jula.se/sanksag-1-2-kw-o160-mm-020180

Det komiska är att de sänkt pris på en produkt jag knappt sett att de ens haft på ordinarie pris.

Åka och kika på kan det väl absolut vara värt. Åk gärna på Bauhaus och jämför med scheppach också. Priset blir ju en del högre med dessa än det ser ut då du troligen ändå vill ha dubbla skenor plus tillbehörspaketet - 2200 kr. Känn efter så den känns stabil i skenan så du kan lita på att den producerar raka snitt.

Är båda alltför rappliga blir väl alternativen antingen en bra cirkelsåg med hemmabyggs skena. En begagnad festool ts55 på blocket (brukar gå att hitta för ca 3000 kr) eller kanske att importera en makita sp6000 från england

Redigerat:
  • Gilla
Pingo
  • Laddar…
Den där är väl misstänkt lik Scheppach modell?? Bara färgen som skiljer.
Överlag tycker jag att dock att "Meec+" grejor är rätt bra, fullt i klass med gröna Bosch iaf.

Jag var där för några dagar sedan för andra ärenden och trots att jag har Festool kunde jag inte låta bli att känna på både denna och Scheppach, de var likvärdiga. Inget att ha med andra ord. Poängen med sänksåg är precisionen, så dessa maskiner är rätt meningslösa då en bra cirkelsåg lär göra ett bättre jobb.
Off-topic, om du ska såga i Fibo trespo med en Festool sänksåg så såga med den synliga sidan ovan. Snittet blir riktigt fint då. Lite märkligt för man brukar ju normalt ha synliga sidan neråt.

Tycker jag har det mesta men saknar faktiskt en sänksåg och det jag kände på Scheppachen så fullt i klass med i alla fall DW's (dock vägrar jag använda en DW med deras sänkmekanism).

Får kolla noggrannare när det skall bli köp.

/Kent

Har inte sett någon av de nya, men vill minnas att jag hört gott om Scheppachen. Är fortfarande skeptisk till Meec+ dock. Kvalitén verkar otroligt ojämn.

snickarboden skrev:
Tycker jag har det mesta men saknar faktiskt en sänksåg och det jag kände på Scheppachen så fullt i klass med i alla fall DW's (dock vägrar jag använda en DW med deras sänkmekanism).

Får kolla noggrannare när det skall bli köp.

/Kent
Hur menar du med DWs sänkmekanism?
Har inte mer än sett deras sänksågar på bild, därav min nyfikenhet. :)

Jag har känt på den i affären och tror den skulle fungera tillräckligt bra för ditt ändamål.
Men en högkvalitetssåg kommer alltid att vara roligare och bättre;)

FredrikR skrev:
Hur menar du med DWs sänkmekanism?
Har inte mer än sett deras sänksågar på bild, därav min nyfikenhet. :)
DW's sänkmekanism är inte som Festo och andras utan på den sågen sänks hela sågen som ett parallellogram, dvs sågkroppen sitter i två armar.
Tyckte det kändes extremt tungt och bökigt att hantera den när jag provade.

/Kent

Ah, då är jag med, tackar! :)

Jag brukar hyra en Festool + 140cm-skena när jag ska göra sänksågsjobb. Det brukar kosta cirka 250 kr för en helg.

Men det har blivit några gånger, så jag tänkte jag skulle köpa en egen. Har gjort några försök på blocket men gått bet.
Så då bestämde jag att titta närmare på julas Meec-sänksåg.
1190 för sågen, plus 395 för en skena.

Fanns inget provex, att klämma på i butiken så jag köpte för att testa hemma.

För det första. Meec och Scheppach verkar vara samma, har folk tidigare sagt. Klingan på Meec är också märkt scheppach. Se här:
qMXiXh.jpg

Jag hade inget att såga men jag tänkte kolla hur skenan var. Den var så här:
http://www.youtube.com/watch?v=Yu__eB9BzPg

Som ni ser, glappig. Inget kul att jobba med. Jag lämnar tillbaka min och fortsätter hyra.
Bra verktyg är a och O för att det ska bli ett bra resultat och för att det ska vara kul att jobba. Det blir inte kul att jobba när man har sånt glapp!

Det är min åsikt.
/Bråkis

Redigerat:
Köpte min festool på tradera för under 1000 lappen, klart den inte var i nyskick men den sågar kanon och är underbart att jobba med :-) så mitt tipps är helt klart att köpa en beg.proffs maskin iställt

undrar försiktigt vad skillnaden är mellan cirkelsåg med skena och sänksåg med skena?
vad vinner man med en sänksåg?

Det glappade inte dåligt på skenan där inte! De kommer säkert att sälja rätt bra och folk som aldrig provat en Makita eller Festool kanske blir nöjda med det där, men för mig skulle det inte funka.

@pepparkakshuset:
En sänksåg är ungefär som en cirkelsåg, men den är konstruerad så att man kan sänka ner klingan till ett förinställt djup under tiden sågen går (på ett säkert sätt). De är dessutom mer inkapslade än cirkelsågar så det dammar betydligt mindre när man sågar med dem.

Bråkis det där såg inget vidare ut, men din stavparketläggning var inspirerande! Jag antar att det var din eftersom det var samma person som lagt upp klippet.

/woodchuck

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.