Byggahus.se

Problem med planhyvel Elektra Beckum (Metabo) HC 260

1. D
    Medlem · Stockholm · 13 inlägg

dynaflux

Medlem
    Jag har en Elektra Beckum HC 260 där det blir ojämnt på bredden när jag planhyvlar, det diffar typ 1 mm från kant till kant. Rikthyvlen fungerar som den ska och jag har justerat stålen.
    Måttar jag med en jämn träkloss som jag lägger på det undre bordet kan man se att det är ojämnt. Fick ett tips om att det kunde vara lagerna till kuttern men det går inte att känna något spel. Om kuttern skulle sitta snett så hade det synts att hyvelstålen legat ojämnt i kutterns falsar.
    Så då återstår bordet under planhyveln. Men allting sitter tajt, inget glapp i ledskruvar och bordet är plant. På något sätt verkar det som att ledskruvarna inte är i synk. Detta är ju bara en gissning men så god som någon annan eftersom jag uteslutet allting annat. Antar att ledskruvarna är förbundna med kedjor men frågan är om de går att justera på något sätt.

Jag har pratat med Metabo som hänvisat till serviceverkstäder men de har ingen direkt teori, de har bett mig kolla några saker vilket jag gjort.

Någon som har en teori eller var jag kan hitta en manual för reparation eller justering?

2. Ola C
    Youtubesnickare · Skåne · 3 969 inlägg

Ola C

Youtubesnickare
    Nu har inte jag en sån hyvel men min förra hyvel av sämsta kinasort hade samma problem. Där styrdes planbordet av kedja som gick runt alla 4 gängade stänger, tror det är snarlik konstruktion på ganska många hyvlar.

Förutsatt att hyveln "alltid" varit sådär så det inte hänt plötsligt (för då är något annat fel) så funkade följande för mig;

Kommer inte ihåg demonteringsproceduren exakt, tror nästan det räckte att lägga hyveln på sidan så man fick åtkomst till undersidan. Lossa kedjespännaren (alltså inte bryta kedjan) så man kan få bort kedjan från ett kugghjul. Sen snurra jag kugghjulet och sen tillbax med kedjespännaren. Fick det inom en tiondels mm.

Det går enkelt att räkna ut hur många kuggar du ska snurra hjulet. Ett varv kugg ger ju samma förflyttning som stigningen på stången.

Det underlättar väsentligt att ha en indikatorklocka som du kan knuffa in o mäta avstånd till kuttern.

Redigerat 22 sep 2017 19:46
  3. D

dynaflux

Medlem
    Det kan alltså vara det jag misstänker. Dock är detta en bättre maskin, om än ingen proffsmaskin men jag börjar misstänka att den varit så från start - jag fick ärva den av min pappa men har inte planhyvlat så mycket. Jag har dock lagt märke till det alltid men det är mer påtagligt när jag börjat "finhyvla". Svårt att tänka mig att det är något som kan ändras, så jag tror det är fel från fabrik. Som det ser ut är det rätt mycket som måste plockas isär för att komma åt mekaniken.

4. Frustrator
    Verktygstokig · Halland · 5 551 inlägg

Frustrator

Verktygstokig
    Vet inte hur din hyvel ser ut exakt, googlade bara lite snabbt på den och verkar lik den jag lånat ut till en kollega och på den är det bara att skruva loss fyra bultar som håller den på stativet, och sen vända upp och ner på den.

5. D

dynaflux

Medlem
    Jo, det ser ut som man kommer åt det undre innandömet genom fyra bultar och antagligen är mekanismen åtkomlig där, frågan är om det finns något man kan justera.

6. Frustrator
    Verktygstokig · Halland · 5 551 inlägg

Frustrator

Verktygstokig
    Kedjespännaren bör rimligtvis finnas på samma plats eftersom den måste ligga intill kedjan. På min var det i princip stången som var kopplad till vevmekanismen (där man skruvade för att ändra tjocklek) som var spänningen..

7. D

dynaflux

Medlem
    Det verkar inte finnas något "glapp" mellan ledskruvarna. Hade kedjan varit dåligt spänd skulle de andra skruvarna inte följa med när man vrider veven fram och tillbaka - de hänger med direkt. De är alltså bara i osynk och frågan är varför, det kan ju vara något som lossnat, man tänker såklart på att kedjan hoppat över en kugg men då skulle den vara så ospänd att det borde kännas.

Men jag tror ändå du satt mig på spåret.

8. Ola C

Ola C

Youtubesnickare
    1mm diff är mer än en kugg fel, vad har du för stigning på stängerna, typ 2mm? Jag tror det är ca 10 kugg per hjul, alltså 0.2mm per kugg isåfall. Den kan ha hoppat men också varit felinställd från fabrik.

9. D

dynaflux

Medlem
    Jo, såklart ger en kugg mer fel. En teori jag har är ett fel som jag råkade ut för på min CNC-maskin. Plötsligt gick den helt bananer men efter ett tag rättade det till sig. Jag misstänkte såklart mjukvara och styrenheter men när jag gått över till att felsöka det mekaniska och plockat isär det mesta hittade jag felet. Ett drev sitter på en D-axel, låst med en stoppskruv som börjat gänga ur sig. Drevet kunde glappa mellan ändarna på den flata ytan vilket blev fatalt eftersom den styr matningen av fräsen. Det hade upphört när stoppskruven slutligen fastnat i ena änden av den flata ytan.

Så med en stor portion tur är det samma/liknande fel på hyveln. Men teorier förblir teorier innan jag skruvat isär den.

10. D

dynaflux

Medlem
    Nu har jag hittat mekaniken. Kedjan är spänd, kugghjulen sitter på axlarna med genomgående sprintar. Det finns inte en chans att något har kunnat röra sig så jag antar att den varit så från fabrik.
    Min tanke är att öppna kedjelåset, ställa den rätt och lägga på kedjan igen.Frågan är bara hur man får den rätt i alla hörn. Det är lätt att mäta i sidled mot stålen, värre i längdled.

Någon som vet var man kan få tag i en servicemanual?

11. Ola C

Ola C

Youtubesnickare
    Jag höll som sagt på med detta, på den tiden hittade jag en bild hur bordet skulle vara i förhållande till matarrullarna, se här http://wiki.vintagemachinery.org/Getting Peak Planer Performance.ashx

Kort sammanfattat ska höjden till matarvalsarna vara samma på in- och utgångssidan. Så, i sidled mäter du höjd mot kuttern och i djupled mot matarvalsarna. Sidled är mycket mer kritiskt, valsarna är ju fjädrade och kan ta en del diff.

Försök lista ut om ett hörn är lågt eller högt och isåfall vilket och börja där. Försök inte ratta alla kugghjulen på en gång utan ta ett åt gången. Antagligen räcker det att ratta på ett.

12. V
    Medlem · 18 inlägg

vresfura

Medlem
    Kontakta Elverktygsservice AB i Jönköping tel. 036.187080 Tony Han servar Elektra Beckum
    och Metabo maskiner. Han har också en del reservdelar till dessa maskiner; hälsar Vresfura.

13. V
    Medlem · 18 inlägg

vresfura

Medlem
    forts. på ovan nämnda. Goggla fram : PT 260 hobel planer dickenhobel thnicknesser unboxing 2
    / Vresfura

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.