"Nja, den gamla funkat sådär, snitten blir ej helt vinkelraka, verkar som sågen lyfts upp när man sänker ner den"

På den frugan just kom hem med finns det en spärr som låset sågen vid styrskenan så den borde inte kunna åka upp. Däremot var väl passningen på styrskenorna sådär. Funderar faktiskt på att åka tillbaka och kolla om det går att hitta ett par som är bättre. Problemet är att om jag justerat in glappet i sidled på ena skenan kärvar den i den andra. Ställer jag in så den går lätt i den skenan vill den glappa i den första. Dessutom passar dom inte helt perfekt i varandra heller. Nu var det i och för sig dom två sista dom fanns kvar.

Nu tror jag dom är fullt användbara ändå och man får ju som bekant vad man betalar för. Såg känns i alla fall väldigt stabil och bra. Återkommer när jag provsågat vilket troligen sker i morgon.

/Mats

Redigerat:
senmathal skrev:
Tror jag måste ta upp förhandlingar med frun.
senmathal skrev:
Lyckades till och med få frun att åka och köpa en idag på direkten.
Du måste vara en jäkel på att förhandla. Har du några tips att dela med dig av? :p

senmathal skrev:
"Nja, den gamla funkat sådär, snitten blir ej helt vinkelraka, verkar som sågen lyfts upp när man sänker ner den"

På den frugan just kom hem med finns det en spärr som låset sågen vid styrskenan så den borde inte kunna åka upp. Däremot var väl passningen på styrskenorna sådär. Funderar faktiskt på att åka tillbaka och kolla om det går att hitta ett par som är bättre. Problemet är att om jag justerat in glappet i sidled på ena skenan kärvar den i den andra. Ställer jag in så den går lätt i den skenan vill den glappa i den första. Dessutom passar dom inte helt perfekt i varandra heller. Nu var det i och för sig dom två sista dom fanns kvar.

Nu tror jag dom är fullt användbara ändå och man får ju som bekant vad man betalar för. Såg känns i alla fall väldigt stabil och bra. Återkommer när jag provsågat vilket troligen sker i morgon.

/Mats
Kan tillägga att det är precis samma problem med skenorna till min makitasåg.

Det var ändå en liten tröst. Dom kanske är gjorda vid samma fabrik i China. Dom bästa får Festool som dom betalar lite mer för och sedan Makita o.s.v. Dom som är tappade i golvet får till slut Meec :) Min ena skena var faktiskt lite stött i kanten men inte mer än att det gick rikta till med en skiftnyckel. Inget som har någin betydelse för funktionen.

Läste denna tråd och man får väl säga att man inte alltid tycks få vad man betalar för. http://www.byggahus.se/forum/verkty...nett-med-en-nykopt-festool-5-m-styrskena.html

Jag var ju tvungen att kolla upp min Julaskenor och dom var spikraka både då jag la dom mot varandra och med ett hyfsat långt vattenpass.

/Mast

Alfredo skrev:
Du måste vara en jäkel på att förhandla. Har du några tips att dela med dig av? :p
Tja tipset stod väl i tråden. Det gäller att få det att framstå som om det är för hennes skulle verktygen ska inhandlas :)

/Mats

Redigerat:
  • Gilla
F_man
  • Laddar…
P Peligroso skrev:
Är det här samma såg som tidigare har diskuterats här i tråden, eller är detta en ny version?

[länk]

1599:-

Edit: Verkar vara en annan, 165 mm klinga på denna och 160 på förra. Någon som har erfarenheter av den nya varianten? Undrar hur den står sig mot Scheppach PL/CS55
Är säkert ett kanonköp för pengarna...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.