8 536 läst ·
19 svar
9k läst
19 svar
Ny klyvsåg, bordssåg
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
Har en... fullständigt oduglig såg till ngt seriöst.W jonkeboy skrev:
Har dw745 och rullbart bord under. Sjukt nöjd, riktigt bra såg. Tror jag gav 6k för uppsättningen från ffx.W jonkeboy skrev:
Jag investerade precis i en Metabo TS 254, Jag kollade nog på ett 10-tal varianter, sållade ner till 3 modeller. Bosch GTS 10 J, DeWalt DW745 och Metabo TS 254.
Anledningen till att jag valde Metabon är en kombination av pris samt vad som ingår i köpet.
Jag ville gärna ha en mobil såg med benställning och hjul. Visst går både Bosch och DeWalt att få med detta, men då springer kostnaden i höjden.
I Metabon fick jag förutom mobiliteten, ett utdragbart utmatningsbord, bordsbreddning 630mm, mjukstart, motorbroms, elektroniskt motorskydd, dubbelt spånutsug.
Sågen känns gedigen och jag kommer försöka göra en utvärdering när jag använt den ett tag.
Jag kollade också vilken höjd som sågen klarar i 45 grader. I data anges 50mm, men jag fick fram ca 64mm, 90 grader stämmer med data 87mm vilket jag också kom fram till.
Vinkelanslaget har minimalt glapp.
Parallell anslaget/Linjalen känns solid och fast när man låser fast den.
Dock tror jag att DeWalts linjal är bäst i klassen.
Behövde jag inte mobiliteten samt att ekonomin inte var en begränsning hade jag valt DeWalt dw745.
Anledningen till att jag valde Metabon är en kombination av pris samt vad som ingår i köpet.
Jag ville gärna ha en mobil såg med benställning och hjul. Visst går både Bosch och DeWalt att få med detta, men då springer kostnaden i höjden.
I Metabon fick jag förutom mobiliteten, ett utdragbart utmatningsbord, bordsbreddning 630mm, mjukstart, motorbroms, elektroniskt motorskydd, dubbelt spånutsug.
Sågen känns gedigen och jag kommer försöka göra en utvärdering när jag använt den ett tag.
Jag kollade också vilken höjd som sågen klarar i 45 grader. I data anges 50mm, men jag fick fram ca 64mm, 90 grader stämmer med data 87mm vilket jag också kom fram till.
Vinkelanslaget har minimalt glapp.
Parallell anslaget/Linjalen känns solid och fast när man låser fast den.
Dock tror jag att DeWalts linjal är bäst i klassen.
Behövde jag inte mobiliteten samt att ekonomin inte var en begränsning hade jag valt DeWalt dw745.
Med risk för att låta negativ men Metabon hade en hel del som klagade på att klingan gängade loss (pga den kraftiga bromsen) - det fick mig att välja GTS10 XC.
Men metabons ben - med hjul - och hopfällningen är ju helt enkelt genial och det var ett svårt att välja bort.
Men metabons ben - med hjul - och hopfällningen är ju helt enkelt genial och det var ett svårt att välja bort.
Klicka här för att svara