hej,

Jag har nu börjat slita ut min nuvarande skruvdragare, en AEG 14,4 V. Varit mycket nöjd med den faktiskt!

Jag sysslar med lättare husrenovering och altanbyggen på hobbynivå kan man säga men vill samtidigt ha kvalité på grejerna när jag använder dom.
Vill kunna dra 6x140 skruv rakt genom en regel utan strul tex även om det inte händer så jätte ofta.

Har kikat lite på kombi kitt från makita både med borstmotorer och borstfria sådana.

Klarar jag med med de äldre borstmotorerna eller kommer jag ångra mig att jag inte köpte de borstfria?

Är det någon som kan ge mig lite tips angående detta?
Skickar med en länk på ett kitt jag kikat på: https://www.toolab.se/produkt/Makita-DLX2118MJ-Combokit-DDF480DTD148-Shimano
https://www.toolab.se/search.php?search_string=Makita+skruvdragare

Vad tror ni om detta? Tycker priset verkar helt okej.

Mvh Zeke

Köp borstfritt. Alla gånger.

L logic skrev:
Köp borstfritt. Alla gånger.
Okej, du kan inte utveckla lite.

Jo, beklagar det korta svaret.

Borstlösa maskiner håller betydligt bättre. Tekniken är överlägsen på flera punkter:

1. Borstlösa maskiner håller längre - Upp till tio gånger längre än borstvarianter
2. Borstmaskiner tappar kraft med tid och användning vilket märks mycket mer än på borstlösa varianter

Alla proffstillverkare (Milwaukee, Blå Bosch, Makita, Festool, etc) går helt över till borstlösa maskiner och de ligger i framkanten på utveckling. Det visar ju tydligt vart utvecklingen är på väg. Så därför hade jag valt borstfria alternativ :)

Redigerat:
L logic skrev:
Jo, beklagar det korta svaret.

Borstlösa maskiner håller betydligt bättre. Tekniken är överlägsen på flera punkter:

1. Borstlösa maskiner håller längre - Upp till tio gånger längre än borstvarianter
2. Borstlösa maskiner tappar kraft med tid och användning vilket märks mycket mer än på borstlösa varianter

Alla proffstillverkare (Milwaukee, Blå Bosch, Makita, Festool, etc) går helt över till borstlösa maskiner och de ligger i framkanten på utveckling. Det visar ju tydligt vart utvecklingen är på väg. Så därför hade jag valt borstfria alternativ :)
Tack det var ett bra och utförligt svar! nu gäller det att leta runt i modell-djungeln för att hitta prisvärda alternativ då!

L logic skrev:
Borstlösa maskiner tappar kraft med tid och användning vilket märks mycket mer än på borstlösa varianter
Ja, det var ju klargörande :)

Skillnaden är, rent mekaniskt, att de "borstlösa" saknar kommutator, och till den hörande kol, "borstar".
Och det är de som slits på en elmotor (förutom lagren), och gör att den tappar kraft och till slut stannar.
Kommutatorn kan behöva slipas/svarvas om, och "borstarna", dvs kolen behöver bytas.

Sedan är det också skillnad i elförbrukningen.
Visst verkar det som att elektroniskt styrda, EC-motorer är jämförelsevis väldigt strömsnåla,
i alla fall vid låga effektuttag?

• Gilla
Valkyr
  • Laddar…
Har borstlösa små skruvdragare på jobbet från bosch och makita det är som lite skillnad mot dom tidigare borstade.
Har även hemma en ryobi borstlös och en icket där är skillnaden i livslängd och kraft känns det som.
Det borstade är dock 10år äldre men dom delar på samma batterier

Har kikat runt bland Makitas maskiner och fastnat för deras slagskruvdragare DTD129, verkar vara en lagom maskin för mitt behov!

Med batterier, som jag måste köpa separat då jag inte kan hitta ett paket med batterier+laddare+maskin någonstans, för 3145:- på Verkstadsvaruhuset är det billigaste jag hittar i Sverige.

Vad kan ni säga om denna maskin? Är den okej för en hemmapulare eller ska man kika på värre grejer?

DDF484 ser ut att vara en bra maskin, tankar kring denna?

Tack för hjälpen :)

Måste det vara från Sverige?

Nej det måste det inte, men är det från utlandet vill jag ha en sida man kan lita på så att säga.

DTD129 är en gammal modell som ersatts med DTD148.

Det är väldigt stor skillnad på en borrskruvdragare och en slagskruvdragare, så bland dina alternativ skulle jag välja DDF484. Den är mer multifunktionell.

L logic skrev:
DTD129 är en gammal modell som ersatts med DTD148.

Det är väldigt stor skillnad på en borrskruvdragare och en slagskruvdragare, så bland dina alternativ skulle jag välja DDF484. Den är mer multifunktionell.

Jag vet skillnaden på slag- och borrskruvdragare. Tänkte köpa båda.

Såg att 128 utgått, tittar på den andra modellen.

dof dof skrev:
[länk]
Hittade detta vid en snabbkoll.
Tack snälla! Riktigt förmånligt pris!
Gissar att jag behöver adapter till laddaren? Annars ska det väl bara vara tuta o köra när man beställer? Aldrig beställt från utlandet förut

En ny stickpropp är lättare än adapter.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.