Byggahus.se
Jag har nyligen köpt en begagnad 5-i-1 snickerimaskin av märket CE-MA k156.

Efter lite efterforskning på Google har jag listat ut att ett skydd till bordsfräsen verkar fattas.

Försöker hitta ett nytt eller liknande skydd att ersätta det gamla med, men hittar noll - vad tror ni, går det att få tag på? ( själva utsuget av plåt, som är blått på bilden, finns, men skydden saknas)
 
  • Del av en CE-MA k156 snickerimaskin med fokus på en blå bordsfräs utan skydd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Skyddet brukar ofta kallas för suvaskydd på svenska eller shaw guard på engelska.

Jag tillverkade ett eget suvaskydd till min vertikalfräs men de finns att köpas bland annat från Axminster.
 
Skydden du frågar om dubblar som hjälpmedel för att trycka ämnet mot anhållet, ett alternativ till att köpa skydden skulle vara att istället skaffa ett matarverk. Detta är i princip en motor med att antal drivhjul som man kan justera i relation till anhållet och bordet som ersätter skydden och sköter matningen igenom fräsen. Många anser dessutom att man inte bör använda en vertikalfräs utan ett matarverk då det gör användandet av maskinen betydligt säkrare än att köra för hand.

Fick du med några stål till fräsen? Det kan vara läge att konsultera några av de mer erfarna medlemmarna här om du skall använda stålen eller inte - äldre typer av stål saknar ofta säkerhetsfunktioner som gör dem olämpliga att använda.
 
Redigerat:
tack för svar!

jag har funderat på att bygga ett eget skydd men hittar inga bra justerbara kopplingar för 1/2" fyrkantsprofiler - hur gick du tillväga för att bygga ditt? Ska kolla in Axminster!

maskinen kom utan stål, enligt manualen har det ingått en kutter som vars hål inte är genomgående utan som fästs direkt med en skruv ner i fräsaxeln ( gissar fritt på dom tekniska termerna här :geek: ). Det ingår även en slags chuck + spännhylsor så att man kan använda mindre frässtål. Tänkte köpa ett set med mindre frässtål och använda dessa för att fasa, lägga radier och fräsa spår och tappar - avvaktar med kuttern då det verkar svårt att hitta rätt modell.
 
  • Handbokssida som visar en fräsmaskins delar och tillbehör, inklusive en detaljerad demontering av en komponent och en bärväska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.