Hej!

Är ute efter en bra klyvsåg/bordssåg under 10000. Vad har ni att rekommendera?

Vad ska den användas till?

Frustrator Frustrator skrev:
Vad ska den användas till?
Div klyvning av trästycken t.ex mdf, plywoodskivor, brädor och plank etc.

W jonkeboy skrev:
Div klyvning av trästycken t.ex mdf, plywoodskivor, brädor och plank etc.
Tänkte mer på vilken precision du är ute efter, är det klyva för att lägga plank på fasaden och allmänt hussnickeri. Eller om du tänker att sågen ska duga till finsnickeri/inomhusmöbler mm

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Jag har en inca major, fungerar bra för att klyva saker så länge snitten ska vara 90grader, men bordet tiltas för att få vinklade klyvningar och då blir allt lite krångligare. Att såga plywood/mdf funkar men man måste ha kapat ner delarna på annat sätt först eftersom bordet är ganska litet.

Sen har jag en coronet international, den klyver bra både vinklar och 90grader. Men samma sak med skivor, bordet är knappt 80*80cm så alla skivor måste försågs..

Har en Aeg som jag köpte i våras när den var nedsatt på Bauhaus. Tror jag gav ca 4000:- för den. Har klätt om huset i sommar och klyvt ganska mycket brädor. Har även klyvt lister och liknande och fått det som jag vill ha det.

Med priset ökar precisionen såklart men denna sågen uppfyller mina krav.

• Gilla
ajn82
  • Laddar…
Tänkte mer på vilken precision du är ute efter, är det klyva för att lägga plank på fasaden och allmänt hussnickeri. Eller om du tänker att sågen ska duga till finsnickeri/inomhusmöbler mm
Man vill ju ha så bra precision som möjligt.

W jonkeboy skrev:
Min Festool cs70 är en byggsåg som börjar närma sig bra kvalité. Men den är i princip släpbar endast och kräver mycket tillbehör för att vara komplett.

• Gilla
ajn82 och 1 till
  • Laddar…
norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
Min Festool cs70 är en byggsåg som börjar närma sig bra kvalité. Men den är i princip släpbar endast och kräver mycket tillbehör för att vara komplett.
men då kommer man inte långt med 10'.

W jonkeboy skrev:
Vill ha och behöver är dock två olika saker.
Dels rör sig trä, om du bygger med annat än skivmaterial (en del skivor rör sig också såklart). Sen hjälper det inte att sågsnittet är exakt ner på tiondelen om ens märkning inte är lika exakt. (Typ man mäter upp med en tumstock)
När man bygger panel så behöver man inte ha då exakta saker. Bygger du möbler är precisionen viktigare, men då behöver man inte alltid samma stora kapacitet längd/bredd-mässigt.

W jonkeboy skrev:
men då kommer man inte långt med 10'.
Nä, nya prylar för under 10' kommer ha begränsad precision/kapacitet. Begagnad finns det mer. Sen är frågan om du som sagt behöver mer precision än det du kan få för den slanten.

Vill ha och behöver är dock två olika saker.
Dels rör sig trä, om du bygger med annat än skivmaterial (en del skivor rör sig också såklart). Sen hjälper det inte att sågsnittet är exakt ner på tiondelen om ens märkning inte är lika exakt. (Typ man mäter upp med en tumstock)
När man bygger panel så behöver man inte ha då exakta saker. Bygger du möbler är precisionen viktigare, men då behöver man inte alltid samma stora kapacitet längd/bredd-mässigt.

Nä, nya prylar för under 10' kommer ha begränsad precision/kapacitet. Begagnad finns det mer. Sen är frågan om du som sagt behöver mer precision än det du kan få för den slanten.
Helt rätt. Har kikat på denna dw745 från dewalt. Någon som har nått att säga om den?
Har även kikat på bosch gts 10 xc men där såg jag aty man klagat på anhållet, att det inte blir helt parallellt med klingan. Nån som har kommentarer på det?

W jonkeboy skrev:
Har även kikat på bosch gts 10 xc men där såg jag aty man klagat på anhållet, att det inte blir helt parallellt med klingan. Nån som har kommentarer på det?
Ingen egen kommentar, men vectrex har i princip en hel tråd om det där +ombyggnad av en Bosch.

W jonkeboy skrev:
Helt rätt. Har kikat på denna dw745 från dewalt. Någon som har nått att säga om den?
Har en GTS10XC (hade en GTS10 före den), och jag tycker inte anhållet är något att oja sig över. (y)

• Gilla
ajn82 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.