Byggahus.se

tips hålsåg, hålsågset

1. C
    Medlem · gävleborg · 3 616 inlägg

camaro1969

Medlem
    Hej!

behöver ta upp ett hål för 28mm kopparrör genom träväggen på 30 cm.

hade nästan tänkt köpa ett kit så man har flera storlekar framöver, men vill inte lägga en förmögenhet.
    vad har ni för tips? funkar jula/biltema,

2. Alfredo
    Besserwisser · Västernorrland · 12 583 inlägg

Alfredo

Besserwisser
  3. T
    Medlem · värmland · 411 inlägg

Trollskidan

Medlem
    Är de massivt trävägg "timmer" Bättre med spiralträborr
    Jula har OK satser eller Wish appen.

4. C

camaro1969

Medlem
  5. Alfredo

Alfredo

Besserwisser
    Fast mitt classeförslag landar på knappt 190 kronor och det borde väl vara OK.

6. Alfredo

Alfredo

Besserwisser
  7. C

camaro1969

Medlem
    har provat sånna där borrar och förlängare, och jag ska se om jag kan lägga upp en bild på hur dem ser ut efter att ha provat borra i timmer... ;)

skulle varit en installationsborr isåfall, men en sån kostar väl 500+

tänker mig att man får tömma hålsågen löpande, troligen består väggen av olika skikt av skivor etc, men är det timmer då vettefasen :)

8. T
    Medlem · stockholm · 2 064 inlägg
    Hålsåg är hopplöst att borra med när det ska borras djupare än vad som rums i sågen. Pluggarna som bildas kommer inte att lossna när du borrar i timmer utan du blir tvungen att hugga loss dem vilket inte är så lätt 15cm in i ett 28mm hål.

Jag skulle borrat ett pilothål med en 6mm installationsborr och sedan kört med en plattborr från båda hållen. 15cm från varje håll klarar du dig antagligen utan förlängare. Plattborren är billig nog att det inte är hela världen om du sätter den i en spik.

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Skarverktyg/Traborr/Spiralborr-2000016845/
    http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Skarverktyg/Traborr/Traborr-2000016844/

9. T
    • Laddar…
  10. FredrikR
    Tidsoptimist · Dalarna · 11 131 inlägg

FredrikR

Tidsoptimist
    Precis, nu jag inte slitit ut mitt set, men det lilla jag har använt dem har de funkat väldigt bra.

https://www.proffsmagasinet.se/verk...entrumborr-152mm-28-x-152-mm-diameter-x-langd
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    2608595481-Bild1_large.jpg

Köpte lilla setet först med förlängare, kom sedan på att jag behövde en 28mm varpå det stora beställdes, ser nu att Proffsmagasinet mfl säljer dom lösa :oops:
    Och det lilla setet kan jag lätt sälja, men då går dom upp till 25 så.. :rolleyes:

11. C

camaro1969

Medlem
    bra ide med pilothålet, men sen blir det nog ett helsike med en plattborr om man hamnar på kanten av en timmerstock tex,
    eller i kanten av en regel...

men pilothål och sen hålsåg från båda sidorna då? :)

när jag fick luftvärmepumpen installerad kördes det med hålsåg, och den fick tömmas några gånger men gick väldigt smidigt ändå vad jag minns.
    så skulle vilja ha nå liknande

12. T
    Jag har bara tagit upp större hål mellan 70 och 120mm med hålsåg och då går inte pluggen av. Med ditt mindre hål kanske det går att knäcka den lättare.

Hur som så är pilotborr även bra när du kör med hålsåg. 6mm är lika stort som centrumborren i hålsågen så du slipper den i alla fall.

• Laddar…
  13. C

camaro1969

Medlem

jag testade biltemalösningen med 6mm spiralborr och 30mm träborr

det gick över förväntan eftersom väggen endast bestod av skivor.

körde dock i kanten på en regel första försöket så fick flytta hålen 20mm åt sidan..

men nu är även radiatorinstallaationen klar :)

• Laddar…
  14. T
    Roligt att det gick bra och att du slapp plankvägg!

15. O
    Medlem · Uppsala · 501 inlägg

Octavianus

Medlem
    Jag kan tipsa om biltemas spiralborrar. Nu fanns det bara 25mm som störst, men bra kvalle för pengarna. Julas är bara skit i jämförelse. Har borrat många 20mm hål i timmerväggar osv med dem och funkat mycket bra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.