Verktyg & Maskiner
spaxx: Jag ringde transportstyrelsen. Dom tyckte att jag skulle få köra släpet, men lagen sätter stopp för det. Så det går inte, utan rekommendationen var att köpa ett 750-släp, alternativt ta B96. Och det blir nog B96 och släp får jag köpa efter det.
gårdsnissen: Gissar att en återförsäljare kan ta hem en till dig som reservdel. Har du Swedol i närheten så fråga dem - de brukar vara hjälpsamma och har DeWalt.
heimlaga: Om du tycker att det där är värt att skämmas för då skulle du se mina tillklantningar;) Nu vet du till nästa gång!
BiFuel: [citat] Tack!! Då kör jag med dessa idag och köper finare blad till detaljarbete senare :D
spaxx: [citat] Oj skaplig lastning (y)
kmartinb: Startar en ny tråd eftersom den här frågan drunknar i inlägg om vad som egentligen gäller kring släpvangsvikter och bromsat vs obromsat samt vilket märke som är bäst i min förra tråd då den tråden från början var mer allmän i sin fråga. Så; Är det någon som har erfarenhet av släp från Midtrailer och som kan säga något om kvaliteten på släpet nedan?
bjoma: Körde testbitar både på höger och vänster sida. De högra bitarnas korta kant (den längst ner mot bordet, som man ju borde kunna mäta) blev längre än förväntat. Och de vänstra bitarnas långa kant (nere mot bordet) blev kortare än förväntat. Man kanske behöver göra en lista som du pratar om för de olika vinklarna. Tack för tipset! Men lite tråkigt i såna fall och lite
K_arlstrom: [citat] På en av bilderna så är det 100%, de övriga måste vara samma maskin med och utan cyklon, du tappar alltid lite flöde med en extra begränsning i systemet! Men jag, precis som dom, har upptäckt att det är värt det. Gjorde en "thien baffle" när jag skulle slipa massa spackel och vilken skillnad! (Pytteliten säck i grovdammsugaren)
FreQa: [citat] Ditt tips fungerade perfekt! [bild] @Ola C, du gissade rätt om konstruktionen. Lite slipa och vaselin och nu snurrar den enkelt. Ska se om barnen blir glada imorgon. Lite linolja fick den också.. [bild] Jo den är liten så jag ska ordna stabiliteten senare.
Troberg: Jo, de skriver också att de förenklat bygget en del, tex att man inte behöver borra eller gänga, så i princip bara montera/kalibrera/justera. Själv funderar jag på en laserskärare, men det ena behöver ju inte utesluta det andra...
Jowl: Tack! Tänkte bara passa på att nämna att det blev en Bosch GTS 10 XC (kampanjpris). Tror att den kommer att göra jobben jag behöver den till utmärkt ett tag framöver. En större och bättre får det bli när det finns mer plats och pengar på banken. :) Blev även en 1,5KW spånsug. Denne från Duab.
useless: Min Bruksbo från Rusta är bra om man har en bra klinga avsedd för ändamålet.
badtastex: Frihandsfräsning i massivträ är ingen hit då materialet inte är särskilt homogent. Det kan bli svårt att styra då fräsen beter sig lite olika beroende på var i materialet du skär. Jag har gjort skyltar med vårt husnamn i MDF som jag därefter målat tjockt med täckfärg - detta har hållt ihop bra i sju år nu. Dessa skyltar fräste jag fram på fri hand.
sunnis: Nice! Men något måste ha hänt med frakten på sidan? 89 EUR i frakt för 3m :confused:
Freee123: Håller på och fyller upp lite systainrar med "bra att ha"-skruv. Köpte på mig lite mollyplugg, listskruv och betongskruv mm från Swedol då dom har 85-90% "rabatt" på vissa typer av infästning (utgående sortiment kanske?). Nu undrar jag om det finns andra handlare på nätet som har liknande "erbjudande" eller vad man ska kalla det?
heimlaga: På skiftnycklar och liknande använder jag Farmoil 10W30 ur samma 20-litersdunkar som jag använder i bakändan på traktorn. På spadar och annat som skall grävas i jorden med föreslår jag biologiskt nedbrytbar motorsågskedjeolja.
Stefan N: Kan inte se att det skulle funka.
ullet: [citat] Jag har sett dom, kan vara ett alternativ, men jag hade hoppats kunna använda dom "fyrkantrör" jag redan har.
tergo: [citat] helt rätt det användes i mitten 1970-talet som väl var kom där bättre clips senare ,drygt att arbeta med [bild] [bild] t
badtastex: Det känns som att den där skenadaptern går att modifiera till att passa de flesta fräsbaser! Om ni vill få ännu mer användnig av fräsbasen kan ni modifiera skenan för hålrad med 32 mm. Jag lade upp en tråd om detta för några år sedan, inspirationen kommer från en annan forummedlem. https://www.byggahus.se/forum/threads/modifiera-bosch-styrskenor-till-att-passa-fsn-ofa-ra32.234639/
heimlaga: Jag har sett litet för många sönderspruckna eller kupade gjutjärnsbord för att råda någon att ta risken.
dostoro: De presterar mycket bra, tycker jag. Har sågat ett antal kilometer med både klyv- och kombiklinga och de visar inga tendenser till att behöva slipas (ännu). De är tysta (lite vinande när de är upphöjda till max) och sågar rakt utan tillstymmelse till vobblande. För 800kr med frakt för 2st klingor är jag mycket nöjd. (y):D
boohoo: Ja det börjar bli dags att byta ett par klingor (både till klyvsågen och kapgeren, ingen idé att slipa om) här hemma och då kommer givetvis frågeställningen: Vilka klingor/tillverkare gör bra klingor i dagsläget? Kapas/klyvs enbart skivmaterial (ej melaminbelagd) och trä. Vilka klingor använder ni och kan ni rekommendera dessa?
bulleribock: Om det inte är akut att såga nu, så gör du nog säkrast som du tänker(y)
byggolle: Nej fy fan för kombimaskiner. Har råkat utför dewalt,Makita och Bosch kombisågar och alla är lika usla. Otympliga, krångliga och usel precision på klyvanhåll mm. Jag har en egen som jag fick av någon som hatade den. Jag har aldrig använt den. :p
Gurgel: Har han fler verktyg med samma batterier? Isfl kanske han hellre har kvar sin gamla, då kanske han hellre får ett nytt annat verktyg. Om inte så spelar det väl ingen roll om de bytt batterisystem, endast positivt att få den nya modellen isfl ju. En månads ihärdigt skruvande sätter ju sina spår...
Stugrenoverare: Någon som vet hur man lagar en workmate plus? Remmen (den vita) på bilden har gått av. Remmen synkar vreden. [bild] [bild]