38 656 läst ·
72 svar
39k läst
72 svar
Ska köpa släpvagn men känner mig fruktansvärt velig och osäker
Nä. Jag brukar köra det själv. Virke och byggmaterial är bara en del. Skräp till återvinningcentralen, ved, prylar till och från landet, färdig gräsmatta, toppdress till gräsmattan, gungställningar, jord, snöslungan, åkgräsklipparen, cyklar, möbler, löv och ris, sand till barnens sandlåda och grus är annat som fraktas omkring här.Fredrik.engdahl skrev:När ni ska ha material, brädor som är längre än 3,6 el isolering till ett hus ,beställer ni aldrig ut det med transport istället?
Här i Malmö trakten kostar det ca 6-700kr för dom kör ut och plockar ihop materialet till en. Även om där är risk att man får någon pinne som är vriden så tjänar man på det..
Släpet hade jag bara använt till komplettering av material eller till skit
Va gnäller ni om.... han har ju iaf en varningsflagga långt däruppe, bra om bussen kommer för nära.MathiasS skrev:Ok, båda dessa plåtade på väg hem från Kista.....
Denna tok är nästan värre. Har en video nånstans också. Konstant vobbel i 70 knyck. Det går nästan att se på bilden att släp och bil inte är linjerade utan "i sväng". Så mycket vobblade det.... Föraren såg väldig koncentrerad ut och kände nog att han inte gjorde bra saker, men antagligen inte medveten om varför det uppförde sig på detta vis.... Som sagt, lite mer än halva högen framåt så går det mycket bättre. Här ordentligt negativt kultryck och en kombination som nog fällt ihop sig som en fällkniv vid en häftig inbromsning.
[bild]
Därför köper man alltid mer än man behöver så man kan sortera ut det dåliga och returnera det.Fredrik Å skrev:
Man handlar så klart inte på byggmax eftersom de inte tar trävaror i retur.
Beijer är bra när det gäller returer, aldrig några problem där.
Jag föredrar en liten lätthanterlig obromsad släpvagn på gården. Sparar på krafterna om man behöver skjuta omkring den ensam. Enkelt underhåll också.
Kan väl tipsa om Majava 2526 som är en rejäl obromsad vagn med tipp och bladfjädring som har flakmått 125*262. Går att få lös för mellan 8-9000.
Kan väl tipsa om Majava 2526 som är en rejäl obromsad vagn med tipp och bladfjädring som har flakmått 125*262. Går att få lös för mellan 8-9000.
Stort tack för alla roliga (men samtidigt jäkligt skrämmande) bilder på konstigt lastade släp ! otroligt nyttigt med lite tankeställande exempel från verkligheten. Precis som någon tidigare i tråden nämner så ska jag ha vagnen främst till att köra några enstaka brädor, lite byggmaterial, saker till återvinningen och köra lite möbler och annat smått och gott. Alltså inga jättelass brädor eller flera ton materiel på en och samma gång. till sånt beställer jag hellre hemkörning känner jag.
Men efter att ha provat både obromsat och bromsat bakom bilen så känner jag personligen att jag kommer köpa en bromsad vagn enbart för att känna mig trygg när jag behöver bromsa (men det är min egen personliga känsla bara). Att den kräver mer skötsel gör mig inget då jag i alla fall kommer tvätta, smörja och serva vagnen regelbundet för att kunna ha den många år framöver.
Fortfarande lite villrådig angående vilken vagn jag ska köpa men känner mig mer säker på att det blir en svensk vagn från Sävsjö eller Reko. Ska kolla närmare på de båda vid tillfälle.
Men efter att ha provat både obromsat och bromsat bakom bilen så känner jag personligen att jag kommer köpa en bromsad vagn enbart för att känna mig trygg när jag behöver bromsa (men det är min egen personliga känsla bara). Att den kräver mer skötsel gör mig inget då jag i alla fall kommer tvätta, smörja och serva vagnen regelbundet för att kunna ha den många år framöver.
Fortfarande lite villrådig angående vilken vagn jag ska köpa men känner mig mer säker på att det blir en svensk vagn från Sävsjö eller Reko. Ska kolla närmare på de båda vid tillfälle.
Medlem
· Västra Götaland
· 62 inlägg
Har haft en Tiki-250P (egentligen min fars) under flera år nu. 2 husbyggen, 2 stall och flera andra gårdsbyggnader. ATV kärra till stolpsättning av hagar/ved/sten/jord. Använd i skog och terräng, till att köra maskiner m.m. Dessutom allmänt misshandlad och oomtänksam vård. Aldrig gått sönder, eller några problem i övrigt, förutom att kontakten har slitits av, men det hade nog hänt oavsett märke på vagnen.
Enligt mig ingen budgetkärra eller dålig kvalitet någon stans.
Enligt mig ingen budgetkärra eller dålig kvalitet någon stans.
Oj skaplig lastningMathiasS skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden