Då jag beställt en ny borddsåg så tänkte jag unna den en kombinationsklinga samt en klyvklinga (FTG) med "Full Kerf".
Då alla använder dessa röda Freudklingor på Youtube så resonerade jag som så att dessa borde vara bra klingor.
Tyvärr visade det sig vara ett helvete att få tag i en 250x30 Z=50 Full Kerf kombinationsklinga då i stort sett alla var 5/8" när jag behöver 30mm.
Däremot hade Doug på www.cutting-solutions.co.uk sådana klingor samt en Z=20 Full Kerf FTG klyvklinga. Tydligen beställer han sina klingor/hyvelstål från en tysk fabrik.
Jag chansade och beställde av honom och undrar om någon av er har beställ/använt hans grejer?

Nä men dom har väl rätt bra rykte om man läser på ukworkshop forumet.

Freudklingorna figurerar ofta ja men det är nog mest för att de är rätt OK och väldigt billiga, åtminstone för de som slipper betala frakt o tull o moms för dom. Jag har köpt från ebay uk men det är ingen pålitlig källa, ibland ploppar de upp i passande mått, ibland hittar man knappt något som passar till OK pris.

Vi är några (iaf minst 3) som shoppat samma FTG klinga från Sverige och de flesta av oss 3 verkar nöjda så här långt. https://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/244865-klyvklinga-modell-bast-5.html

Ola C skrev:
Nä men dom har väl rätt bra rykte om man läser på ukworkshop forumet.

Freudklingorna figurerar ofta ja men det är nog mest för att de är rätt OK och väldigt billiga, åtminstone för de som slipper betala frakt o tull o moms för dom. Jag har köpt från ebay uk men det är ingen pålitlig källa, ibland ploppar de upp i passande mått, ibland hittar man knappt något som passar till OK pris.

Vi är några (iaf minst 3) som shoppat samma FTG klinga från Sverige och de flesta av oss 3 verkar nöjda så här långt. [länk]

Ok, får testa en sådan om cutting-solutionklingorna inte håller måttet. Skriver väl lite om klingorna när jag fått sågen samt har sågat lite med den. :)

En liten uppdatering:

Klingorna låg på ICA för upphämtning idag. Lägger upp lite bilder på dem ifall det är av intresse. Tyvärr har inte bordssågen kommit än så jag får vänta med att testa dem. :( Två nya sågklingor på en svart lädersoffa, bredvid en limflaska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild av nya klingor med full kerf och synliga tandspetsar mot mörk bakgrund.
Skapa konto
Närbild på sågklingor med mätlinjal för att illustrera klingornas storlek och tandgeometri.
Skapa konto

Har du nàgra erfarenheter att dela med dig av nu?

De presterar mycket bra, tycker jag. Har sågat ett antal kilometer med både klyv- och kombiklinga och de visar inga tendenser till att behöva slipas (ännu). De är tysta (lite vinande när de är upphöjda till max) och sågar rakt utan tillstymmelse till vobblande.
För 800kr med frakt för 2st klingor är jag mycket nöjd. (y):D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.