Sågklinga på en felder med närbild av centrum och fästelementen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag behöver byta klinga på min felder men jag kan inte få bort den gamla. Jag tolkar det som att jag borde hålla i den yttra sexkantsfattningen och skruva ur den inre insexskruven men allt sitter som berget. Missar jag någonting? Hur gör man enklast sånt här?

En tanke var slående dragare men det går inte pga platsbrist.

Bästa svaret

Bulten som håller klingan är vänstergängad. Du skall lossa den i klingans rotationsriktning.

Det ser olika ut på olika sågar. I gamla Altendorf är det ett hål i bordet över axeln. Genom hålet spärrar man spindeln med en spak som brukar höra till.

Modernare sågar brukar ha en sprint som man håller ner.

Hittar du inget vettigt sätt att spärra klingan. Då kan du hissa upp klingan till max och sedan hindra rotationen framåt genom att hålla emot mellan tänderna och bordet med en spillbit av trä.

Om klingan sitter så hårt att träbiten går sönder när du försöker kan du testa med hårdare trä. Går inte det kan du använda något starkare t ex metall av någon sort.

Varning för det då det börjar bli risk är skador på klinga och bord.

Mvh Findus

Klockrent! Att inte komma på att det blir lättare att komma åt om man hissar klingan i topp är det lite skämskudde över. Jag misstänkte att någonting skulle kunna vara vänstergängat men det är skönare att vara säker innan man tar i.

Om någon annan skulle ha liknande problem kan jag meddela att den yttre sexkantsfästningen är mekaniskt låst till klingans rotation och hade gått att använda för att hålla still med. Jag körde istället med klosstricket.

Om du tycker att det där är värt att skämmas för då skulle du se mina tillklantningar;)

Nu vet du till nästa gång!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.