Verktyg & Maskiner
john68: [citat] Ungf som jag tänkte. Kanske kränger Bandsågen istället och köper bättre fräs.Funderar på om man kunde bygga lyft med små motorer från rullstolsfotstöd. 12v. Går långsamt. Är som en skruv. Får ev bli fortsättningen om man ids.
heimlaga: Ser misstänkt billigkinesiskt ut men jag vet inte....... Å andra sidan bör du kunna hitta en begagnad Solberga eller Arboga eller Strands pelarborrmaskin med växellådsdrift för ungefär samma pengar som den där. Vad jag däremot vet är att jag hittade en så gott som oanvänd Holtzmann metallbandsåg på skroten. Efter att ha undersökt den konstaterade jag att det inte skulle bära sig
hyggabus: Väcker denna tråd, frågan är fortfarande aktuell. Funkar denna för att automatstarta en dammsugare mot en kapsåg ? OM jag fattar det rätt tål masteruttaget 3500 W https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/kopplaanslut/el/grendosa/brennenstuhl-overspanningsskydd-19500a-mast/218539.9308/#
Swed_Dr_Plastic: [citat] Såg bladet fins att köpa i stan, anhålet kommer vi att tillverka skälva. Driv rämen är så nersliten att det inte fins nå tänder kvar på den, tror inte det fan någr att börja med. [bild] [bild] Var iväg till en special butik för just driv rämmar men dom kunde inte hita något.
vectrex: Jag fick in min (med motorn under bordet) i en Audi A4 kombi med fällda baksäten. Utan att montera isär något alls
pools: Hej alla! Trodde jag lagt in en tråd om detta men kan inte hitta den. I alla fall så har jag byggt ett nytt underrede till bordsågen som jag hittade på nätet. Underredet alltså! Hittar inte tråden, men jag tror ni sett den förut. Den är NÄSTAN klar. Det fattas att fräsen ska monteras under sidobordet, och att det behövs ett utmatningsbord. Det jobbar jag på. Återkommer, men det kan
Husqvarna220Ac: Eller köp eftermarknad skylt belysning, googla skyltbelysning Led, finns helkapslade Led.
Demmpa: Håller med Protte, den slangen är för tryckavlastningen.
MathiasS: https://www.idealo.de/preisvergleich/OffersOfProduct/4251881_-saugschlauchverlaengerung-3-5-m-2-863-001-0-kaercher.html
heimlaga: Nu hamnade du i fel tråd tror jag........ som sagt...... hoppas de skrotar det här systemet med trådar som inte är tydligt avgränsade.
Remne: Jag har två Makitadragare som alltid står "stand by" på arbetsbänken. Köpte dessa som combokit i en dubbelsystainer och den är lite osmidig att plocka med, så den står mer eller mindre oanvänd.
Ola C: :crysmile:. Än så länge har jag dock kunnat softa rätt bra när det ska skruvas saker. Uttryck som "det behövs en bit för stjärnskruv" diskvalificerar en fullständigt i ett sällskap som inte bara vet skillnad på philips o pozidrive utan även numret på storleken.
Staffans2000: Man tager vad man haver! Jag sätter fast listerna med 50mm dyckert. De verkar sitta tillräckligt hårt fast.
Bulldog: Är det någon som vet en tving som direkt passar i t-spåret i en Hammer såg's justerbord? Liknande den som är i den bifogade bilden? [bild]
Hennke85: Funderar på att köpa ett kopieringsaggregat till min Luna SP1000 och hittade CopyMax som låg vettigt i pris och som passar alla svarvar. Är det någon som har provat den och vet om den är prisvärd eller om det är ren skit.
Strip: [citat] Jahadu, det stämmer bra det. Det tänkte jag inte på :thinking: Jag la till den nedre bilden för den hade lite bättre fokus.
heimlaga: Helt säkert användbar. Jag har för mig att somliga sågar tunna skivmaterial med den där sortens sågar. Marknadsvärdet är lågt på den där sortens sågar........ men skrota den inte för det är ju alltid någon som behöver en bra maskin!
Utsättaren: Man klarar sig med en smygvinkel också. När du mätt vinkeln så låser du med vingmuttern, lägger smygvinkeln på sågen och justerar klingan tills den linjerar med smygvinkeln.
beneri: [citat] [citat] Jo, det är just en planhyvel jag menar. Jag har en större kombinerad rikt o plan men är trött på att flytta spånhuven upp o ner när man skiftar från rikt till planhyvling. Hittade gamla trådar här från 2007 där man klagade på att anslutningarna till spånsug var för små på t ex Clas Ohlsons maskin..
mattiasp: De här har onödigt hög toleransklass för ändamålet, men de är ju inte orealistiskt prissatta. https://shop.otdtools.se/product/passbitsats-32-delar-tolerans-2
___EM: Halloj. Jag har kommit över en centrumtappborrmaskin till ett bra pris. Jag funderar dock på hur stor kompressorlösning som kan tänkas krävas för pneumatiken. Ägaren säger att ett tryck på 5-6bar behövs, men hur mycket luftflöde kräver pneumatik? Kan det tänkas vara tillräckligt med en 50-100L kompressor eller måste man ha en riktig värsting? Maskinen är en liknande denna:
Fixarjon: gör så! ska försöka få den värderad på något sätt så jag har ett humm.
FreQa: [citat] Bumpar frågan och undrar om det vadderade bältet är bra/skönt tillsammans med ett par hängslen? Någon som har bra tips på hängslen , funkar vanliga med klämmor? Fickor kan man hitta och kombinera som man vill.
nimhed: Då var den isärplockad. Hittade inget uppenbart problem. Monterade ihop igen. Så nu funkar den som den ska igen.
screamin-daemon: mikewse Meh, köp en ny :) Ligger på 45:- inkl. moms enligt Festools reservdelskatalog som du hittar här