3 523 läst ·
18 svar
4k läst
18 svar
Cirkelsåg - SBV eller maskin?
Jag hade samma problem som dig för ett år sedan, dock med skil en modell mindre. Nu va jag bara tvungen att registrera mig på forumet så jag kan svara.
Jag skyller hela min dåvarande frustration på sågen å klingan, det va helt omöjligt att korta en dörr 2cm, det blev inte rakt trotts stöd från regel och faner flisa sig fast det va tejpat. Det både hoppade och spårade i sidled. Jag fick ge upp efter 15cm, mitt humör gick i taket så jag åkte och köpte bästa såg jag hade råd med. Två, tre minuter efter jag har min nya såg i handen är dörren kapad 2,25cm å inte en flisa i faner.
1. Se skillnad på klinga, bifogar. Jag tror ny klinga kommer hjälpa men vilken prisklass som är 'sweet spot' får någon med bättre koll än mig råda om.
2. Om du kommer använda cirkelsåg mycket så skulle jag rekommendera en annan såg.
3. Jag är själv en glad amatör men tror att man till viss del kan motverka skit bakom verktyg med riktigt bra grejer, exempelvis stannar klingan på min nya såg direkt när jag släpper knappen och den hoppar aldrig, inte ens när jag spårade i plankvägg för el.
4. Den klingan jag har kör jag till både klyv å kap, går jättebra för mig.
Så, jag tror inte att problemet är ditt handhavande. Lycka till!
Jag skyller hela min dåvarande frustration på sågen å klingan, det va helt omöjligt att korta en dörr 2cm, det blev inte rakt trotts stöd från regel och faner flisa sig fast det va tejpat. Det både hoppade och spårade i sidled. Jag fick ge upp efter 15cm, mitt humör gick i taket så jag åkte och köpte bästa såg jag hade råd med. Två, tre minuter efter jag har min nya såg i handen är dörren kapad 2,25cm å inte en flisa i faner.
1. Se skillnad på klinga, bifogar. Jag tror ny klinga kommer hjälpa men vilken prisklass som är 'sweet spot' får någon med bättre koll än mig råda om.
2. Om du kommer använda cirkelsåg mycket så skulle jag rekommendera en annan såg.
3. Jag är själv en glad amatör men tror att man till viss del kan motverka skit bakom verktyg med riktigt bra grejer, exempelvis stannar klingan på min nya såg direkt när jag släpper knappen och den hoppar aldrig, inte ens när jag spårade i plankvägg för el.
4. Den klingan jag har kör jag till både klyv å kap, går jättebra för mig.
Så, jag tror inte att problemet är ditt handhavande. Lycka till!
Klicka här för att svara