Hej

Har någon ett tips på vad för sorts olja man skall smörja in typ bacho skiftnycklar som blivit lite torra och ”rostar” om de blir blöta.

Staffans2000
symaskinsolja.

R
T topmount skrev:
Hej

Har någon ett tips på vad för sorts olja man skall smörja in typ bacho skiftnycklar som blivit lite torra och ”rostar” om de blir blöta.
Vapenolja

Stickan56
WD40 fungerar bra och tränger undan vatten.

Stickan

• Gilla
Fred_HL
  • Laddar…
R
Rapsolja, olivolja om fungerar det också.

Vilken olja som helst med andra ord:D. Vapen olja låter bra, oljigt men inte kladdigt.

Stickan56
T topmount skrev:
Vilken olja som helst med andra ord:D. Vapen olja låter bra, oljigt men inte kladdigt.
Ja, för att undvika rost, men jag skulle inte använda en olja som torkar in och måste tvättas av.

Stickan

Stickan56 Stickan56 skrev:
Ja, för att undvika rost, men jag skulle inte använda en olja som torkar in och måste tvättas av.

Stickan
Ja de är ju de jag är ute efter, att få tillbaka den fina nyverktygs känslan.

Stickan56
T topmount skrev:
Ja de är ju de jag är ute efter, att få tillbaka den fina nyverktygs känslan.
WD40, På verktyg spraya på och torka av med trasa. På spadar, grässaxar etc. spraya på torka inte av.

Stickan

R
Stickan56 Stickan56 skrev:
WD40, På verktyg spraya på och torka av med trasa. På spadar, grässaxar etc. spraya på torka inte av.

Stickan
På spadar kan du ta fettet som blir i stekpannan.

På skiftnycklar och liknande använder jag Farmoil 10W30 ur samma 20-litersdunkar som jag använder i bakändan på traktorn.

På spadar och annat som skall grävas i jorden med föreslår jag biologiskt nedbrytbar motorsågskedjeolja.

• Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.